*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
ارسال جدیدترین موشک سرنشین‌دار چین به فضا

ارسال جدیدترین موشک سرنشین‌دار چین به فضا
شنبه 18 خرداد 1392 - 11:25 | شاخه : | نويسنده : محسن شبانی | 6317 بازدید | 0 دیدگاه
ارسال جدیدترین موشک سرنشین‌دار چین به فضا
ارسال جدیدترین موشک سرنشین‌دار چین به فضا

سانه‌های دولتی چین اعلام کردند که این کشور در جدیدترین مرحله از یک برنامه جاه‌طلبانه برای ساخت یک ایستگاه فضایی، موشک سرنشین‌دار بعدی خود را با سه سرنشین در اواسط ماه ژوئن به سوی یک ماژول فضایی تجربی پرتاب خواهد کرد.

خبرگزاری شینهوا خبر داد که فضاپیمای شنژو 10 و موشک آن در حال حاضر به سکوی پرتاب در منطقه دورافتاده‌ای در صحرای گوبی منتقل شده‌اند.

شنژو 10 پس از قرار گرفتن در مدار به ماژول تیانگونگ 1 که ماه گذشته به موقعیت مداری صحیح منتقل شده بود، الحاق خواهد شد.

فضانوردان چینی برای اولین بار سال گذشته در ماه ژوئن یک الحاق سرنشین‌دار را به این ماژول تجربی اجرا کرده بودند.

تمرینات ملاقات و الحاق بین دو خودرو یکی از موانع مهم در تلاشهای چین برای دستیابی به مهارتهای فناورانه و لجستیکی در جهت برپایی یک آزمایشگاهی فضایی کامل بوده که می‌تواند برای دوره‌های طولانی سکونتگاهی فضانوردان باشد.

چین هنوز راه زیادی تا دستیابی به جایگاه ابرقدرتهای فضایی آمریکا و روسیه دارد. تیانگونگ 1 یک ماژول آزمایشی بوده و جزء ازای اولیه یک ایستگاه فضایی بشمار نمی‌رود.

اما ماموریت این تابستان جدیدترین نمایش از قابلیتهای رو به رشد چین در فضا بوده، در حالیکه بودجه محدود و تغییر اولویتها در آمریکا، پروازهای سرنشین‌دار فضایی آنرا محدود کرده است.

این پنجمین ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین از سال 2003 تاکنون است که در آن یانگ لیوی به عتوان اولین فرد چینی در مدار وارد شد.

این کشور همچنین قصد دارد یک فرود بدون سرنشین در ماه و استقرار یک کاوشگر را در این قمر اجرا کند. دانشمندان احتمال ارسال یک انسان به ماه را مطرح کرده‌اند اما این امر تا پیش از سال 2020 امکان‌پذیر نخواهد بود.

در حالیکه پکن اصرار داشته که برنامه فضایی آن برای اهداف صلح‌آمیز است اما یک گزارش پنتاگون در ماه گذشته بر قابلیتهای فزآینده فضایی چین تاکید داشت و اظهار کرده بود که پکن به دنبال فعالیتهای مختلفی با هدف جلوگیری از استفاده دشمنان از دارایی‌های مستقر در فضا در جریان یک بحران است.

منبع :ایسنا

نويسنده : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون