*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
چرا زمین می‌چرخد؟

چرا زمین می‌چرخد؟
شنبه 30 شهریور 1392 - 10:45 | شاخه : | مترجم : مازیار بحیرایی | 15662 بازدید | 0 دیدگاه
چرا زمین می‌چرخد؟
چرا زمین می‌چرخد؟

ما می‌دانیم که زمین در حال چرخش است، اما چرا؟ چرا درحال چرخش است؟

چرا همه چیز در منظومه شمسی در حال چرخش است؟ و چرا تقریبا همه آنها در یک جهت در حال چرخش هستند؟

این موضوع نمی‌تواند تصادفی باشد. از بالا به زمین نگاه کنید، خواهید دید که از یک جهت، خلاف جهت عقربه‌های ساعت در حال چرخش است. همین موضوع در مورد خورشید، مریخ و اغلب سیاره‌ها صدق می‌کند.

سحابی عقاب
سحابی عقاب

4.54 میلیارد سال پیش، منظومه شمسی ما از درون یک ابری از هیدروژن نه برخلاف سحابی جبار و یا سحابی عقاب با ستون‌های شگفت‌انگیز خلقت شکل گرفته‌است. سپس ضرباتی شبیه شوک موجی از یک ابرنواختر در همسایگی دریافت کرده و این رخداد، یک منطقه‌ای از گاز سرد که از طریق گرانش متقابل به درون کشیده می‌شد را ایجاد کرد. درحالی که به درون تخریب می‌شد این ابر شروع به چرخش کرد.

اما چرا؟

این، اصل بقای اندازه‌حرکت زاویه‌ای است. در مورد حرکت هر یک از اتم‌های موجود در ابر هیدروژنی فکر کنید. هر ذره‌ای همانطور که درون فضای خالی حرکت می‌کند، اندازه‌حرکت خودش را دارد. از آنجایی که این اتم‌ها توسط نیروی جاذبه به یکدیگر چسبیده‌اند نیاز دارند تا اندازه‌حرکت میانگینی داشته باشند. این ممکن خواهد بود که این میانگین بطور کامل صفر شود اما واقعا غیر محتمل است. این موضوع بدین معنی است که مقادیری باقی خواهندماند. همانند یک اسکیت‌باز که دست‌های خود را باز می‌کند تا با سرعت بیشتری بچرخد، یک منظومه همانند منظومه‌ی شمسی که در حال تخریب است با اندازه‌حرکت ذرات که مقدار میانگینی دارند شروع به سریعتر و سریعتر چرخیدن می‌کند. این اصل بقای اندازه‌حرکت زاویه‌ای است.

همانطور که منظومه‌ی شمسی بیشتر به گرد خودش چرخش می‌کرد به شکل یک صفحه‌ی صاف با قسمت‌های متورم در مرکز در آمد و ما همین ساختار را در محل‌های دیگری در پهنه‌ی کیهان مشاهده می‌کنیم: شکل کهکشان‌ها، سیاه‌چاله‌هایی که با سرعت بالا به گرد خود می‌چرخند و حتی ما آن را در یک رستوران که پیتزا می‌فروشد مشاهده می‌کنیم! خورشید از برآمدگی‌های موجود در وسط این صفحه آمده است و دیگر سیاره‌ها هم به‌همین شکل تشکیل شده‌اند. آنها این چرخش را از خود حرکت کلی منظومه شمسی به ارث برده‌اند.

با گذشت یک دوره‌ی زمانی چند صد میلیون ساله، همه‌ی مواد موجود در منظومه‌ی شمسی گرد هم آمده‌اند و سیاره‌ها، سیارک‌ها، قمرها و دنباله‌دارها را بوجود آورده‌اند. سپس تشعشعات و بادهای قدرتمند خورشیدی که از خورشید جوان ساطع می‌شد هرآنچه که در فضای بین ستاره‌ها باقی مانده بود را از میان برد. از آنجاییکه هیچ‌گونه نیروی برهم زننده‌ی تعادل بر روی این اجرام اعمال نمی‌شود، اینرسی خورشیدی و دیگر سیاره‌ها باعث شده‌است تا برای میلیاردها سال در حال چرخش باشند و آنقدر به این چرخش ادامه خواهند داد تا زمانی که میلیاردها و یا حتی تریلیون‌ها سال بعد با یک جرم برخورد کنند.

بسیار خوب، آیا شما هنوز در تعجب هستید که چرا زمین می‌چرخد؟ زمین به این دلیل می‌چرخد که از صفحه‌ای پیوسته از یک ابر هیدروژنی که به‌علت گرانش متقابل به درون خود کشیده شده‌است، تشکیل یافته‌است و نیاز داشت تا اندازه‌حرکت زاویه‌ای خود را حفظ کند. زمین به علت اینرسی به چرخش خود ادامه می‌دهد.

دلیل اینکه همه سیاره‌ها در یک مسیر می‌چرخند این است که میلیاردها سال پیش همه آنها از یک سحابی خورشیدی تشکیل شده‌اند.

مترجم : مازیار بحیرایی
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران - مهندس پتروشیمی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون