*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
چاپگر سه بعدی ناسا آماده پرتاب به فضا شد

چاپگر سه بعدی ناسا آماده پرتاب به فضا شد
سه شنبه 9 مهر 1392 - 10:20 | شاخه : | منبع : ایسنا | 9950 بازدید | 0 دیدگاه
چاپگر سه بعدی ناسا آماده پرتاب به فضا شد
قطعات ایستگاه فضایی قابل چاپ در فضا با چاپگر سه بعدی
ناسا با هدف تسهیل دسترسی به قطعات جایگزین در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) مراحل آزمایش مدل‌های مختلف چاپگر سه بعدی را آغاز کرده است.

چاپگرهای سه بعدی طی سال‌های اخیر کاربردهای مختلفی در حوزه بهداشت و صنعت پیدا کرده‌اند و پزشکان از آنها برای ساخت جایگزین مفاصل یا هنرمندان برای طراحی جواهرات استفاده می‌کنند.

آژانس‌های فضایی مختلف بدنبال توسعه این فناوری در سفرهای فضایی و ساخت پایگاه بر روی ماه و سیارات دیگر با کمک این چاپگرهای سه بعدی هستند.

در برخی شرایط فضانوردان نیاز به تعمیر اضطراری یکی از قطعات ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ دارند؛ در این شرایط در صورت عدم وجود قطعه مورد نظر، فضانوردان باید منتظر محموله بعدی باشند که توسط کپسول باری راهی فضا می‌شود.

ناسا با همکاری محققان شرکت Made In Space برای ساخت قطعات مورد نیاز در ایستگاه فضایی، مدل‌های مختلفی از چاپگرهای سه بعدی را در نظر گرفته است که شامل دستگاه‌های رومیزی 300 دلاری تا مدل های بزرگ 500 هزار دلاری است، اما این دستگاه ها برای استفاده روی زمین طراحی شده اند.

تحمل لرزش‌های شدید هنگام پرتاب، ‌کار کردن در شرایط گرانش صفر، ‌فشارهای مختلف هوا و درجه حرارت متغیر از دیگر مشکلات استفاده از چاپگرهای سه بعدی در فضا هستند.

چاپگر سه بعدی در نقش یک کارخانه فضایی عمل کرده و قادر به تولید ماهواره‌های کوچک، قطعات جایگزین ایستگاه فضایی و تکه‌های موشک خواهد بود.

«دیو کارسمایر» مدیر بخش مهندسی مرکز تحقیقات Ames ناسا تأکید می کند: برای سازگاری با شرایط حضور طولانی در فضا باید قادر به طراحی و ساخت قطعات مورد نیاز در فضا باشیم که این کار از طریق چاپگرهای سه بعدی امکانپذیر می‌شود.

ناسا در حال حاضر مراحل آماده‌سازی آزمایشات پیش از پرتاب را آغاز کرده و مدل‌های مختلف را مورد آزمایش قرار داده است.

بر اساس برنامه تعیین شده، چاپگر سه بعدی در ابعاد یک دستگاه تستر کوچک ماه ژوئن 2014 توسط موشک فالکون شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب خواهد شد؛ این چاپگر با ساخت قطعات مورد نیاز فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نیاز به ارسال مستمر قطعات به فضا را برطرف می کند.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون