***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
نگرانی از آلودگی باکتریایی فضاپیمای «انشتین»

نگرانی از آلودگی باکتریایی فضاپیمای «انشتین»
جمعه 31 خرداد 1392 - 10:01 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3038 بازدید | 0 دیدگاه
نگرانی از آلودگی باکتریایی فضاپیمای «انشتین»
فضاپیمای ترابری خودکار (ATV-4) موسوم به «آلبرت انشتین»

باز شدن دریچه فضاپیمای ترابری خودکار (ATV) اروپا بداخل ایستگاه فضایی بین‌المللی بدلیل نگرانی از احتمال وجود قارچ با تأخیر صورت گرفت.

چهارمین فضاپیمای ترابری خودکار (ATV-4) موسوم به «آلبرت انشتین» به عنوان سنگین‌ترین فضاپیمای ارسالی اروپا روز شنبه 15 ژوئن (25 خرداد) به ایستگاه فضایی ملحق شد.

باز کردن دریچه فضاپیما و تخلیه تجهیزات به داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی برای روز دوشنبه برنامه‌ریزی شده بود، اما نگرانی درخصوص احتمال وجود قارچ در ATV-4 و لزوم مشورت و تصمیم‌گیری با کشورهای شریک در ISS این برنامه را دو روز به تأخیر انداخت.

بر اساس توافق صورت گرفته، خدمه مستقر در ایستگاه فضایی اقدام به تخلیه 21 کیسه حامل تجهیزات و ضدعفونی کردن آنها در درون فضاپیما کردند.

این نگرانی بدلیل نارضایتی مقامات آژانس فضایی فدرال روسیه از روش‌های ضد عفونی کردن مهندسان آژانس فضایی اروپا (ESA) در زمان بارگیری فضاپیمای رباتیک ATV-4 ایجاد شد، اما مقامات روس حتی روش ضدعفونی کردن کپسول باری ملحق شده به ایستگاه را نیز قبول ندارند.

تأیید یا تکذیب وجود قطعی قارچ در فضاپیمای باری پس از انجام مراحل ضدعفونی قابل تعیین نیست.

مطالعه صورت گرفته در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ بین سال‌های 2006 و 2008 میلادی نشان می‌دهد، رشد باکتری سالمونلا در شرایط میکروگرانشی بسیار شدیدتر از باکتری‌های موجود بر روی زمین است.

فضاپیمای ترابری خودکار ATV-4 حامل دو هزار و 478 کیلوگرم تجهیزات از جمله آب، غذا، اکسیژن و تجهیزات سخت افزاری برای فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است.

 

منبع :ایسنا

منبع : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون