*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
رصد با دوربین های نجومی - بخش سوم

رصد با دوربین های نجومی - بخش سوم
شنبه 25 آبان 1392 - 13:32 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 12311 بازدید | 0 دیدگاه
رصد با دوربین های نجومی - بخش سوم
رصد با دوربین های نجومی (3)
قسمت‌های قبلی:

دوربین های نجومی علاوه بر اینکه فرصت دیدن اجرام تار را به من می داد ، دریافتم که تمام نیازهای دیگر مرا نیز برآورده می سازد : مشاهده ی تعداد فراوانی جرم مهشر در هر شب .

سادگی تدارکات وسیله ی من (setup) اجازه ی پوشش دادن قسمت وسیعی از زمین را در یک شب به من می داد . وقتی داشتم روی پروژه ی هرشل کار می کردم (S&T: August2012) همه ی هدف من پژوهش و دیدن هر 2500 جرم عمقی آسمان با نام های ویلیام وکارولین هرشل بود که بارها بیش از 100 جرم تار و مبهم را در طی یک شب در گزارشهایم به ثبت رسانیدم .

بنابراین آیا دوربین های نجومی به کار شما می آیند ؟ این امکان تنها زمانی وجود دارد که اهداف شما همانند اهداف من باشند . اگرچه شما بیشتر علاقه مند به عکس های زیبا هستید ، با این وجود  ممکن است که باب میل شما نباشد .

صحنه هایی که از ویدیو گرفته شده هرگز به جذابی تصاویر گرفته شده از دوربین های نجومی CCD نخواهند بود ، با اینکه برخی از کاربرهای ویدیویی بسیار به استفاده از تک عکس قاپی برای تبدیل دوربین های آنالوگ به یک کامپیوتر جهت پردازش نزدیک شده اند . همچنین دوربین نجومی ممکن است برای کسی که دوست ندارد یک تکنولوژی با مبلغ نسبتأ خوب و یا تا حدی گران بین خودش و آسمان قرار بگیرد ، باشد . شما به یک دوربین ، یک مانیتور ، یک منبع انرژی و کابلهایی برای یک حداقل راه اندازی ، نیازمندید . اگر شما در صددید که ویدیوهایتان را ضبط کنید و برای بعد به اجرا بگذارید ، به ضبط فیلم نیاز دارید .

بحث چه مقدار پول در میان است ؟ بهترین دوربین ها نسبتأ ارزان با دوربین های نجومی CCD موجود مقایسه می شوند (بسته به مدل و ساخته اش بین 500$ تا 2000$) اما همچنان باید هزینه ارقام اضافی را نیز لحاظ کنید .

اکثر دوربین ها با یک منبع انرژی AC به بازار می آیند ، اما غالبأ در محیط تاریک بیرون خیلی خوب عمل نمی کنند . من دوربینم را با یک سیم منبع DC که توسط یک سازنده و یک باتری اتومات 12 ولتی تأمین می شود ، به کار می اندازم . علاوه بر این ، متوجه شده ام که رها کردن دوربین با نتایج باتری در فیلم ها سر و صدای کمتری را به محض به کار انداختن آن با یک "wall-wart " معمولی منبع AC ایجاد می کند . نوع مانیتوری که شما می خواهید بستگی به مکان رصدتان دارد .

" رقم و اندازه ی پیکسل "

چگونه دوربین های نجومی اعماق آسمان می توانند تصاویر قابل تشخیص از کهکشانها را در 10 ثانیه تولید کنند ، در حالی که یک DSLR به یک دقیقه و یا بیشتر زمان نیاز دارد ؟

اینها همه به دلیل اندازه ی پیکسل است . هر چه پیکسل بر روی سنسورهای نوری بزرگتر باشد ، نور بیشتری بر روی هر پیکسل در زمان داده شده می افتد و حساسیت کم نوری بهتری خواهد داشت . دوربین های هدف- و- شکار (point - and -shoot) و با زوم بالا (super - zoom) ، انتخاب های ضعیفی برای عکاسی از اعماق آسمان هستند چرا که آنها سنسورهای کوچکی دارند(برای نگه داری بسته ی لنزهای زوم با زمان طولانی) که به تعداد زیادی از پیکسل ها تقسیم می شوند . که عمدتأ یک ترفند تجاری محسوب می گردند . یک تصویر کامل در یک صفحه ی این مقاله تنها به 6 تا 8 مگا پیکسل نیازمند است .  DSLR ها تقریبأ به اندازه ی دوربین های point & shoot دارای عدد پیکسل یکسان اند ، اما سنسورهای آنها بسیار بزرگترند .

این مدل باعث افزایش هر پیکسل شده و یک حساسیت خوبی در زمانی که در حال کار با سطح نور کمی هستید ، به دوربین می دهد . سنسور دوربین های ویدیویی اعماق آسمان کوچکند اما رقم پیکسل خیلی پایینی دارند . این نتایج بدست آمده در پیکسل های با رقم بالا ، آنها را نسبت به نورهای محو و مبهم بسیار حساس می سازد ، اما به قیمت وضوح و توانایی تفکیک .


منبع: مجله Sky and Telescope - فوریه 2013

قسمت‌های قبلی:
مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون