***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
دهانه‌های ماه حاوی بقایای سیارک‌ها هستند+تصویر

دهانه‌های ماه حاوی بقایای سیارک‌ها هستند+تصویر
سه شنبه 7 خرداد 1392 - 13:07 | شاخه : | نويسنده : محسن شبانی | 3500 بازدید | 0 دیدگاه
دهانه‌های ماه حاوی بقایای سیارک‌ها هستند+تصویر
دهانه برخوردی ماه ناشی از برخورد سیارک‌ها

مطالعات جدید نشان می‌دهد 25 درصد دهانه‌های ماه حاوی بقایای عظیم سیارک‌هایی هستند، که آن‌ها را شکل داده‌اند.

تحقیق جدید مبین این واقعیت است که دانشمندان باید بیش از پیش برای پاسخ به این پرسش که ماه از چه موادی ساخته شده، تلاش کنند.

دانشمندان به رهبری ژونگ یو از دانشگاه پوردو و «موسسه علوم کاربردهای حسی از راه دور» در پکن از مدل‌های رایانه‌یی برای شبیه‌سازی شکل‌گیری دهانه‌های ماه توسط برخوردهای سیارک‌ها، استفاده کردند.

آن‌ها دریافتند که یک چهارم تصادم‌های صخره‌های فضایی بر روی ماه با سرعت 43 هزار و 130 کیلومتر بر ساعت رخ می‌دهند که این سرعت بالا بوده، اما نه به اندازه‌ای که سیارک را از صحنه محو کنند.

دیگر شبیه‌سازی‌های این تیم تحقیقاتی حاکی از آن است که در چنین سرعت برخوردی، ماده ناچیزی از سیارک تبخیر شده و بخش اعظم آن به سمت دیوارهای دهانه جدیدا شکل‌گرفته پرتاب می‌شوند.

چنان‌چه دهانه دست کم 20 کیلومتر یا بیشتر، عریض باشد، بقایای برخوردکننده تمایل دارند به هنگام سقوط این دهانه برخوردی به دلیل گرانش ماه در قله مرکزی تجمع ‌کنند.

یافته‌های مطالعه جدید ظهور مواد معدنی به نام اسپیلین و اولیوین در قله‌های مرکزی دهانه عظیم ماه مانند کوپرنیکوس (با عرض 93 کیلومتر) را توضیح می‌دهند.

وجود اسپینل و اولیوین در بسیاری از سیارک‌ها معمول است، بنابراین ممکن است این سیارک‌ها و دیگر موادی که دانشمندان تصور می کردند بومی خود ماه هستند، در واقع، از طریق تصادم‌های صخره‌های فضایی وارد محیط این قمر شده‌اند.

دهانه برخوردی ماه ناشی از برخورد سیارک‌ها
دهانه برخوردی ماه ناشی از برخورد سیارک‌ها

منبع :ایسنا

نويسنده : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون