***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
تصویر 1 گیگاپیکسلی از سطح مریخ

تصویر 1 گیگاپیکسلی از سطح مریخ
پنجشنبه 30 خرداد 1392 - 15:52 | شاخه : | منبع : زومیت | 11420 بازدید | 0 دیدگاه
تصویر 1 گیگاپیکسلی از سطح مریخ
تصویر 1 گیگاپیکسلی از سطح مریخ

ناسا عکسی با رزولوشن 1.3 میلیارد پیکسل از سطح سیاره سرخ را منتشر کرده است. دانشمندان ناسا با استفاده از این عکس می‌توانند با دقت بیشتری به اکتشاف بر روی کره مریخ بپردازند.
مریخ نورد کنجکاوی برای ضبط کردن عکسی با این کیفیت حدود 850 قطعه عکس را بوسیله سه دوربین متصل بر بازوی اصلی خود در بازه زمانی 5 اکتبر تا 16 نوامبر 2012 گرفته است. در عکس‌های ارسال شده به زمین، کنجکاوی بر روی یک منطقه پوشیده شده از شن و ماسه قرار دارد و آزمایشگاه سیار ناسا نیز در گوشه سمت چپ تصویر مشاهده می‌شود. ناسا با قرار دادن این عکس‌ها کنار یکدیگر توانسته یک عکس جامع و کلی با رزولوشن یک میلیارد پیکسل تهیه کند.

ناسا در داخل مریخ نورد کنجکاوی یک آزمایشگاه سیار قرارداده که دارای 10 ابزار تحقیقاتی ویژه برای کشف حیات در مریخ می‌باشد. این روبات با انجام آزمایشات پیچیده توسط همین آزمایشگاه سیار سعی دارد تا نشانه‌های حیات را بر روی این سیاره بیابد. چند وقت پیش هم تیمی متشکل از دانشمندان زیست شناسی ناسا با بررسی یک شهاب سنگ که احتمال می‌رود از سیاره مریخ جدا شده باشد به این نتیجه رسیده‌اند که میکروارگانیسم‌ها احتمالا در گذشته  بر روی سیاره سرخ زندگی می‌کرده‌اند و حتی شاید همین الان هم وجود داشته باشند.

ناسا این عکس 1.3 میلیارد پیکسلی را برای تحقیق بیشتر در مورد مریخ، از طریق این صفحه در اختیار دانشمندان سراسر جهان قرار داده است، اما اگر شما هم دوست دارید تا این تصویر را از نزدیک بررسی کنید، نسخه کوچک‌ شده آن به حجم 159 مگابایت از اینجا قرار داده شده است.

دریافت این تصویر با حجم 7.1 مگابایت

منبع :زومیت

منبع : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون