*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
کسوف، بارش های شهابی، مقارنه ماه و ستاره قلب الاسد و ...

کسوف، بارش های شهابی، مقارنه ماه و ستاره قلب الاسد و ...
چهارشنبه 8 آبان 1392 - 09:37 | شاخه : | منبع : ایرنا | 13457 بازدید | 0 دیدگاه
کسوف، بارش های شهابی، مقارنه ماه و ستاره قلب الاسد و ...
کسوف، بارش های شهابی، مقارنه ماه و ستاره قلب الاسد و وداع با هلال زیبای ذی الحجه

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: دوشنبه 6 آبان، اختفای ماه و ستاره ˈکاپاˈ در صورت فلکی خرچنگ رخ می دهد.

مهندس ˈمسعود عتیقیˈ افزود: علاوه بر این پیش از طلوع خورشید رصدگران می توانند شاهد دو پدیده جذاب نجومی باشند که فرصتی برای علاقمندان به عکاسی نجومی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: ماه در این شب به مقارنه با ستاره قلب الاسد با جدایی زاویه ای نزدیک به 6 درجه می رسد همچنین ستاره دل شیر دارای قدر ظاهری (میزان روشنایی جرم آسمانی) 1.3 درجه بوده و در غرب ماه جای خواهد داشت و کمی پایین تر نیز سیاره سرخ بهرام (مریخ) در نزدیکی این دو جرم خودنمایی می کند.

عتیقی ادامه داد: پدیده دیگر مقارنه مشتری با دو ستاره آلفا (کاستور) و بتا (پولوکس) در صورت فلکی دو پیکر است.

علاقمندان به آسمان می توانند در آسمان شرقی و از ساعات ابتدایی شب سیاره غول پیکر منظومه خورشیدی یعنی برجیس (مشتری) را با این دو ستاره پرنور صورت فلکی دو پیکر مشاهده کنند. 

پولوکس درخشانترین ستاره صورت فلکی دو پیکر است. سیاره برجیس طی این ماه با قدر (روشنایی ) منهای 2 حدود 4 ساعت بعد از غروب خورشید، از افق شرقی طلوع می کند.

عتیقی گفت: چهارشنبه 8 آبان، سیاره سرخ بهرام در کمترین فاصله با ماه در تربیع آخر است. قدر این سیاره 5/1 و در صورت فلکی شیر است.

ماه دارای چهار فاز ماه نو، تربیع اول، ماه بدر یا کامل و تربیع آخر است.

ماه نو زمانی است که ماه در آسمان دیده نمی شود و میان زمین و خورشید قرار گرفته است.

در زمانی که ماه یک چهارم سفرش به دور زمین را طی کرده باشد ما می توانیم نصف طرف روشن شده ماه را ببینیم و در آن موقع گفته می شود که تربیع اول

(1st Qr)است. بعد از این و به تدریج قسمت های بیشتری از ماه را می بینیم تا این که در حدود دو هفته بعد از ماه نو تمام قسمت های قابل رویت ماه دیده می شود که به آن ماه کامل یا بدر (Full moon) گفته می شود در این حالت خورشید و ماه در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند و زمین بین آنهاست. 

همچنان که ماه به سفرش ادامه می دهد به خورشید نزدیک تر می گردد و بنابراین ما به تدریج قسمت کمتری از آن را مشاهده خواهیم کرد. 

تربیع آخر زمانی اتفاق می افتد که زمین و ماه و خورشید به زاویه قائمه می رسند و بتوانیم نصف طرف روشن ماه را در آسمان صبح ببینیم.

وی افزود: جمعه 10 آبان، سیاره تیزپای تیر در مقارنه داخلی خواهد بود در همین تاریخ سیاره ناهید به حداکثر کشیدگی شرقی خود یعنی 1/47 درجه از خورشید خواهد رسید.

عتیقی ادامه داد: شنبه 11 آبان، ستاره سماک اعزل به قران (همنشینی) ماه می رسد جدایی این اجرام کمتر از 1 درجه است. در این بامداد فرصتی برای آخرین وداع با هلال زیبای ذیحجه 1434(ماه پایان ماه قمری) فراهم می سود. 

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، ساعت 2:54 بعد از نیمه شب یکشنبه 12 آبان ستاره متغیر مشهور الغول به کمینه (مینیمم) درخشش خود خواهد رسید. همچنین در این روز خورشیدگرفتگی ترکیبی(کلی حلقوی) رخ خواهید داد.

این گرفت در برخی نقاط جهان در مسیر خود بصورت حلقوی و در ادامه مسیر بصورت کامل قابل مشاهده خواهد بود. 

در ایران نیمه غربی کشور ( از مرکز به سمت غرب ) گرفت جزیی مهرتابان قابل رصد است. بدیهی است هرچه به غرب کشور سفر کنیم شانس مشاهده درصد گرفت بیشتر و مدت زمان طولانی تر گرفت را خواهیم داشت.

علاقمندان باید از نگاه مستقیم به نورخورشید شدیداً پرهیز نموده و این پدیده جذاب را صرفاً با عینک های مخصوص و استاندارد رصد خورشید و یا فیلترهای مناسب جهت ابزارهای رصدی و تصویربرداری که قابل تهیه از مراکز معتبر نجومی است، رصد نمایند. 

عتیقی اظهار داشت: در تاریخ دوشنبه 13 آبان ، با توجه به عدم حضور نور ماه در آسمان امکان مشاهده شهاب های بارش شهاب ثوری وجود دارد.

البته در این شهاب باران تنها 10 شهاب در ساعت قابل مشاهده است.

زمانی که یک (ستاره) دنباله دار عبور می کند ذراتی از آن به جا می ماند که برخورد جو زمین با این ذرات باعث به وجود آمدن ذرات درخششی می شود که در آسمان مشاهده می شود.

دنباله دار ˈانکهˈ و ذرات غبار بجا مانده از سیارک TG102004 عامل این بارش شهابی ثوری هستند.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه 15 آبان، سیاره حلقه برگردن کیوان (زحل) به مقارنه می رسد. مقارنه زمانی است که خورشید بین زمین و یک سیاره قرار داشته باشد و در حقیقت سیاره در دور دست ترین نقطه نسبت به زمین و در زمینه نور شدید خورشید است؛ طبیعی است امکان رصد این جرم در این شرایط وجود ندارد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پنج شنبه 16 آبان، سیاره ملکه آسمان شامگاهی آناهیتا (زهره) حدود 8 درجه جنوب ماه خواهد بود. قدر (روشنایی) سیاره ناهید منهای 4 درجه و تا دو ساعت بعد از غروب خورشید از افق غرب در صورت فلکی عقرب حضور دارد.

عتیقی ادامه داد: یکشنبه 19 آبان ساعت 9:27 دقیقه، تربیع اول ماه خواهد بود و یک هفته بعد یعنی در روز یکشنبه 26 آبان، ماه کامل ساعت 18:46 دقیقه قابل مشاهده است.

همچنین در بامداد یکشنبه 26 آبان، بارش شهابی مشهور اسدی با 15 شهاب در ساعت به اوج خود می رسد بدیهی است نور ماه بدر مزاحم این تعداد کم شهاب خواهد بود. 

بارش اسدی ذرات بجامانده از دنباله دار ˈتمپل تاتلˈ است که هر 33 سال یکبار یک دور کامل به دور خورشید می چرخد.

در ضمن دنباله دار ˈآیسانˈ در بامداد روزهای آبان ماه از صورت فلکی شیر به صورت فلکی سنبله (خوشه) رفته و به افق روشن صبحگاهی نزدیک و نزدیکتر شده و در عین حال درخشانتر می شود.

منبع :ایرنا

منبع : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون