*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
فراخوان حضور آماتورهای ایرانی در طرح بین المللی 1

فراخوان حضور آماتورهای ایرانی در طرح بین المللی 1
شنبه 8 فروردین 1388 - 03:30 | شاخه : | 2816 بازدید | 0 دیدگاه
فراخوان حضور آماتورهای ایرانی در طرح بین المللی  1

دعوت از آماتورهای ایرانی برای حضور در ویژه برنامه

 
 
10ساعت نجوم در روز سیزده بدر
 
انجمن نجوم آماتوری ایران با داشتن هزاران عضو در سراسر کشور، همانگونه که در خبرنامه نوروز 88 ویژه اعضا تاکید نموده است، از کلیه رصدگران آماتورکشور و اعضای فعال خود دعوت می نماید تا برای فراگیر نمودن دانش آسمانی اخترشناسی با به همراه داشتن تلسکوپ و دوربینهای دو چشمی در روز طبیعت(سیزده بدر) که یک آیین باستانی ایرانی نیز قلمداد می شود، نجوم را به میان عموم مردم آورند. رصد خورشید(البته با توجه به خطرات آن) حتماً باید با فیلتر مخصوص  مشاهده خورشید انجام پذیرد و یا با روش غیر مستقیم (تصاویر همراه این فراخوان) انجام پذیرد، همچنین رصد ماه وسیارات با توجه به اینکه هلال افزاینده ربیع الثانی 143از جلوه با شکوهی در آن شب در آسمان شامگاهی برخوردار است به همراه گپ و گفتگوهای دوستانه و پرسش و پاسخ نجومی از جمله این برنامه می تواند باشد امیدورایم با استقبال تمامی آماتورهای خوب کشورمان از طرح جهانی 10ساعت نجوم که از دوم تا پنجم آوریل 2009 میلادی( برنامه بین المللی سال جهانی نجوم) به اجرا در می آید، ضمن همراهی با جامعه جهانی ، ترویج دانش آسمانی اختر شناسی و تجدیدعظمت تاریخ علم اختر شناسی این مرز پر گهر را سبب ساز شوند. خوشبختانه گروههای زیادی برای اجرای این برنامه ها اعلام امادگی کرده اند و انجمن نجوم آماتوری ایران با حفظ استقلال گروهها و احترام متقابل آماده انعکاس این فعالیتها قبل و بعد از تاریخ ذکر شده دراین پایگاه اینترنتی پر بیننده با نام خود گروهها دارد.
شما می توانید در پایین این تصاویر برنامه های رصدگران فعال در مرکز خراسان شمالی (بجنورد)را که برای انجمن ارسال گردیده است مشاهده نمایید.
 
گروه آموزش کاربردی
 
 
 
 
فعالیت 100ساعت ستاره‏شناسی در بجنورد 
با سلام و تبریک سال نو
احتراما به استحضار می‏رساند که شهرستان بجنورد از دیرباز فعالیت‏های پراکنده‏ی ستاره‏شناسی پیشینیان را با مطالعات فردی افراد، تلاش برای ساخت عدسی و تلسکوپ و .... در خود جای داده، بسیار گم‎نام در این مسیر تلاش کرده‏اند و با پیگیری انجمن‏های جدید، در حال شناسایی پیشینه‏ی تلاش‏هایشان هستیم.
از دهه هفتاد شمسی به همت استاد محمدرضا شاددل و نیز مرحوم دکتر محمدتقی عدالتی، فعالیت‏های نجومی در ساختارهای کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنر و متعاقب آن کانون ریحانه و ... آغاز شد. دبیرستان استعدادهای درخشان تلسکوپی را خریداری نمود که از تلسکوپ 2اینچی گالیله‏ای پژوهشگاه معلم بزرگتر می‏نمود.
استاد شاددل در سال 1387 فرآیند رصد کسوف 87 را با نشر جزوه و پیگیری برگزاری اردویی بزرگ (80نفر) در میدان امام اصفهان برگزار نموده و تصویر کسوف را از دوربین گرفته و مستقیما بر روی مانیتور به حاضران نمایش می‏دادیم. این تلاش‏ها برای ثبت گذر زهره و نمایش همزمان بر روی تلویزیون در دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی در سال 8و سایر پدیده‏های رصدی دیگر، امتداد یافت.
در سال‏های اخیر در پژوهش‎سرای بجنورد به همت افرادی دیگر نظیر استاد علیزاده، خانم بیضایی و اینجانب، جلسات آموزش عمومی رصد و نیز تکنیک‏های نصب و استقرار تلسکوپ و ... برگزار می‏گردد.
تشکل رصدی 7سپهر، سازمان مردم‏نهاد نجوم پسران (7آسمان)، سازمان مردم‏نهاد نجوم دختران و گروه رصدی استهلال (الضحی) و ... همه و همه در یک برنامه‏ی هماهنگ قصد دارند این فعالیت را در 13 تا 16 فروردین 88 از ساعت 15 تا 23 در نقاط ورودی شهر و نیز پارک شهر بازی بجنورد اجرا نمایند.
1)      پارک تفریحی باباامان در جاده بجنورد به مشهد
2)      پارک تفریحی بش‏قارداش در جاده بجنورد به سمت اسفراین
3)      استراحتگاه و راهدارخانه‏ی امین‏الله در محور بجنورد به استان گلستان (تهران)
4)      پارک شهر بازی در میدان امام‏رضا (ع) بجنورد
5)      پژوهش‏سرای دانش‏آموزی بجنورد در روزهای 15 و 16 فروردین از ساعت 16 لغایت 18 فیلم، نمایش فعالیت‏های نجومی و سایر تلاش‏های پژوهشی و آموزشی در سال 88-87، معرفی نرم‏افزارهای رصدی و ...
 
ضمنا جزییات این برنامه‏ها به‎‏تدریج تقدیم حضور شده، یا از طریق سایت سال جهانی نجوم در بجنورد به اطلاع مخاطبان خواهد رسید. همچنین بسیار خوشنود خواهیم شد که از مجموعه فعالیت‏ها در سطح کشور و نیز هماهنگی‏های لازم مطلع گردیم
با احترام و سپاس
محسن صانعی
کارشناس مهندسی برق – قدرت، و ریاضی
مسئول کمیته‏ی فنی گروه استهلال الضحی و آموزش نجوم پژوهش‏سرا و نیز دبیر جشنواره‏ی جوان خوارزمی بجنورد
 
برنامه های ارسالی از اصفهان
10ساعت نجوم در اصفهان
 
تاریخ
مکان
برنامه ها
13 فروردین
ساعت 22 – 16
باغ غدیر
پخش فیلم نجومی، غرفه های آموزشی، بخش ویژه کودکان، سمینار، رصد خورشید و اسمان شب
14 فروردین
ساعت 22 – 16
میدان امام
پخش فیلم نجومی، غرفه های آموزشی، بخش ویژه کودکان، سمینار، رصد خورشید و اسمان شب، مسابقه
15 فروردین
ساعت 12 – 9
خانه نوزادان و نونهالان نرجس
آشنایی مقدماتی کودکان با نجوم
15 فروردین
ساعت 16:3– 14
دانشگاه صنعتی اصفهان
سلسله سمینارهای نجومی
15 فروردین
ساعت 19 – 14
دانشگاه اصفهان
سمینار و رصد آسمان
16 فروردین
ساعت 17 – 14
کلیسای وانک
غرفه های نجومی و رصد خورشید
16 فروردین
ساعت 22 – 18
مرکز آموزش نجوم ادیب
رصد عمومی
 
دبیران برگزاری پروژه ی 10ساعت نجوم در اصفهان: مرجان بنادکیان و فائزه چقاجردی

 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون