*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
گزارش برگزاری سی و سومین باشگاه نجوم رشت

گزارش برگزاری سی و سومین باشگاه نجوم رشت
دوشنبه 11 خرداد 1388 - 02:30 | شاخه : | نويسنده : سمانه باقری | 2930 بازدید | 0 دیدگاه

بنا به گزارش ارسالی آقای یوسف شعبانی دبیر محترم اجرایی باشگاه نجوم رشت به روابط عمومی انجمن، این باشگاه روز چهارشنبه30/  اردیبهشت ماه/ 1388 در سالن سبز مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء، با حضور محترم مشتاقان به دانش ستاره شناسی برگزار گردید.

برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سپس سرود ملی ایران آغاز شد.

مجری برنامه سارنیا باقری، پس از خوشامدگویی به حاضرین در سالن، از حمیده نعمتی برای ارائه مقاله خود تحت عنوان آلودگی فضایی دعوت نمود.

وی ابتدا به تعریف پسماندها و زباله های فضایی پرداخت. او منابع تولید پسماند های فضایی را اشیاء به جا مانده از مأ موریت های فضایی، تصادم های فضایی، آلیاژ نک، خاکستر سوخت موتورهای جامد و خوشه های مسی وست فورد نیدلز دانست و از اهمیت بررسی آلودگی های فضایی سخن گفت. وی همچنین هدف از تشکیل کمیته مشارکت پسماند های فضایی (IADC) را تبادل اطلاعات اعضا در زمینه زباله های فضایی بیان کرد.

سپس نماهنگ ویژه ای به مناسبت سال جهانی نجوم، برای حاضرین در سالن پخش شد.

دومین مقاله، اثر فضا بر فضانورد، با اجرای علی رازقی بود. وی از تغییرات فیزیولوژیک بدن در فضا سخن گفت.

تغییرات قلبی و عروقی، تغییرات استخوان، تغییرات عضلانی، بیماری حرکت، تغییرات خونی و ایمنی بدن، کاهش فعالیت لنفوسیت ها و تغییرات بدن در اثر پرتو های فضایی از جمله تغییرات فیزیولوژیک ناخوشایند  بدن در فضاست که برای کاهش این اثرات بر روی بدن، فضانوردان باید به انجام تمرینات خاصی پرداخته و از غذاهای ویژه ای استفاده نمایند.سپس بابک سلطانی مقاله خود را با عنوان آخرین مأموریت تعمیر هابل ارائه کرد. به بیان وی بشر برای رهایی از نور اجسام فضایی در سطح زمین، تلسکوپ خود را در خارج از جو زمین قرار داد و این امر باعث ایجاد تحولات عظیمی از فضا، در دیدگاه بشر شد.

در این مأموریت، قطعاتی از هابل تعمیر و تعویض شد که در ابتدای پروژه پرتاب هابل به فضا، پیش بینی نشده بود و همین امر سبب شد که مأموریت اخیر تعمیر هابل اهمیت زیادی پیدا کند.

سپس مجری از علی طوافی برای معرفی رویدادهای آسمان خردادماه، دعوت نمود. او از مقارنه ماه و خوشه کندوی عسل، ماه و قلب العقرب و ماه و مشتری در خرداد خبر داد. همچنین زهره در 15 خرداد بیشترین کشیدگی غربی خود را خواهد داشت. اول تیر ماه در ساعت 5:25 دقیقه صبح خورشید در بالاترین نقطه مداری خود (انقلاب تابستانی) قرار می گیرد.

در بخش بعدی باشگاه، نماهنگی از نمایشگاه ویژه هفته نجوم پخش شد که به همت انجمن نجوم اکلیل شمالی در شهر لاهیجان برگزارگردیده بود.

در ادامه امید حساس فر، مقاله خود را با نام  شفق های قطبی ارائه کرد. از برهمکنش ذرات باردار پرانرژی خورشیدی (بادهای خورشیدی) با ذرات موجود در جو زمین، نورهای رنگارنگی پدید می آید که شفق های قطبی نامیده می شود. شفق های قطبی بیشتر به رنگهای صورتی و سبز است. ارتفاع شفق ها 65 تا 10کیلومتر از سطح زمین می باشد.

حساس فر کشورهای کانادا، آلاسکا، اسکاندیناوی، نیوزلند ومناطق شمالی امریکا را بهترین مکان و نیمه شب زمستان را بهترین زمان برای مشاهده شفق های قطبی عنوان کرد. وی سپس از وجود شفق های قطبی در سیارات دیگری چون مشتری، زحل، اورانوس و نپتون سخن گفت.

باشگاه این ماه نیز با تشکر و قدردانی از حاضرین پایان یافت.

باشگاه نجوم رشت، گردهمایی منجمان آماتور گیلانی است که با همکاری گروهها و موسسات نجومی گیلانی از قبیل انجمن علمی و پژوهشی نجم شمال/ انجمن نجوم اکلیل شمالی/ انجمن نجوم  سمپاد گیلان/ کانون نجوم سها/ انجمن نجوم خواجه نصیر همگام با سراسر کشور در هر ماه برگزار می شود.

باشگاه نجوم رشت از تمامی علاقه مندان به دانش، به ویژه ستاره شناسی دعوت می کند در این گردهمایی شرکت کنند.

حضور برای عموم آزاد است.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون