*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
وجود حیات بر روی مریخ از 4 میلیارد سال پیش

وجود حیات بر روی مریخ از 4 میلیارد سال پیش
شنبه 29 تیر 1392 - 13:54 | شاخه : | منبع : خبرگزاری مهر | 6968 بازدید | 0 دیدگاه
وجود حیات بر روی مریخ از 4 میلیارد سال پیش

دانشمندان پس از مطالعه نخستین بررسی‌های جوی به دست آمده از کاوشگر کنجکاوی می‌گویند سیاره سرخ چهار میلیارد سال پیش احتمالا پس از اصابت عظیمی با جسمی به بزرگی سیاره پلوتو اکسیژن خود را از دست داده است.

سوشیل آتریا استاد علوم جوی اقیانوسی و فضایی دانشگاه میشیگان گفت: این داده‌ها شواهد واضحی است از اینکه مریخ پیش از این به خاطر داشتن اتمسفر ضخیم قابل ملاحظه، در گذشته گرم‌تر و مرطوب‌تر از مریخ خشک و سرد کنونی بوده است.

این گروه از محققان می‌گویند یک رویداد مرموز و عظیم اتمسفر غنی از اکسیژن مریخ را از بین برده و فقط دی اکسید کربن از خود به جا گذاشته است.

ناسا می‌گوید بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده از دست رفتن اتمسفر در طول یک میلیارد سال نخست عمر 4.6 میلیارد ساله این سیاره صورت گرفته است. محققان برای این اکتشاف گاز و ایزوتوپ‌های مختلف را در نمونه‌های هوای مریخ اندازه گیری کردند.

ایزوتوپ‌ها گونه‌ها مختلف از یک عنصر شیمیایی هستند که حاوی تعدادی مختلفی از تونرون‌ها است و از جمله رایج‌ترین ایزوتوپ‌های کربن موسوم به کربن -12 و ایزوتوپ سنگین با ثبات آن موسوم به کربن 13 است که حاوی نوترون اضافی است.

واحد تجزیه نمونه کنجکاوی (SAM )، نسبت ایزوتوپ‌های سنگین‌تر به سبک‌تر کربن و اکسیژن را در دی اکسید کربن که اتمسفر امروزی مریخ را شکل می‌دهد، بررسی کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایزوتوپ‌های سنگین کربن و اکسیژن در اتمسفر نازک امروزی در مقایسه با ویژگی‌های مواد خامی که در این سیاره شکل گرفته‌اند بسیار فراوان‌تر هستند.

این یافته شواهدی را ارائه می‌دهد که حاکی از نابودی بخش عمده اتسمفر اصلی مریخ و همچنین چگونگی از بین رفتن این اتمسفر است. این امر حاکی از آن است که اتسمفر این سیاره از بالا از بین رفته است نه از پایین و این امر ناشی از تعامل جو با سطح بوده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون