*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
لامپ‌هایی هوشمند برای جلوگیری از آلودگی نوری

لامپ‌هایی هوشمند برای جلوگیری از آلودگی نوری
شنبه 7 اردیبهشت 1392 - 18:21 | شاخه : | 6320 بازدید | 0 دیدگاه
لامپ‌هایی هوشمند برای جلوگیری از آلودگی نوری

دانشمندان «دانشگاه ملی مرکزی» تایوان به کمک محققانی از مکزیک با طراحی نوعی لامپ خیابان ال ای دی جدید، در صدد حل مشکل آلودگی نوری برآمده‌اند.

برای منجمان، یک شهر پر از نور چراغ‌ها به معنای آسمانی غیرقابل دسترس جهت رصد است.

لامپ جدید بدون انتشار نور در نواحی ناخواسته، فقط هنگامی که لازم است می‌درخشد و به عنوان راهی برای کاهش آلودگی نوری ارائه شده و افزون بر این، روشنایی بهتری را ارائه می‌دهد.

لامپ‌های خیابان کنونی از سدیم با فشار بالا یا جیوه استفاده و نور را در جهات ناخواسته پراکنده می‌کنند. این امر منجر به ایجاد روشنایی خیره‌کننده، الگوهای نوری غیرمنسجم، نور منعکس‌شده به سمت بالا و اتلاف انرژی می‌شود.

در برخی از حالات، تقریبا نیمی از نور از طریق سیلاب نور به صورت افقی و عمودی از دست می‌رود.

همچنین لامپ خیابانی معمولی دارای طراحی هستند که در سازگاری با ترکیب‌بندی‌های مختلف روشنایی خیابان مشکل دارند، چه این لامپ‌ها در وسط خیابان، در بخش بالای آن یا در الگوهای زیگراگی چیده شوند.

طراحی لامپ خیابانی ال ای دی جدید بر بافت روشنایی سه بخشی مبتنی است.

نخستین بخش شامل خوشه‌ای از ال ای دی‌های دارای کارآیی بالا است. این ال ای دی‌ها از بازتاب درونی کلی (TIR) استفاده می‌کنند که نور را به شکل اشعه‌های مشابه متمرکز می‌کند.

ال‌ای‌دی‌ها در درون یک حفره منعکس‌کننده تعبیه شده‌اند که مانع از پخش‌ نور می‌شوند و هنگامی که نور از این واحد خارج می‌شود، از خلال یک پخشگر برای کاهش تابش خیره‌کننده عبور می‌کند.

این طراحی به لامپ اجازه می‌دهد که یک مستطیل منسجم نور را طی یک ناحیه ارائه‌شده فرافکنی کند.

این لامپ در حالت شبیه‌سازی‌شده، برای تعیین گسترش در فاصله 10 متری از منبع نور بررسی شد.

این فاصله توسط تیم طراح به عنوان عامل استفاده نوری (OUF) اندازه‌گیری شد.

این عامل ارتباط بین میزان جریان نور در هدف و میزان جریان نوری را که مستقیما از الی ای دی ها می‌آید، توصیف می‌کند. یک OUF بالاتر نشان‌دهنده عملکرد بهتر است.

شبیه‌سازی انجام‌شده OUF پنجاه‌ویک تا 81 درصد را نشان داد؛ این موضوع با عملکرد "عالی" 45 درصدی لامپ خیابانی معمولی، قابل مقایسه است.

لامپ خیابانی پیشنهاد‌ شده فقط دو درصد از نورش را به عنوان آلودگی مستقیم از دست می‌دهد و مصرف انرژی را 40 تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

تیم طراح مدعی است که ظرف سه تا شش ماه آینده بر روی نمونه اولیه این فناوری کار می‌کند و نصب‌ عملی لامپ جدید را سال میلادی آینده انجام می‌دهد.

منبع : ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون