*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
راز ظهور سنگ مرموز در مریخ

راز ظهور سنگ مرموز در مریخ
شنبه 26 بهمن 1392 - 11:58 | شاخه : | منبع : ایرنا | 10526 بازدید | 0 دیدگاه
راز ظهور سنگ مرموز در مریخ
سنگ دونات ژله‌ای شکل در مریخ

دانشمندان علوم فضایی سازمان فضایی آمریکا (ناسا) می گویند تصاویر جدید ارسالی از مریخ نورد فرصت(Opportunity)، راز ظهور صخره مرموز در مریخ را فاش کرد.

دانشمندان ناسا سرانجام توانستند برای ظهور سنگ مرموز صخره مانندی که در نزدیکی مریخ نورد Opportunity دیده شده بود، دلیل قانع کننده ای بیابند.

این صخره کوچک که شبیه نوعی کیک شیرینی (jelly doughnut) است در تصاویری که این مریخ نورد در هشتم ژانویه به زمین ارسال کرد، دیده می شد، در حالی که در تصاویر پیشین این صخره وجود نداشت .

این صخره کوچک شبیه نوعی کیک شیرینی است که اطراف آن سفید رنگ و وسط آن به رنگ قرمز تیره بود و بر روی یک پایه قرار دارد.

به گفته دانشمندان، این صخره مانند قطعه ای از سنگ صخره ای خرد شده ای است که به دلیل چسبیدن به چرخ مریخ نورد Opportunity به محل جدید منتقل شده است.

در تصاویر جدید ، صخره ای که مریخ نورد با آن برخورد کرده و سنگ از آن جدا شده است ، به خوبی دیده می شود.

پیش از این دانشمندان ناسا تصویر صخره سفید مرموزی را بر سطح مریخ دیده بودند . این صخره در تصویر قبلی که دو هفته قبل از سطح سیاره گرفته شده بود ، وجود نداشت و در تصویر بعدی ناگهان ظاهر شد. این مساله شگفتی دانشمندان را برانگیخت.

دانشمندان اعلام کردند که این قطعه از یک صخره بزرگتر است که توسط خود مریخ نورد در سطح مریخ جابه جا شده است و در واقع صخره جدیدی نیست .

تصاویر به دست آمده از این صخره در میان تصاویر معمولی که به طور مرتب توسط مریخ نورد ناسا از سطح مریخ گرفته می شود و به مرکز ناسا در سطح زمین ارسال می شود، دیده شده است .



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون