*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
تجلیل از پیشگام علم زلزله شناسی ایران

تجلیل از پیشگام علم زلزله شناسی ایران
پنجشنبه 6 تیر 1392 - 17:29 | شاخه : | منبع : ایرنا | 4817 بازدید | 0 دیدگاه
تجلیل از پیشگام علم زلزله شناسی ایران
دكتر«بهرام عكاشه»
مراسم تجلیل از خدمات ۴۵ سال تلاش دکتر«بهرام عکاشه» پیشگام علم زلزله شناسی ایران امروز پنج شنبه با حضور محققان این رشته و دانشجویان علم زلزله شناسی در حسینیه ارشاد برگزار شد.

دکترعکاشه دراین مراسم گفت:ایران کشوری است که بر روی کمربند زلزله قرار دارد ازاین رو همواره از لحاظ بروز زلزله مساعد است.
وی اظهار داشت:۹۰ درصد سطح کشور ما را گسل های فعال و توانمند تشکیل داده است و متاسفانه بسیاری از شهرهای ساخته شده همواره در معرض خطر قرار دارند به گونه ای که بررسی ها نشان می دهد ۸۳ درصد شهرهای کشور در معرض خطر پذیری زیاد و خیلی زیاد زلزله قرار دارند.
وی افزود:از قرن بیستم تاکنون بیش از ۱۲۵ هزار نفر در ایران بر اثر وقوع زلزله جان باختند ازاین رو کشور ما همواره در معرض خطر زلزله قرار داشته و دارد بنابراین برنامه ریزی برای مقابله با این پدیده طبیعی باید مورد توجه جدی مسوولان باشد.
عکاشه ادامه داد: در سال ۱۳۶۰ برای اولین بار سه ایستگاه لرزه نگاری زلزله در شیراز، مشهد و تبریز راه اندازی شد تا رفتار زلزله را بررسی کند و آغازی برای مطالعات زلزله شناسی در کشور بود.
اکنون حدود ۱۰۰ ایستگاه لرزه نگاری در کشور وجود دارد که به اعتقاد کارشناسان برای پوشش تمام سطح کشور کافی نیست.
پیشگام علم زلزله شناسی در ایران افزود:بعد از آن ستاد بحران مقابله با زلزله در کشور ایجاد شد و ستاد بحران و پیشگیری جداگانه ای نیز برای شهر تهران ایجاد شد که مدیریت آن بر عهده شهرداری تهران است.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی مقابله با بحران اهمیت حیاتی دارد و درک تخمین بحران ناشی از زلزله نیز بسیار حائز اهمیت است بنابراین اطلاع رسانی و برگزاری مانورهای زلزله در شکل تعریف شده بین المللی باید جدی گرفته شود.
عکاشه با بیان اینکه باید ساختار کنونی آیین نامه های مربوط به ساخت و ساز اصلاح شود اظهار داشت: از سال ۱۳۴۰ آیین نامه مربوط به ساخت و ساز در کشور وجود دارد که اجرا کردن آنها الزامی است.
در پایان این مراسم با اهدای لوح یادبود از زحمات دکتر عکاشه قدردانی شد.
دکتر بهرام عکاشه، پیشگام برجسته دانش زلزله شناسی در ایران و از اساتید پیشکسوت موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است.
استاد عکاشه در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در شهر مسجد سلیمان به دنیا آمد. پس از گذراندن دبستان و دبیرستان در زادگاه و اهواز در خرداد ۱۳۳۴ موفق به دریافت دیپلم ریاضی شد.
در مهر ماه همان سال، تحصیل فیزیک را در دانشگاه تهران آغاز کرد و پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته فیزیک در خرداد ۱۳۳۸ در دی ماه همان سال به عنوان دانشجوی بورسیه مبادله ای عازم آلمان شد. پس از گذراندن دوره های زبان در بهار ۱۳۳۹ در دانشگاه صنعتی اشتوتگارت به تحصیل فیزیک و ژئو فیزیک مشغول شد و دروس مقدماتی زلزله شناسی را نزد پروفسور هیلر (همکار سابق پروفسور گوتنبرگ رئیس مؤسسه ژئوفیزیک فرانکفورت) گذراند.
با بازنشسته شدن پروفسور هیلر، تحصیلات خود را نزد شاگرد وی پروفسور برگهمر در شهر فرانکفورت ادامه داد. وی تحصیلات فوق لیسانس و دکتری خود را با گذراندن دروس فیزیک، ژئوفیزیک، زمین شناسی و هواشناسی به انجام رساند و در پاییز ۱۳۴۸ موفق به کسب درجه دکتری ژئوفیزیک شد.
عکاشه چند ماه بعد برای خدمت به کشور بازگشت و کار خود را در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران آغاز کرد.
وی در سال ۱۳۵۴ به رتبه دانشیاری و ۱۰ سال بعد به درجه استادی دانشگاه تهران نائل شد. عکاشه که سال‌ها رییس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بود، به درخواست خودش از دانشگاه تهران بازنشسته شد و بعد از آن ریاست گروه ژئوفیزیک و دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال را بر عهده گرفت.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون