شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
کشف ابر گازی چند میلیون درجه‌یی حاصل از برخورد دو کهکشان

يكشنبه 27 امرداد 1392 - 10:31 | شاخه : | منبع : ایسنا | 17774 بازدید | 0 دیدگاه
کشف ابر گازی چند میلیون درجه‌یی حاصل از برخورد دو کهکشان

دانشمندان موفق به شناسایی یک ابر گازی چند میلیون درجه‌یی عظیم در کهکشانی در فاصله 60 میلیون سال نوری از زمین شدند.

این ابر احتمالا در اثر یک برخورد عظیم طولانی مدت میان یک کهکشان کوتوله و یک کهکشان بزرگتر تولید شده و این برخورد می‌تواند برای 50 میلیون سال دیگر ادامه داشته باشد.

در صورت تائید این فرضیه، این اولین بار خواهد بود که چنین برخوردی در پرتو ایکس ثبت شده و می‌تواند به رمزگشایی اسرار چگونگی رشد کهکشانها کمک کند.

برخورد بین کهکشان کوتوله و مارپیچی به یک موج شوک منجر شده که گازی داغ با دمای حدود شش میلیون درجه تولید کرده است.

این مشاهدات که توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرای ناسا انجام شده، گاز داغی را نمایش می‌دهند که از ظاهر یک دنباله‌دار که توسط حرکت کهکشان کوتوله به وجود آمده، برخوردار است.

ستاره شناسان بر این باورند که شکل‌گیری ستارگان ممکن است توسط موج شوک آغاز شده و منجر به تولید ستارگان عظیم و درخشان شود.

جرم کلی ابر گازی ناشناخته است چرا که تصویر دو بعدی نمی‌تواند نشان دهد که آیا این ابر به شکل یک کلوچه نازک متمرکز بوده یا در یک منطقه بزرگ کروی منتشر شده است.

در صورت متمرکز بودن این ابر، جرم آن برابر با 40 هزار خورشید است. در غیر این صورت جرم این جسم بزرگتر و حدود سه میلیون برابر خورشید است.

به گفته ناسا، گاز داغ باید برای دهها تا صدها میلیون سال به درخشش خود در پرتو ایکس ادامه دهد.

محققان بر این باورند که جستجو برای مناطق بزرگ گاز داغ در کهکشانها ممکن است راهی برای تخمین بسامد برخوردها با کهکشانهای کوتوله و درک اهمیت چنین پدیده‌هایی برای رشد کهکشان باشد.

یک توضیح جایگزین این است که ابر گاز داغ می‌تواند در اثر ابرنواختر و بادهای داغ از سوی تعداد زیادی از ستارگان بزرگ ایجاد شده باشد.

با این حال، ناسا مدعی است که این توضیح به دلیل نبود شواهد مورد انتظار از ویژگی‌های رادیویی، مادون قرمز یا نوری غیرمحتمل است.