***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
افتتاح پایگاه پرتاب فضایی ایران در ماه شعبان

افتتاح پایگاه پرتاب فضایی ایران در ماه شعبان
دوشنبه 20 خرداد 1392 - 15:04 | شاخه : | نويسنده : محسن شبانی | 3557 بازدید | 0 دیدگاه
افتتاح پایگاه پرتاب فضایی ایران در ماه شعبان
دکتر 'حمید فاضلی' روز دوشنبه اظهارداشت: این سایت پرتاب به مساحت ۲۵ کیلومتر مربع در منطقه چابهار به اتمام رسیده است و یکی از دلایل ایجاد سایت پرتاب ملی فضایی در این منطقه نزدیک بودن آن به اقیانوس هند و کم جمعیت بودن جغرافیای محلی است.
وی اضافه کرد: نطقه جنوب شرقی کشور بهترین منقطه از نظر ایمنی برای تاسیس این پایگاه است . زیرا این منطقه نزدیک اقیانوس هند و بسیار کم جمعیت است . براساس مصوبات شورای عالی فضایی، مدیریت کلان این پایگاه بر عهده سازمان فضایی است و در حال حاضر مطالعات این پروژه در حال تکمیل است .
رییس سازمان فضایی خاطرنشان کرد: تمامی تجهیزات مربوط به استقرار ماهواره بر و نصب ماهواره در این پایگاه نصب می شود و تست های مربوط به سازگاری و پرتاب ماهواره در این پایگاه انجام می شود .
وی گفت : از طریق این پایگاه می توان حتی ماهواره های سنگین را به فضاپرتاب کرد و این امر درصورتی انجام می شود که بتوان ماهواره برها را در این پایگاه نصب کرد .
فاضلی خاطرنشان کرد: این پایگاه به عنوان یک مرکز پرتاب سیویل (غیرنظامی) پیش بینی شده و قرار است در زمینه پرتاب موجود زنده، پرتاب ماهواره های سنجشی و ماهواره مخابراتی در مدار ژئو فعالیت کند چرا که این پرتاب ها به شرایط ویژه ای نیاز دارد و حتی الامکان باید در شرایط نزدیک به منطقه استوایی صورت گیرد تا هزینه های پرتاب و انجام مانورهای مداری آن به حداقل رسد.
وی افزود : پایگاه ملی پرتاب با هدف انجام آخرین آزمایش های تاکتیکی قبل از پرواز مانند یکپارچه سازی، همسان سازی و سازگاری بین ماهواره ها و ماهواره برها ایجاد می شود.
ایجاد پایگاه پرتاب نقطه آغازی برای پرتاب ماهواره ها با اندازه های بزرگتر و ارتفاع بیشتر محسوب می شود.
چندی پیش وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز گفت که قرار است ماهواره های مدار ژئو(زمین آهنگ) از پایگاه پرتاب چابهار پرتاب شود.
منبع :ایرنا

نويسنده : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون