*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
کنجکاوی آماده دومین حفاری در دل سنگ مریخی

کنجکاوی آماده دومین حفاری در دل سنگ مریخی
يكشنبه 22 اردیبهشت 1392 - 09:51 | شاخه : | 2960 بازدید | 0 دیدگاه
کنجکاوی آماده دومین حفاری در دل سنگ مریخی

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا خود را آماده دومین دور حفاری در یک سنگ مریخی می‌کند که می تواند تأییدکننده نتایج غیرمنتظره دور نخست حفاری در سیاره سرخ باشد.

با اتمام مقارنه خورشیدی مریخ و توقف یک ماهه ارسال دستورات جدید به مریخ نورد کنجکاوی، تیم مأموریت در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا آماده دومین دور استفاده از ابزار مته حفاری می شود.

دومین هدف در نظر گرفته شده برای حفاری، سنگی موسوم به Cumberland‌ است که در فاصله 2.75 متری سنگ نخست قرار دارد؛ مریخ نورد کنجکاوی در ماه فوریه 2013 اقدام به حفاری و جمع آوری نمونه پودر از عمق 6.4 سانتیمتری سنگ John Klein‌ کرد.

هدف اصلی دور دوم حفاری در منطقه ای نزدیک به حفاری نخست، تأیید نتایج بدست آمده در دور نخست حفاری عنوان شده است.

«آشوین واساوادا» معاون پروژه کنجکاوی در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) تأکید می کند: نتایج بدست آمده از دور نخست حفاری در برخی موارد بقدری عجیب و غیرمنتظره است که محققان بدنبال راستی آزمایی نتایج پیش از انتشار رسمی آنها هستند.

دور دوم حفاری تا چند روز آینده آغاز می شود. سنگ Cumberland‌ نیز دارای نشانه های مختلفی است که قرار گرفتن در معرض آب جاری در گذشته های بسیار دور را تأیید می کند.

آنالیز نمونه پودر جمع آوری شده از حفاری در دل سنگ های مریخ به دانشمندان برای بررسی احتمال وجود حیات در حیات چند میلیارد ساله سیاره سرخ کمک می کند.

پس از پایان حفاری در دومین سنگ مریخی و انجام چند مأموریت علمی در منطقه، حرکت مریخ نورد در مسیر هشت کیلومتری بسمت کوه شارپ (Sharp)‌ آغاز می شود.

منبع : ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون