*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
اندرومدا بر روی سنگ‌ها

اندرومدا بر روی سنگ‌ها
جمعه 5 مهر 1392 - 10:15 | شاخه : | مترجم : علی نوروزی | 6434 بازدید | 2 دیدگاه
اندرومدا بر روی سنگ‌ها
آندرومدا بر روی سنگ‌ها - تصویر روز نجوم 5 مهر 1392 Andromeda on the Rocks - APOD 2013 September 27 Image Credit & Copyright: Cristian Fattinnanzi

تا چه فاصله  را می توانید ببینید؟ کهکشان آندرومدا در فاصله 2.5 میلیون سال نوری، دورترین جسمی است که به راحتی با چشم غیر مسلح دیده می شود. دیگر ساکنان قابل مشاهده‌ی آسمان شب، ستارگان، خوشه‌ها و سحابی‌ها به طوری که طیف وسیعی از چند سال نوری تا چند صد سال نوری فاصله قرار دارند که در درون خود کهکشان راه شیری ما است. ام 31، کهکشان آندرومدا لکه‌ای کم نور نزدیک بالای مرکز این زمین و نمایی از آسمان است که از شرق ایتالیا و در نزدیک مونت کونرو در سواحل دریای آدریاتیک گرفته شده است.عکس چشم اندازی از چند سانتیمتر فاصله از ما تا چند میلیون سال نوری را نشان می دهد که طیف  بسیار خیره کننده‌ای است اگر چه کهکشان و صخره های کنار دریا را می توان در آن شب صاف تابستانی با چشم دید، اماهیچ دوربینی نمی تواند این نما را فقط در  یک  نوردهی عکس بگیرد  بخاطر اینکه ستارگان، ردی در افق بر جای می گذرد .نوردهی ستارگان بوسیله ردیاب با تصویر دیگری از صخره‌ها و  تخت سنگ‌ها ترکیب شده از نگاه دوربینی ثابت که صحنه‌ای وسوسه انگیز را خلق کرده است.

مترجم : علی نوروزی
عکاس نجومی و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

سوره صادقی
(دیدگاه‌ها: 25)
يكشنبه 7 مهر 1392 - 13:36

هی! بالاخره یک عکاس نجومی وارد مقوله ترجمه عکس‌های ای‌پاد شد، چه خوب، تبریک! امیدواریم که مستدام باشد!
پیشنهاد می‌کنم آقای نوروزی خودشان هم نظرشون رو راجع به عکس در داخل کروشه در پایین مطلب اضافه کنند. ای‌پاد خیلی درباره تکنیک‌های عکاسی وارد توضیحات دقیق نمی‌شه!
علی نوروزی
(دیدگاه‌ها: 1)
يكشنبه 7 مهر 1392 - 14:30

خیلی ممنون از شما.
درباره ی پیشنهاد تون:در صورت امکان پیوست لینک هایی درون ترجمه قرار می دهیم که در صفحات دیگر توضیحات کافی را داده باشدو نیازی به هر بار توضیح دادن در خود صفحه نیست.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون