*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 | 21 شوال 1445 | 1 می 2024
»
»
»
رصد اجرام مسیه تابستان از درون شهرهای بزرگ(قسمت دو

رصد اجرام مسیه تابستان از درون شهرهای بزرگ(قسمت دو
پنجشنبه 19 دی 1387 - 21:17 | شاخه : | 3137 بازدید | 0 دیدگاه

 پدرام محمد طاهری
خوشه کروی92 M خوشه کروی92M  یکی از پر نور ترین اجرام قابل رویت در آسمان شهر هاست شما می توایند با یک دوربین دو چشمی 60X2و یا یک تلسکوپ 5/ 2 یا 3 اینچ به بالا با بزرگنمایی کم یا متوسط آن را در آسمان رصد نمایید این جر م در صورت فلکی هرکول قرار گرفته است  صورت فلکی مزبور  پس از غروب خورشید درارتفاع 7درجه ای از افق شرق قرار دارد. برای یافتن 92  Mدرآسمان راهها ی گوناگونی وجود دارد و می توانید از چند طریق برای پیدا کردن این جرم در آسمان اقدام نمایید . اولین راه این است که ستاره ی  پی (pi) هرکول را به اندازه 6 درجه به سمت صورت فلکی اژدها و کمی مایل به سمت ستاره ی سیگما امتداد دهید در این محدوده   قادر خواهید بود این جرم را به صورت یک لکه ی بسیار مه آلود کم نور مشاهده کنید.
راه دیگر آن است که از ستاره ی    یوتا   ی هرکول کمک بگیرید این ستاره را به اندازه 4 تا 5 درجه به طرف ستاره ی   اتا  ی هرکول امتداد دهید و می توایند در این محدوده در صورت داشتن پزرگنمایی کم تلسکوپ آن را مشاهده نمایید .
خوشه کروی 10M
از دیگر اجرام قابل مشاهد ه در این شب های  گرم تابستانی 10 M  است این جرم در صورت فلکی مارافسای قرار گرفته است برای دیدن این صورت فلکی در اویل تابستان باید تا حوالی ساعت 22 صبر کنید خوشه کروی 10M از قدر6/6 می درخشد و برای دیدن آن باید کمی صبور باشید به خصوص کسانی که با دروبین های دوچشمی به دنبال این جرم هستند اما توصیه می کنم برای آنکه جرم مزبور را بهتر بیابید و همچنین جزئیات بیشتری را از آن را مشاهده کنید بهتر است که از تلسکوپ ها ی 3 یا 4 اینچ استفاده کنید به عنوان مثال تلسکوپ ها بازتابی 5/4 اینچ ابزار مناسبی برای رصد این خوشه است .
در کل این خوشه کمی دیر پیدا می شود و درپیدا کردن آن باید نهایت دقت را داشته باشید برای یافتن این جرم باید از ستاره ی  3مارافسای  کمک بگیرید . این ستاره در درون شهر ها با چشم قابل رویت نیست ولی در جوینده های 6در 3و یا دروبین های دوچشمی می توان به وجود آن پی برد ازاین   ستاره  به اندازه ی 1 درجه به سمت ستاره ی دلتای مارافسای حرکت کنید ( توجه داشته باشید از آنجا که این جرم نسبت به آسمان شهر کم  نور است باید حرکتی آرام داشته باشید تا متوجه آن شوید ) در این محدوده باید جرم مورد نظر را بیابید در صورتی که آن را نیافتید از تکنیک لرزش که در قسمت اول در باره  آن توضیح دادیم استفاده کنید.
خوشه باز  39 M
 بهترین جرم برای دوربین ها ی  دوچشمی
حال کمی به قلمرو خوشه های باز آسمان تابستان  می رویم یکی از آن ها39 M است که از قدر 5/4 می درخشد  با یک دوربین دو چشمی کوچک 5X7  می توان آن را تشخیص داد این جرم در حوالی صورت فلکی دجاجه (قو) و صورت فلکی سوسمار قرار دارد  برای دیدن آن بهتر است از دوربین های دوچشمی استفاده کنید ولی اگر از تلسکوپ استفاده می کنیدبهتر است ازچشمی استفاده کنید که کم ترین بزرگنمایی را دارد ( قطر آن حدود  mm 20به بالا باشد). کار را از ستاره ی  آلفای دجاجه شروع می کنیم خوشبختانه این ستاره  به اندازه ی کافی پرنور است و می توانید به راحتی آن را در آسمان بیابید . سپس از  این ستاره  به طرف آلفای سوسمار حرکت کنید ( به اندازه ی 5/9 درجه ) حال یکی از خوشه های زیبای آسمان تابستان را خواهید یافت .
خوشه کروی  5  M
در قیاس با خوشه ها ی کروی که در این قسمت بررسی کردیم پر  نور تر است این جرم از قدر 7/5 می درخشد برای همین از پشت دوربین های دوچشمی 6X 2ویا تلسکوپ های بالای 3 اینچ می توان آن را به راحتی  تشخیص دارد ولی از طرفی ستارگانی که در اطراف آن وجود دارند چندان پر نور نیستند و برای همین باید دقت بسیاری  به خرج دهید جهت رصد این جرم  ستاره ی 109 سنبله رابه اندازه ی 8 درجه  به سمت  ستاره ی   امگای مار امتداد دهید در این محدوده خوشه کروی 5 M  قرار دارد.
ادامه دارد ...
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون