***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
چرا سیارات فرا خورشیدی با عنوان" هرمز داغ" توسط ستاره هایشان بلعیده نمیشوند ؟

چرا سیارات فرا خورشیدی با عنوان" هرمز داغ" توسط ستاره هایشان بلعیده نمیشوند ؟
چهارشنبه 29 خرداد 1392 - 08:42 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 7799 بازدید | 1 دیدگاه
چرا سیارات فرا خورشیدی با عنوان" هرمز داغ" توسط ستاره هایشان بلعیده نمیشوند ؟
محققان مي گويند،مهاجرت داخلي سيارات فرا خورشيدي
با عنوان"هرمز داغ" وقتي مدارشان توسط گرانش ستاره
مادر دوراني شود متوقف خواهد شد.

باتوجه به یافته های یک مطالعه جدید،سیارات غول پیکرگرم و سوزان بیگاته ،باجسارت موفق می شوند به طرز خطرناکی به ستاره های مادرشان نزدیک شوند،اما به ندرت بلعیده می شوند.

محققان می گویند،مهاجرت داخلی سیارات فرا خورشیدی غول پیکر که با عنوان "هرمز داغ" شناخته می شوند قبل از آنکه آنها به سرانجام بد گرفتار شوند تمایل به توقف دارند.

پیترپلافچان نویسنده موسسه سیارات فرا خورشیدی ناسا در کلتک پاسادانا دربیانیه ای گفت: " در نهایت،تمام هرمز های داغ به ستاره هایشان نزدیک و نزدیک تر میشوند،اما در این مطالعه ما نشان خواهیم داد که این فرایند قبل از اینکه خیلی به ستاره ها نزدیک شوند متوقف خواهد شد". سیارات عمدتا یک بار مدار دایره ای خود را با حرکت سریع در اطراف  ستاره شان در هر چند روز تثبیت می کنند. [عجیب ترین سیارات بیگانه].

هرمزهای داغ در جرم و ترکیب مشابه سیاراتی از قبیل زحل و هرمز هستند.این غول های گازی منظومه شمسی  ما با فاصله ای نسبتا دور ازستاره خود دنیا های عجیبی را شکل می دهند اما حرکت داخلی در طول زمان با فرایندی که کمتر شناخته شده است صورت می گیرد.

دانشمندان می گویند،که ما خوش شانس هستیم که سیاره هرمز و زحل اینگونه عمل نکرده اند. در چنین مهاجرت هایی سیارات سنگی کوچکتر می توانند از مسیر خارج شوند گاهی اوقات آنها به طور کامل از منظومه شمسی خارج وبه بیرون می افتند.

اینکه چه چیزی می تواند مهاجرت داخلی را متوقف نماید و اجازه زنده ماندن هرمز های داغ را در مدارات نزدیک تربدهد هم چنان مجهول باقی مانده است.دانشمندان در این زمینه سه نظریه اصلی را ارائه نموده اند،در اولین حالت میدان مغناطیسی ستاره میزبان به عنوان یک مانع عمل میکند.

دومین تئوری پیشنهاد می کند که مهاجرت داخلی هرمز های داغ متوقف خواهد شد وقتی که آنها به موانع مختلفی - درپایان بخش گرد و غبار سیستم سیاره ای تازه متولد شده - در زمان تشکیل دیسک برخورد می کنند.

کریس بیلینسکی،همکار نویسنده در دانشگاه آریزونا در بیانیه ای گفت: اساسا این تئوری می گوید که قبل از اینکه سیاره در مسیری به سمت ستاره بیفتد مسیرسفر گرد و غبار سیاره به پایان می رسد." یک فاصله بین ستاره ولبه داخلی دیسک گردوخاکی جایی که گمان می رود مهاجرتشان متوقف شود تشکیل می شود".

سومین نظریه ثابت می کند وقتی نیروهای گرانشی ستاره مادر- در نتیجه ثبات - مدار هرمز های داغ را دورانی می کند متوقف خواهد شد.

پلاوچان وبیلینسکی این تئوری ها را با مطالعه 126 سیاره فرا خورشیدی شکل گرفته شده همراه با2300 منظومه کاندید شده (که بیشتر آنها توسط تلسکوپ فضایی کپلرناسا شناخته شده است)با سایزها وخصوصیات مداری مختلف به آزمایش گذاشتند.به طور خاص آنها مشاهده نمودند که چطور فواصل مداری سیارات مطابق با جرم ستاره های میزبانشان تغییر می کند.

آنها دریافتند که فقط نظریه شماره 3 ایده " مدار حلقوی" پیش بینی می کند که هرمز های داغ پرجرم تر در مدارات نسبتا دورتر خارجی می چرخند.جک لیسائور دانشمند کپلراز مرکز تحقیقات  Ames   ناسا واقع در  Moffet Field   کالیفرنیا در بیانیه ای که وابسته به این مطالعات نمی باشد گفت: " وقتی تنها چند هرمز داغ شناخته شده بود چندین مدل می توانست مشاهدات را توضیح دهد ".اما یافته های روند رو به رشد جمعیت های این سیارات نشان میدهد که نیروهای کشندی در ترکیب با نیروهای گرانشی توسط سیاره ای اغلب پنهان و میهمانان ستاره ای می تواند این سیارات غول پیکر را به ستاره های میزبانشان نزدیک تر نماید.

این مطالعه در ماه گذشته در مجله اختر فیزیک منتشر شده است.

نویسنده:    Mike Wall  نویسنده ارشد سایت  SPACE.com

منبع: http://www.space.com/21473-alien-planets-migration-hot-jupiters.html

مترجم : حمیدرضا خاکدوست
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران- مهندس شیمی


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

سوره صادقی
(دیدگاه‌ها: 25)
شنبه 1 تیر 1392 - 20:00

هرمز همون مشتریه؟
اینکه شانس ماست که این اتفاق برای مشتری و زحل خودمون نیفتاده، جالب بود. هرچه من بیشتر در موضوعات مختلف نجوم مطالعه می‌کنم بیشتر به این نتیجه می‌رسم که واقعاً از خیلی جاها شانس‌ اورده‌ایم که الان وجود داریم! جالبه که زندگی خیلی خیلی بیشتر از اونی که فکر می‌کنیم یک مطلق شانسه!

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون