جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
کشف تپشهای درخشان یک ستاره مرده دور

سه شنبه 4 تیر 1392 - 11:15 | شاخه : | منبع : ایسنا | 2654 بازدید | 0 دیدگاه
کشف تپشهای درخشان یک ستاره مرده دور

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ 2.1 متری Otto Struve رصدخانه مک دونالد تگزاس توانسته‌اند تپشهای بقایای بلوری‌شده یک ستاره سوخته را شناسایی کنند.

این یافته‌ها به ستاره‌شناسان اجازه خواهد داد تا زیر جو ستاره و داخل آنرا همانطور که زلزله‌ها به زمین‌شناسان اجازه بررسی ترکیبات زیر سطح را داده، ببینند.

ستاره‌شناسان تگزاس این کشف را با همکاری ستاره‌شناسان دانشگاه فدرال ریو گرانده دو سول برزیل، دانشگاه اوکلاهاما و رصدخانه فیزیک نجومی اسمیتسونین انجام داده‌اند.

ستاره GD 518 در فاصله 170 سال نوری از زمین در صورت فلکی اژدها قرار داشته اما بسیار کم‌نورتر از آن است که بدون تلسکوپ دیده شود. این ستاره کوتوله سفید در پایان دوره حیات خود قرار داشته که از آن تنها یک هسته سوخته و محصولات جانبی رویدادهای همجوشی هسته‌ای پیشین باقی مانده است.

این ستاره از آن جهت منحصر بفرد است که بیشتر آن در حالتی شبیه جامد باقی مانده تا مایع یا گاز. درون ستارگان مرده همانطور که آب به یخ تبدیل شده، بلورین می‌شوند.

بنظر می‌رسد که درون این ستاره از عناصر سنگین‌تری نسبت به موارد یافت شده در ستارگان سوخته عادی برخوردار است.

کشف تغییرات درخشش دوره‌ای تپشی در سطح ستاره‌ای که در این مورد هر 400 تا 600 ثانیه رخ می‌دهد، به ستارگان فرصتی استثنایی را برای درک آنچه درون این ستاره به شدت تکامل یافته را ساخته، ارائه خواهد داد.