*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
رصد با دوربین های نجومی - بخش چهارم

رصد با دوربین های نجومی - بخش چهارم
يكشنبه 20 بهمن 1392 - 14:21 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 18635 بازدید | 1 دیدگاه
رصد با دوربین های نجومی - بخش چهارم
رصد با دوربین های نجومی (4)
قسمت‌های قبلی:

اگر شما در حال کار کردن با منبع در دسترس AC در منزل هستید ، می توانید از هر نوع تلویزیون یا مانیتور با یک ورودی ویدیویی مرکب استاندارد استفاده کنید .

در یک محل دور از دسترس ، شما معمولأ به یک مدل نیازمندید که بتواند بر روی DC هم کار کند . من از یکی از ضبط های ویدیویی قابل حمل رایج استفاده می کنم ، که یک سوکت ورودی برای ویدیوی بیرونی دارد که به من اجازه ی استفاده به عنوان یک مانیتور را می دهد . صفحه کوچک است اما خوب به نظر می رسد و زمان طولانی را با باتری کار می کند .

من از فیلم های گرفته شده با دوربینم ، توسط یک ضبط ویدیوییSolid - State که تمام عکسهایم را در یک کارت حافظه ذخیره می سازد ، محافظت می نمایم . و می تواند تمام شب را با باتری اش کار کند و بسیار راحت و کوچک است . من از یک ضبط DVD خانگی استفاده کرده ام که خوب هم کار کرد ، اما مجبور بودم که با یک معکوس کننده و یک باتری آبی که خیلی سنگین بود و به سرعت نیز توسط معکوس کننده دشارژ می شد ، آنرا به کار اندازم .

چقدر کم حواسم ...! از یادم رفت که به وسیله ی درجه 1 مهمی که شما به آن نیاز دارید اشاره کنم : یک تلسکوپ .

با چه گستره ی میدانی ؟ برای رفتن به ورای ماه و سیارات (اکثر دوربینهای نجومی موجود با قابلیت تصویر برداری سیاره ای هستند ) ، شما به یک تلسکوپ که 3 خواسته را برآورده سازد ، نیاز دارید : 1- به چشمی هایی با میدان دید وسیع نیاز دارید 2- باید قادر به فوکوس شدن توسط دوربین باشد 3- و باید دارای یک Motor Drive باشد . از همه مهمتر نمونه ای با قابلیت Go to pointing است . برخی از بازتابی های نیوتونی سرعت فوکوس کافی را برای اجازه ی کار به هر نوع دوربینی که مستقیمأ در فوکوس کننده ی یک تلسکوپ قرار می گیرد ، ندارند . بازتابی ها معمولأ بدون هیچ گونه اصلاح و تعدیلی کار می کنند . تلسکوپ هایی که آینه های ابتدایی شان را برای فوکوس حرکت می دهند ، مانند اشمیت - کاسگرنی و مکسوتوف - کاسگرنی ، به ندرت مشکلات فوکوس با دوربین ها را دارند که باید از دامنه ی وسیع فوکوس آنها ممنون بود .

برشهای (تراشه ها) تصویری بر روی دوربین های نجومی کوچکند ، بنابراین یک میدان با محدوده ی دید وسیع ، به یک چهار چوب کاملی از بیشتر اجرام نیازمند است .

طول کانونی مناسب برای یک تلسکوپ ویدیویی حدود 500 تا 1000 میلی متر است .

آیا این عدد در تلسکوپ شما از این بیشتر است ؟ اگر آری ، میزان نمودن آن توسط یک کاهنده کانونی کاری است بس آسان . من از یک کاهنده ی f/3.3 برای تغییر دادن فاصله ی بیشینه ی 2000 میلی متری SCT به یک ویدیو- معمولی 660 میلی متری ، استفاده می کنم .

غالبأ این سؤال از من پرسیده می شود که آیا می توانیم با یک تلسکوپ دابسونی ساده که توانایی ردیابی ستارگان را ندارد ، کار عکس برداری را انجام دهیم ؟

متأسفانه ، پاسخ منفی می باشد . تراشه های کوچک سنسور دوربین های نجومی ردیابی ستارگان (یا حتی سیارات) توسط دست را ، کاری بس دشوار می سازد .

خبر خوب این است که بازتابی ارزان قیمت دابسونی می تواند توسط محرکهای alt-az و یا سیستم After-Market Tracking خریداری شود . همچنین تراشه های فیلمی کوچک کار ردیابی و یافتن اجرام را دشوار می سازد ، بنابراین تلسکوپ های با سیستم Go To که مکان اجرام را به طور اتوماتیک شناسایی می کند ، خیلی مناسبتر است و برای کار ویدیو کم دردسر تر می باشد .

از الآن شما یک تلسکوپ و یک دوربین نجومی دارید . آنها چگونه در کنار یکدیگر کار می کنند ؟ خیلی آسان است . دوربین مستقیمأ به سمت فوکوس کننده می رود . به هیچ چشمی نیاز نیست و دوربین نجومی با لنز استفاده نمی شود . تلسکوپ شما نقش همان لنزها را ایفا می کند . اکثر دوربین ها با یک nose-piece 1/4 1 اینچی هستند که به آنها اجازه می دهد مستقیمأ به درون فوکوس کننده وارد شوند . یک سؤال همچنان نیز وجود دارد که آن هم انتخاب مدل دوربین است . نمی گویم که مدل ابتدایی تأمین کننده ی خوبی توسط یک top-of-the-line MallinCam Xtreme یا StellaCam 3 ، نیست . اما این ممکن است که به راحتی و بدون هزینه ی زیاد شروع کرد . استفاده ی هر دو مدل دوربین نجومی اعماق فضا Orion StarShoot و MallinCam Jr برای استفاده و دادن نتایج عالی در دقیقأ بیرون دریچه ، آسان هستند . آنها محدود به نوردهی به مدت 4 ثانیه می باشند ، اما من با همان مقدار نوردهی ، قادر به تصویر برداری از صدها جرم توسط دوربین StellaCam2 خود بودم . من استفاده های فراوانی را از دوربین های نجومی دیده ام که در مکانهای بسیار معمولی مثل حیاط خلوت پشت خانه ام و در موقعیت بدی از آلودگی نوری قرار داشته و انجام شده اند . با اینکه من هنوز علاقه مند به دیدن از درون چشمی تلسکوپم هستم ، اما اجرام خیلی بیشتری را از درون فیلم دیده ام . دوربین های من آرزوهایم را خیلی تمامتر برای دیدن آنچه که در آنجا می باشد به واقعیت بدل می سازد و کمکم می کند که ورای اجرام مسیه و کاتالوگ NGC ها تا دسته ای از کهکشانها ی تاریک را که زمینه ی جهان را شکل می دهد ، مشاهده کنم .

منبع: مجله Sky and Telescope - فوریه 2013

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مریم دولت مدنی
(مهمان)
جمعه 25 بهمن 1392 - 11:29

مثل همیشه عالی بود خانم کریمی نژاد عزیز خسته نباشید :)

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون