*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
سخن مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در آستانه سالروز تاسیس انجمن

سخن مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در آستانه سالروز تاسیس انجمن
سه شنبه 31 تیر 1393 - 10:55 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 10562 بازدید | 7 دیدگاه
سخن مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در آستانه سالروز تاسیس انجمن
اول اَمرداد، سالروز تاسیس انجمن نجوم آماتوری ایران

بنام هم او که هر که را خواهد عزیز می گرداند

در روزهای اخیر اتفاق خجسته ای رخ داد که قبل از اینکه دست به قلم شده و در مورد ویژگیهای آن جملاتی را به بند نوشتار در آوریم، اول امرداد93 و مناسبت چهاردهمین سالروز آغاز فعالیت رسمی انجمن نجوم آماتوری ایران را پیش روی خود دیدیم و چون رخداد فرخنده ای که از آن در ابتدای این یادداشت یاد شد، فرزند و محصول ربع قرن تلاش صمیمانه این مرکز کشوری است،  ترجیح داده شد تا چند سطری با شما مخاطب گرامی و شیفته آسمان در این مورد صحبت نماییم.

در یادداشت از فرود تا فراز، گریزی به خدمات رو به رشد چندین ساله فعالیت این مجموعه خدوم در حوزه کمک به تولید مستندهای تلویزیونی داشتیم که شاید از دید بسیاری از دوستان همراه انجمن نیز پر رنگ دیده نشده بود!  اما با تلاش شبانه روزی مدیریت صمیمی فعلی وبگاه انجمن آقای مهندس شبانی که بواقع می توان گفت از دوران نوجوانی آموزه های خود را در انجمن دریافت نموده‌اند؛ افتخار وبگاه انجمن برای گذر از مرز یک میلیون بازدید کننده! آن هم نه از ابتدای راه اندازی این سایت اینترنتی، بلکه  در همین سال پشت سر گذاشته شده در فرمت جدید سایت انجمن این آمار بزرگ! را میسر ساخته اند، آری، با وجود مدیریت واحد انجمن با 35 سال تجربه فعالیت آماتوری که کمتر از 20 سال آن رسمی بوده است، کارشناسان دلسوز و توانمند که همواره به تعدادشان افزوده می شود، اعضایی که به سان فرشتگان با این مرکز فعال و گسترده کشوری همکاری افتخاری دارند؛ همه و همه اینها عاملی برای ایجاد این افتخارات گردیده است. در اینجا  جا دارد ضمن سپاس از خانم نسترن ایزد بنیانگذار سایت انجمن و دیگر عزیزانی که در طی این سالها ایجاد، توسعه، بروز رسانی و تامین اطلاعات سایت را قبول زحمت نموده اند، صمیمانه تشکر نماییم و توجه داشته باشیم انجمن نجوم آماتوری ایران نه صرفا یک وبگاه نجومی است، نه یک فروشگاه عرضه محصولات ستاره شناسی است و نه یک نشریه ؛ اما همه اینها را در خود دارد و رمز موفقیت آن گرد آوردن مجموعه این خوبیهاست. گروه ترجمه، گروه رویت، گروه آموزش، کارشناسان رصدی و ترویجی، گروه نجوم رادیویی و... همه در قالب این حرکت با ربع قرن تجربه، یک ویژگی منحصر بفرد دارند و آن هم استمرار فعالیت همراه با پویایی و نوآوری.

تا جایی که این گروه حرفه ای در فعالیت، به اظهار نظرهای سلیقه ای برخی، برای تایید یا رد فعالیتهای علمی این مجموعه که صرفا یا از اساتیدویا از کتب علمی آنها همواره برای ارایه آموزشی بهره جسته است، به دیده تحقیر می نگرد وآنرا ناشی از به حاشیه رفتن کسب و کار ایشان که نه صرفا فعالیتی ترویجی بلکه نجوم افزارگونه بوده و پس از ایجاد انجمن نجوم آماتوری ایران دوام نیاورد است.

رونمایی تمبرهای سال جهانی ستاره شناسی که یک گام ملی بحساب می آید، نکوداشت اساتید معاصر، معرفی آماتور و گروه نمونه نجوم کشور آن هم با رویکرد معرفی گروههای فعال نجومی از اقصی نقاط ایران عزیز، کتاب تاثیر گذار و کاربردی، انتشاراتی برتر نجومی که دو مورد اخیر از حرکتهای تازه این مجموعه معظم است، گامهایی است که در کنار آن مستندهای تلویزیونی که در یادداشت قبلی به اطلاع رسید و هزاران برنامه آموزشی پیوسته، شبهای رصدی خارج شهر و شامگاههای رصدی ترویجی، عضو گیری، پاسخگویی تلفنی و... این مرکز را شاخص و پایدار نموده است. تازه از تمام نامهربانیها سالیان گذشته  و نادیده گرفتن این حرکتها برای انعکاس و سنگ اندازی برای اجرای آنها بی اعتنا عبور کرده ایم و آهسته اما پیوسته راهی را که با آگاهی، اخلاق محوری و دانایی آغاز کرده ایم، با نگاه علمی همیشگی ادامه می دهیم.

جامعه نجومی نیز توجه داشته باشد که برخی حرکتها برای انسجام دادن نجوم آماتوری، افراد و یا مراکزی، امروزه دنبال می کنند موضوعات مطروحه ابتدای دهه 80 انجمن نجوم آماتوری ایران بوده که نشان از دور اندیشی و علاقمندی برای استاندارد سازی خدمات و برنامه های ارایه شده گروه های کشور ازسوی این مرکز دارد، که در سال 1382 خورشیدی، این طرح کاربردی به مدیریت وقت شاخه مستعفی امروزی آماتوری ارایه شد و دریغ از یک پاسخ معقول که اولیه ترین رفتار متمدنانه و اصطلاحا با رویکرد اخلاق حرفه ای می باشد! و امروز شاهد جلسات متعدد و حرکتهای گروهی و انفرادی برای جامه عمل پوشاندن به آن هستیم که تازه آن قوام و پشتوانه اجرایی که طرح انجمن در آن سالها داشت، در تحرکات امروزی دیده نمی شود.

در پایان برای تمامی این سنگ اندازیها، خاطره ای در ذهنم همواره تداعی می شود که تقدیم شما آسمانیان می کنم. در اواخر دهه 50 در دبیرستان دبیر ادبیاتی خوش ذوقی داشتیم که می گفت: در ایران اگر راست قامت حرکت کنی  می گویند طرف عصا قورت داده! اگر خمیده راه برود، می گویند فلان مشکل را دارد، اگر لبخند بزنی می گویند چه فرد جلفی! اگر بدون لبخند باشی می گویند چه قیافه عبوسی دارد و... حال قصه نه امروز بلکه 100 سال قبل و شاید هم متاسفانه با این روند فرهنگی، 100 سال بعد، کشورمان هم همین  باشد، چرا که با حضور انجمن نجوم آماتوری ایران در عرصه فعالیتهای نجومی، به رویت هلال از ابتدای فعالیت غیر رسمی(اواخر دهه 70 خورشیدی) روی آوری داشتیم و آنانی که گاها چشمها را به این همه جو رقابتی سالم پیش آمده در کشور و فعالیت صمیمانه بسته و دهان به منفی بافی میگشایند، بعدها گفتند رویت که به فلان جا مربوط است چرا این مرکز اینها را می گوید، حرف از روشهای علمی مرتبط با موضوعات اجتماعی در دانش نجوم پیش می آید، می گویند بهمان جا باید اینها را بگوید! چرا اینها، رو نمایی تمبر چرا اینها، اعلام سالی با عنوان نجوم، ایضا"، انتخاب گروه و آماتور نمونه، ایضا" و خلاصه هر اقدامی که بر اساس آزاد اندیشی علمی هم که شده یک آماتور یا مرکز رسمی آماتوری می تواند صرفا اظهار نظر و برای فرهنگ سازی در این حوزه به جامعه عرضه نماید را محکوم می دانند، گویا ایشان شهوت دیده شدن و مطرح بودن را دارند و با حسادت دیگران را متهم می کنند و آنگاه به یاد داستان "صفر سیاه" می افتید که بدلیل مشکلات متعدد از جمله خام و احساساتی بودن و مشکلات شخصیتی، در اوایل دهه 60 در خیابان ناصر خسرو تهران به سمت مغازه ها بطری نوشابه پرت میکرد و به قول عزیزی، اینگونه افراد همچون ماشین حمل زباله هستند و  پر از کینه ونفرت و کج رفتاری بوده و در جامعه و فضای مجازی عقده حقارت میگشایند، اما صرفا خود را رنج داده و تلف می کنند وبس.

در هر حال به قول حضرت حافظ جمله همیشگی را در آستانه سالروز فعالیت انجمن نجوم آماتوری ایران باید گفت:

مطربا مجلس انس است غزل خوان و سرود       تا چند بگویی که چنین رفت و چنان خواهد شد

ذکر این نکته ضروری است که همه اینها را به ناچار گفتیم تا همراهان آسمانی ما گوشه ای از ناملایمات این سالها را نیز بدانند و آگاه باشند که با این همه، در سیر تاریخی نجوم آماتوری،فعالیت‌های انجمن نجوم آماتوری ایران  را بدور از حاشیه سازی و یا پاسخ دادن به حواشی، همواره با رشد و بالندگی شاهد بوده اند و همچنین از دلایل برخی وقفه های کاری آگاه باشند، وگرنه مدیریت و کارشناسان صبور انجمن، به همراه اعضا که بسان فرشتگان آسمانی رهرو این راه، در این مجموعه فعال، با اعتماد به نفس کامل وعلاقمندی به اتحاد کلیه گروههای نجومی کشور در توسعه فعالیتها که همواره با این شعار و عمل به آن حرکت نموده ایم، برای این فرهنگ سازیها گام بر می دارند و عزم جدی برای توسعه فعالیتها دارند که امید است در سالروزهای سالیان آتی گزارش آن تقدیم شما گرامیان شود. در آخر به همه عزیزان و همراهان گذشته و امروز انجمن نجوم آماتوری ایران خدا قوت ودست مریزاد گفته و سلامتی وبهروزی ایشان را در هر کجا که هستند از ایزد یکتا خواهانیم.

با بهترین آرزوها

مسعود عتیقی-  تابستان 1393

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مریم دولت مدنی
(مهمان)
سه شنبه 31 تیر 1393 - 15:00

سالروز تاسیس انجمن رو به جناب آقای مهندس عتیقی که با دلسوزی فراوان برای پیشبرد نجوم آماتوری تلاش می کنند تبریک ویژه عرض می کنم و همین طور به مدیریت وبگاه انجمن آقای مهندس شبانی تبریک و خسته نباشید می گم.این روز خجسته برای تمام دوستان عزیز انجمن و مشتاقان آسمان مبارک باشه.به امید موفقیت های روزافزون انجمن.
فرشید عاملی
(دیدگاه‌ها: 0)
دوشنبه 13 امرداد 1393 - 17:37

با عرض تبریک فرارسیدن تاسیس انجمن نجوم آماتوری ایران به شما و کلیه دوستان نجومی آرزوی سالی پربار و توام با سلامتی ارزومندم
ارادتمند فرشید عاملی
MOHAMMED
(مهمان)
شنبه 18 امرداد 1393 - 17:38

سلام من میخوام یه تلسکوپ بخرم و هیچی هم در مورد ستاره ها نمیدونم لطفا از مدلهای پیشنهادی خودتون یک مورد رو برای من معرفی کنید منتظر جواب شما هستم
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
يكشنبه 26 امرداد 1393 - 13:23

دوست آسمانی
شما می توانید از مشاوره کاربردی کارشناسان خبره ما در واحد تجهیزات انجمن نجوم آماتوری ایران بصورت رایگان بهره مند گردید. 02166922627 آسمانتان صاف
حمیدرضا خاکدوست
(دیدگاه‌ها: 1)
چهارشنبه 22 امرداد 1393 - 19:25

" انجمن نجوم آماتوری ایران تولدت مبارک "

جناب مهندس عتیقی عزیز از زحمات همیشگی شما در این انجمن خوب کمال تشکر را دارم ... پاینده باشید بزرگوار
و همچنین تبریک خدمت دوست عزیز ، آقای شبانی مدیر زحمتکش سایت بسیار مفید انجمن نجوم آماتوری ایران IAAS.IR
تبریک ویژه به اساتید خوب و عزیز
بزرگواران
جباری ، دالوند ، پور ایوانی و سرکار خانم کریمی نژاد
با تشکر از همه دوستان در انجمن نجوم آماتوری ایران ...
با آرزوی موفقیت و شادکامی برای کلیه اعضای خوب آن
پریسا
(مهمان)
يكشنبه 2 آذر 1393 - 12:37

انجمن
یادگار دیرین آسمان من و آسمان همه ی ما
برای ما، هرروز تولد توست!
مسعود عتیقی
(دیدگاه‌ها: 25)
يكشنبه 2 آذر 1393 - 19:07

از اينكه دوستان انجمن با وجود تمام سختي ها و كاستي ها، لطفشان شامل اين مجموعه كشوري است، خرسنديم و نشانگر بزرگي روح ايشان مي باشد و در عين حال دوستداران آسمان نيز خوب ميدانند كه صميمت و ارادت قلبي بنيان گذار اين مركز مردمي، همواره ره توشه دوستان انجمن از اول تا ازل بوده وخواهد بود.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون