*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
دوربین 570 میلیون پیکسلی، شکارچی رنگارنگ تاریکی

دوربین 570 میلیون پیکسلی، شکارچی رنگارنگ تاریکی
دوشنبه 31 تیر 1392 - 09:37 | شاخه : | نويسنده : محمود حاج‌زمان | 4031 بازدید | 0 دیدگاه
دوربین 570 میلیون پیکسلی، شکارچی رنگارنگ تاریکی
دوربین 570,000,000 پیکسلی، شکارچی رنگارنگ تاریکی

شاید هیاهوی رنگارنگی که در عکس بالا می‌بینید خیلی چشم‌نواز و خیره کننده به نظر رسد، اما ابزار هزاررنگ مرکز تصویر در حقیقت برای نگریستن به دل تاریکی طراحی شده است.

دوربین انرژی تاریک (DECam) که در آزمایشگاه فرمی ایلی‌نویز ساخته شده است، اکنون روی تلسکوپ بلانکو واقع در شیلی نصب شده است. هدف از ساخت این دوربین شکار نورهایی است که به دلیل انبساط تندشونده عالم، به سمت طول موج‌های بالاتر کش آمده‌اند. تصور می‌شود این انبساط تندشونده به دلیل وجود ماهیت مرموزی است که با عنوان انرژی تاریک شناخته می‌شود. کیهان‌شناسان امیدوارند که مطالعه میزان این کش‌آمدگی که با نام «انتقال به سرخ» شناخته می‌شود، بتواند اطلاعات بیشتری درباره طبیعت حقیق انرژی تاریک برای آنها فراهم آورد.

دوربین DECam عکس‌هایی با تفکیک 570 مگاپیکسل تهیه می‌کند، که حدود 100 بار واضح‌تر از عکس‌های گرفته شده توسط گوشی‌های هوشمند تلفن همراه است؛ اما این دوربین میدان دید گسترده‌ای نیز دارد. مساحتی از آسمان که در هر عکس ثبت می‌شود،با 10 درجه پهنا، 20 برابر بزرگ‌تر از اندازه ماه بدری است که از زمین دیده می‌شود.

اما اینها تنها تفاوت‌های میان DECam و سایر دوربین‌های زمینی نیست. کنترل‌های استوانه‌ای موسوم به شش‌پا (که در عکس بالا می‌توانید آنها را تقریبا در میانه ساختمان دوربین مشاهده کنید) به طور پیوسته فوکوس دوربین را تنظیم می‌کنند؛ تا کیفیت بالای عکس‌ها همواره تضمین شود. صندوق مشکی‌رنگ سمت چپ این استوانه‌ها نیز کارتریجی از فیلترهای قابل تعویض است، که امکام عبور طول موج‌های مختلف را فراهم می‌آورد.

با توجه به امکانات متنوع DECam، شاید تنها کاری که این دوربین قادر به انجامش نباشد، بارگذاری عکس‌های گرفته شده روی شبکه‌های اجتماعی باشد!

منبع: خبرآنلاین



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون