*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
موقعیت سیارات در آسمان این شبها

موقعیت سیارات در آسمان این شبها
دوشنبه 15 دی 1393 - 12:15 | شاخه : | مترجم : علی پزشکپور | 30461 بازدید | 2 دیدگاه
موقعیت سیارات در آسمان این شبها

این نوشتار به شما کمک خواهد کرد تا سیارات را آسانتر در آسمان شبانه خود بیابید.

سیاره تیر و یا همان عُطارد
معروف در حال نزدیک شدن به ناهید است و این دو را می توان در افق جنوب غربی پس از غروب خورشید یافت. قدر ظاهری عطارد -0.8 است و ناهید با قدر -3.9 در حدود 17 برابر روشن تر دیده می شود. در 20 دیماه به کمترین فاصله از هم، یعنی 0.7 درجه می رسند! ( ضمن آنکه فرصت خوب دیگری برای مشاهده ملکه آسمان یعنی سیاره ناهید در آسمان شامگاهی فراهم شده است، علاقمندان به عکاسی نجومی زمان مناسبی برای ثبت چنین لحظاتی دارند، البته اگر روشنی آسمان بعد از غروب مهر تابان اجازه دهد- مترجم)

بهرام (مریخ) با قدر ظاهری +1.1 در شرق صورت فلکی بزغاله و بالاتر از عطارد و ناهید در آسمان می درخشد. این سیاره در حدود ساعت 8 شب غروب می کند.

زاوش(مشتری) که قدرش -2.4 است و در قسمت غربی صورت فلکی شیر قرار دارد، در حدود ساعت 8 شب از افق شمال شرقی طلوع می کند. 45 دقیقه بعد، ستاره دل شیر (قلب الاسد) با قدر +1.4 در پایین این سیاره به بالای افق می آید. در سپیده دم، آن ها در غرب خواهند بود و ستاره دل شیر در این زمان، در بالا و سمت چپ مشتری دیده می شود.

کیوان (زحل) با قدر +0.6 و بین صورت های فلکی ترازو (میزان) و کژدم (عقرب) قرار دارد و قبل از فلق در هنگام سپیده دم در آسمان جنوب شرقی می درخشد. همانطور که آسمان روشن تر می شود، در حدود 11 درجه پایین تر، ستاره دل کژدم (قلب العقرب) سوسو می زند.

اورانوس (قدر +5.8 ، در صورت فلکی ماهی ها) و نپتون (قدر +7.9 ، در آبریز) پس از تاریک شدن هوا در جنوب غربی آسمان دیده می شوند در حالی که اورانوس ارتفاع بیشتری دارد.

منبع:
skyandtelescope.com/observing

مترجم : علی پزشکپور
عضو فعال انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

زهره
(مهمان)
سه شنبه 14 مهر 1394 - 16:08

لطفا آپدیت شید این چه وضعشه
مدیریت سایت
(مهمان)
سه شنبه 14 مهر 1394 - 23:44

دوست آسمانی سلام

ضمن تشکر از این انتقاد، بطور مسلم آگاهید که مفهوم انجمن یعنی گرد هم آمدن افراد با یک هدف مشترک که برای اعتلای آن هدف، تلاش صادقانه وبدون چشمداشت می نمایند و این مرکز کشوری با فعالیت دوستداران آسمان می تواند پویاتر باشد که تا بحال هم همینگونه بوده است و این حرکت نیز ادامه دارد؛ پر واضح است که این مجموعه نه یک بنگاه اقتصادی با درآمد بالاست که در زمینه های مختلف بتواند هزینه نماید و نه با این همه عملکرد مثبت سالیان متمادی،از اعتبار مالی تخصیصی برخوردار است! بنابر این هنوز پس از 15 سال که برخی با ادعای گام ملی در این حوزه و کسب در آمدهای متعدد، این عرصه را ترک نموده اند؛ اما این مرکز آهسته اما پیوسته به راه خود ادامه داده و از شما وسایر علاقمندان، برای روز بودن وبگاه و دیگر فعالیتها؛ دعوت بعمل می آورد. با احترام

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون