*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
سه ابر ماه در یک ردیف

سه ابر ماه در یک ردیف
چهارشنبه 1 امرداد 1393 - 15:13 | شاخه : | مترجم : مهسا دولت مدنی | 21014 بازدید | 0 دیدگاه
	سه ابر ماه در یک ردیف

در ژوئن سال گذشته ، یک ماه کامل تیترهای خبری ساخت. رسانه های خبری آن را "ابر ماه" نامیدند. زیرا 14% بزرگتر و 30% روشن تر از سایر ماه های کامل در سال 2013 بود. در سراسر جهان مردم با شگفتی بسیار جهت رؤیت  درخشندگی آن به بیرون رفتند.

اگر یک ابر ماه را روشن در نظر بگیرید ،پس سه ابر ماه چه روشنی خواهد داشت؟  ماه های کامل تابستان 2014- 12جولای، 10 آگوست و 9 سپتامبر همگی ابر ماه هستند.

اصطلاح علمی برای این پدیده " ماه حضیض" است. ماه های کامل به دلیل شکل بیضی مدار گردش ماه، از نظر اندازه متفاوت هستند. ماه با یک طرفش( حضیض)، یک مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می کند که نزدیک به 50000 کیلومتر از طرف دیگرش( اوج) به زمین نزدیک تر است. ماه های کاملی که در سمت حضیض مدار ماه رخ می دهند فوق العاده بزرگ و درخشان به نظر می رسند.

این رویداد سه بار در سال 2014 اتفاق می افتد: در 12 جولای و 9 سپتامبر، ماه در همان روزی که حضیض اتفاق می افتد، کامل می شود. ماه در 10 ام آگوست ،در مدت زمانی برابر با حضیض ،کامل می شود. که مسلمأ این رویداد بر جذابیت ماه بس بیشتر می افزاید.

به نظر می رسد که چنین ترتیبی نادر است. جف چستر از رصد خانه نیروی دریایی ایالات متحده می گوید: "نه چنین نیست. بطور کلی ماه کامل در هر 13 ماه و 18 روز در نزدیکی حضیض رخ می دهد. پس این یک امر غیر معمول نیست. در حقیقت فقط سه ماه حضیض در یک ردیف در سال گذشته وجود داشته است اما تنها یکی بطور گسترده گزارش شده است."

در عمل ذکر کردن تفاوت بین یک ابر ماه و یک ماه کامل معمولی همیشه آسان نیست. 30% اختلاف در روشنایی می تواند به آسانی توسط ابر و مه پنهان شود. همچنین هیچ خط کش شناوری برای اندازه گیری قطر ماه در آسمان وجود ندارد. از یک نقطه دور نسبت به آسمان بدون هیچ نقطه مرجعی جهت اندازه گیری، یک ماه کامل به اندازه ماه های دیگر به نظر می رسد.

چستر انتظار دارد که بیشتر گزارشات ماه های بزرگ این تابستان گمراه کننده باشند.

وی می گوید: "ماه فریبنده" احتمالأ همان چیزی است  که باعث می شود مردم بیش از این که تصویر واقعی خود ماه را به خاطر داشته باشند مجموعه ای از ماههای کامل را به خاطر بیاورند.

این خطا زمانی اتفاق می افتد که ماه نزدیک به افق است. به دلایلی که بطور کامل توسط ستاره شناسان و روانشناسان شناخته نشده است، ماه در ارتفاع پایین وقتی از میان درختان، ساختمان ها و سایر عناصر پیش زمینه پرتو افکنی می کند، بطور غیر عادی بزرگ به نظر می رسد. وقتی این "توهم" حضیض ماه را تقویت می کند، این کره متورم که در سمت شرق در هنگام غروب بالا می آید، می تواند فوق العاده بزرگ به نظر برسد.

چستر می گوید: من تضمین می کنم که برخی از مردم اگر ماه را در حال بالا رفتن از افق دور رصد کنند، تصور خواهند کرد که این بزرگ ترین ماهی است که تا به حال دیده اند. چرا که توجه به این مورد خاص توسط رسانه ها تأکید خواهد شد.

چستر اذعان می کند: این بخشی از آرزوی من است که در مورد ابر ماه هم مانند ماه سرخ که در خسوف های اخیر دیده شده، اطلاعاتی منتشر شود. چرا که در مورد ابر ماه اطلاعات نادرست بسیاری انتشار یافته است. به هر حال اگر این رویداد مردم را به بیرون بکشاند و به تماشای آسمان شب مشغول سازد و یا آنها را به نجوم علاقه مند سازد، یک اتفاق بسیار عالی خواهد بود(خیلی عالی خواهد شد ). حتما همینطور است.

منبع :nasa.gov

مترجم : مهسا دولت مدنی
مهندس شهرسازی و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران از سال 1392


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون