*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
توقف کوتاه کنجکاوی در مریخ

توقف کوتاه کنجکاوی در مریخ
سه شنبه 26 شهریور 1392 - 15:24 | شاخه : | منبع : همشهری آنلاین | 4655 بازدید | 0 دیدگاه
توقف کوتاه کنجکاوی در مریخ
توقف کوتاه کنجکاوی در مریخ

مریخ‌نورد کنجکاوی پس از دو ماه رانندگی یکنواخت و مداوم، در نهایت برای چند روز برای انجام آزمایش‌های فشرده و سریع علمی در منطقه‌ای از مریخ متوقف شد.

براساس گزارش NBC، قرار است این مریخ‌نورد برروی سنگ‌هایی که از روی آنها درحال عبور است مطالعه کرده و ارتباط میان آنها را با رخنمون‌هایی از سنگ‌ها که پیش از این مشاهده کرده‌بود بیابد.

قرار است کنجکاوی برای انجام این مطالعه از ابزار حسگر از راه دور خود استفاده کرده و هیچ عملیات حفاری برنامه‌ریزی نشده‌است. قرار است کنجکاوی در مسیر خود به سوی کوهپایه مونت شارپ در مریخ،‌ پنج توقف داشته‌باشد. مونت‌شارپ قله مرتفعی است که در حفره‌ استوایی گیل در مریخ واقع شده‌است.

به گفته دانشمندان ناسا،‌ کنجکاوی تنها برای چند روز مریخی یا سول در این منطقه متوقف خواهد ماند. یک سول برابر یک روز مریخی است که 39 دقیقه از روزهای زمینی بلند‌تر است.

اولین توقف کنجکاوی در مسیر رسیدن به مونت‌شارپ به دانشمندان فرصت خواهد داد تا برروی کنگلومرا‌ها،‌سنگ‌های متشکل از سنگریزه‌هایی که با کمک مواد نرم‌تر به یکدیگر چسبیده‌اند، مطالعه کنند.

برروی زمین این سنگ‌ها محصول رسوبات رودخانه‌ای هستند از این رو می‌توان نتیجه گرفت که در گذشته‌های دور رودخانه‌ای در بستر حفره گیل در مریخ جاری بوده‌است.

کنجکاوی پیش از این تصاویری از کنگلومراها در مریخ به ثبت رسانده بود اما این توقف فرصت مطالعه دقیق‌تر را برای دانشمندان فراهم خواهد آورد زیرا درحال حاضر برروی بستری از این سنگ‌ها متوقف شده‌است.

محققان بستر این حفره را به مجموعه‌ای از مربع‌های 1.5 کیلومتری تقسیم کرده‌اند که هریک از آنها برای نقشه‌برداری از ساختار زمینی شناسی حفره گیل و نقشه‌ریزی برای هدایت کنجکاوی به سوی مونت‌شارپ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کنجکاوی تاکنون 2.9 کیلومتر برروی خاک مریخ رانده‌است. نرم‌افزار جدید کنجکاوی به این روبات امکان می‌دهد تا در مواقع خاص خود مسیرش را بیابد،‌این روبات با استفاده از تصاویری که طی راندن در مسیر تعیین شده به ثبت می‌رساند، بهترین مسیر را محاسبه کرده و از میان آن مسیر به راه خود ادامه می‌دهد.

این سیستم جدید به همراه دستورهای ارسالی از زمین منجر به طی شدن مسیری 141 متری در تاریخ پنجم سپتامبر شد،‌طولانی‌ترین مسیری که تاکنون کنجکاوی ی یک روز توانسته آن را طی کند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون