*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
آسمان هفته دوم بهمن 92

آسمان هفته دوم بهمن 92
شنبه 12 بهمن 1392 - 15:42 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 3869 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان هفته دوم بهمن 92
آسمان هفته دوم بهمن 92

*شنبه 12 بهمن 92 : ساعت 17:30 این روز مهر تابان در افق غرب - جنوب غرب فرو می رود و آسمان یک شب زیبای زمستانی رخ می نمایاند.

برجیس غول پیکر اکنون از افق شرق بالا و بالاتر آمده و بسیار درخشان با رنگ سفید از لحظات اولیه غروب خورشید، قابل تشخیص است.

اگر می خواهید سیاره تیر (عطارد) که شامگاهی شده است را به راحتی بیابید، هلال زیبای ربیع الثانی 1435 آدرس خوبی برای مشاهده آن در این روز شده است. جدایی این دو جرم  کمتر از 6 درجه می باشد و سیاره تیر پایین تر کمی سمت چپ هلال قرار دارد.

سیاره ناهید را در صبحگاه فراموش نکنید. جرم بسیار درخشان سفید رنگی است که حتی در صورت داشتن تجربه بعد از طلوع مهر تابان هم می توانید آن را در بالای افق شرقی هر بامداد مشاهده نمایید. بی شک این جرم ملکه آسمان صبحگاه ماههای پیش رو خواهد بود.

مهر تابان ساعت 7:4 صبح یکشنبه 13 بهمن طلوع می کند.

*دوشنبه 14 بهمن 92 : در ساعات شبانگاهی این شب فرصتی برای یافتن اورانوس سبز آبی، با استفاده از همنشینی آن با هلال افزاینده ربیع الثانی در اختیار دارید. جدایی ماه از اورانوس گازی نزدیک به 4 درجه می باشد. یادتان باشد هر بند انگشت د راستای چشم و در فاصله یک دست کشیده، حدود دو درجه خواهد بود. اورانوس بالاتر و سمت چپ هلال قرار گرفته است.

*پنج شنبه 17 بهمن 92 : ساعت 22:53 این تاریخ ماه به تربیع اول خود می رسد.

*جمعه 18 بهمن 92 : اگر علاقمند به رصد همنشینی ماه و خوشه پروین هستید. این شب را غنیمت بشمارید و تا ساعاتی پس از نیمه شب این اجرام را در کنار یکدیگر و با جدایی 7 درجه با چشم غیر مسلح مشاهده نمایید. ستاره دبران (چشم گاو) سمت چپ و پایین تر از ماه پس از تربیع اول و خوشه زیبای پروین بالاتر و سمت چپ ماه جا خوش نموده اند.

آسمانتان صاف و بدرود



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون