***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
مغناطیس اسرار آمیز در ماه

مغناطیس اسرار آمیز در ماه
سه شنبه 7 خرداد 1392 - 13:03 | شاخه : | 6917 بازدید | 0 دیدگاه
مغناطیس اسرار آمیز در ماه

دانشمندان با بررسی یک نمونه از سنگ آتشفشانی ماه دریافتند که این کره سنگی 56/3 میلیارد سال پیش میدان مغناطیسی به شکلی استثنائی قوی داشته به طوری که این میدان مغناطیسی در مقایسه با میدان مغناطیسی کنونی هزار بار نیرومندتراست.

پژوهش جدید دانشمندان درباره مغناطیس اسرار آمیز ماه بینش بهتری از میدان مغناطیسی بسیار ضعیف ماه و میدان مغناطیسی سیارکها و جهان های دور دیگر را به وجود آورده، این تحقیقات  نشان می دهد ماه تا 3/56 میلیارد سال گذشته دارای میدان مغناطیسی بسیار شدید بوده به طوری که این میدان مغناطیسی 160 میلیون سال طولانی‌تر از آنچه که تا کنون تصور شده است می باشد.

ستاره شناسان با بررسی سنگ هایی که در سطح این قمر وجود داشته به شواهدی از یک مغناطیس دست یافته اند که نشان می دهد ماه نیز همانند زمین در سال های اول شکل گیری خود هسته آن از یک دینام برخوردار بوده و مدل های هسته این قمر نشان می‌داد که دینام موجود در آن باید از4/1 میلیارد سال قبل باقی مانده باشد.

طبق تحقیقات انجام شده مدت زمانی که ماه دارای میدان مغناطیسی قدرتمندی بوده بسیار طولانی تر از زمانی است که ما تخمین زده بودیم و احتمالا علت اصلی طولانی بودن آن ضربه‌های عظیم کیهانی هستند که موجب تکان های شدید این قمر و حتی به وجود آمدن دهانه ای به عمق هزار و 150 کیلومتر شده و دینام موجود در هسته آن را تحریک کرده است.

دانشمندان اعلام کردند هر ضربه وارد شده به ماه دینام درون آن را برای حدود 10 هزار سال تقویت کرده و دوامش را تمدید می کند و اگر حرکت تقدیمی دینام ماه را هدایت کرده باشد، این قمر بطور مداوم تا حدود 1.8 میلیارد سال پیش از میدان مغناطیسی برخوردار بوده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون