***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
خورشید وارد انقلاب تابستانی شد

خورشید وارد انقلاب تابستانی شد
جمعه 31 خرداد 1392 - 13:37 | شاخه : | نويسنده : حدیث حدادی(باشگاه خبرنگاران) | 8609 بازدید | 0 دیدگاه
خورشید وارد انقلاب تابستانی شد
کره سماوی

ساعت 9:34 صبحگاه 31 خردادماه خورشید وارد انقلاب تابستانی شد

دایره البروج مسیر حرکت ظاهری یک سال خورشید نسبت به زمین، بر روی کره آسمان است از دید ناظران زمینی در این دایره  فرضی خورشید در مدت زمان یک سال و با عبور این دایره یک بار به دور زمین می چرخد. 

این دایره در حقیقت مدار حرکت انتقالی زمین را به دور ستاره خورشید مشخص می‌کند و در واقع طرح مدار زمین بر کره آسمان است یعنی دایره‌ای است که از تلاقی سطح مدار حرکت انتقالی زمین با کره آسمان ایجاد می‌شود. 

نام های دایره البروج 

دیره البروج به 12 قسمت مساوی تقسیم شده است که هر بخش یک آن برج، معادل ۳۰ درجه یا دوبعد ساعتی تخمین زده شده و با نام 12 صورت فلکی نا مگذاری شده اند و در حال حاضر به دلیل پدیده‌ای به نام تقدیم اعتدالین، ۱۲ صورت فلکی منطقه البروج نسبت به ۱۲ برج هم‌نام آنها در آسمان جابجا شده و تقریباً هر صورت فلکی به اندازه یک برج (معادل ۳۰ درجه) به سمت شرق آسمان حرکت کرده است. 

مدارچرخش زمین

زمین در مداری بیضوی شکل به دور ستاره خورشید که تنها ستاره منظومه شمسی است در حال چرخش است در این چرخش گاهی در نزدیک ترین فاصله به خورشید و گاهی در دورترین نقطه به ستاره خورشید قرار می گیرد. 

انقلاب تابستانی 

زمانی که زمین در نقطه ای از  دایره البروج که دارای بیشترین فاصله در شمال استوای سماوی می رسد بیشترین زاویه با افق را ایجاد می کند و فصل تابستان در نیمکره شمالی آغاز می شود و در این هنگام  افرادی که در منطقه راس السرطان زندگی می کنند خورشید را دقیقا در بالای سر خود می بینند. 

بعد از انقلاب تابستانی روز ها رفته رفته کوتاه و شب ها بلند می شوند به همین دلیل گذشتگان ما اولین روز تابستان را با عنوان بلند ترین روز سال به نام تیرگان جشن می گرفتند. 

محور کج زمین علت به وجود آمدن فصل ها

زمین در محو چرخش خود دارای انحرافی 23 درجه ای است که این انحراف علت اصلی به وجو آمدن فصل های چهار گانه در سیاره ما است و در در انقلاب تابستانی کج شدگی محور چرخش زمین دقیقا به سمت خورشید است به همین دلیل انرژی و نور بیشتری از خورشید را دریافت می کنیم و با وجو اینکه سیاره زمین در انقلاب تابستانی فاصله زیادی که از خورشید دارد هوا گرم تر است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون