***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
29 فروردین ماه چشم ها به آسمان دوخته می شود

29 فروردین ماه چشم ها به آسمان دوخته می شود
دوشنبه 19 فروردین 1392 - 14:40 | شاخه : | 6113 بازدید | 0 دیدگاه
29 فروردین ماه چشم ها به آسمان دوخته می شود

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت : همزمان با 29 فروردین ماه امسال ، گشت رصدی ستاره شناسی با حضور متخصصان و علاقه مندان به نجوم برگزار می شود وحتی زندانیان نیز همزمان با اول اردیبهشت ماه امسال در محل زندان ، ستاره ها را رصد می کنند.

این نخستین برنامه انجمن نجوم آماتوری در سال 92 است و در برنامه گشت رصدی ستاره شناسی شرکت کنندگان در محلی مشخص جمع می شوند و با استفاده از تلسکوپها و تجهیزات نجومی چشم ها به آسمان دوخته می شود و زیبایی های آسمان را رصد می کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه دیرینه نجوم در کشورمان و علاقه مندان زیاد این رشته تخصصی هرساله به مناسبت روز جهانی ستاره شناسی (امسال: 20 آوریل - 31 فروردین) ، برنامه های متنوعی در کشورمان برپا می شود و البته به دلیل اهمیت این روز ، بزرگداشت هفته جهانی ستاره شناسی ( از 26 فروردین تا اول اردیبهشت ماه ) در سراسر کشور برگزار می شود. 

امسال برای نخستین بار علم نجوم به میان زندانیان کشور می رود و همزمان با آخرین روز هفته جهانی ستاره شناسی ( اول اردیبهشت ماه ) زندانیان نیز در حیاط زندان با استفاده از تلسکوپ ها و تجهیزات لازم ستاره ها را رویت می کنند .

وی برپایی دوره های آموزشی تئوریک نجوم آماتوری ویژه تابستان، دوره های آموزشی ترم پاییز و برنامه های آموزشی ویژه زمستان را از مهمترین برنامه های آموزشی انجمن نجوم آماتوری ایران در سال 92 دانست .

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: این دوره ها شامل نجوم مقدماتی، نجوم رصدی، عکاسی نجومی، نجوم محاسباتی و دوره های پیشرفته اختر فیزیک و آموزش کارگاهی است.

مهندس مسعود عتیقی در مورد برنامه شب های رصدی در سال 92 گفت: علاوه بر شب رصدی ویژه هفته جهانی ستاره شناسی در 29 فروردین ، طرح سراسری رویت هلال ماه رمضان 1434 در 17 تیر ، طرح سراسری رویت هلال شوال 1434 در 16 مرداد ، گشت رصدی تابستان در 14 شهریور، شب رصدی ویژه دنباله دار آیسان در 14 آذر و شب نجومی آموزشی فصل زمستان هشتم اسفند از برنامه شب های رصدی است که برای اجرا در سال 92 برنامه ریزی شده اند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران یادآور شد: دنباله دار آیسان در زمستان 92 با شرایطی بهتر از دنباله دار پن استار در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت و بررسی و مطالعه دنباله دار آیسان از جمله برنامه های این انجمن در سال 92 است.

به گفته عتیقی، برنامه های ترویجی یکی از اهداف مهم و اصلی مراکز نجوم آماتوری است که حسب مورد و دعوت مراکز و یا به مناسبت هایی همچون روز و هفته جهانی ستاره شناسی اجرا می شوند.

وی گفت : براین اساس برنامه رصدی ترویجی در یکی از مدارس راهنمایی پایتخت همزمان با آغاز هفته جهانی ستاره شناسی در26 فروردین ماه امسال برگزار می شود و همچنین برنامه هایی با هدف ترویج علم اخترشناسی در یکی از دبستان های تهران در 27 فروردین ماه امسال و برنامه عمومی ترویج اخترشناسی در 30 فروردین ماه در یکی از بوستان های تهران برپا می شود.

مدیرانجمن نجوم آماتوری ایران درمورد برپایی همایش های علمی با محوریت نجوم گفت:گرامیداشت روز جهانی ستاره شناسی در 20 اوریل 2013 برابر با 31 فروردین امسال با رویکرد تاریخ علم ، همایش فصل تابستان به بهانه سیزدهمین سال آغاز فعالیت رسمی انجمن نجوم آماتوری ایران، گردهمایی علمی ویژه آشنایی با دنباله دارها همراه با معرفی آماتور و گروه نجوم نمونه کشور در سال 92 و برگزاری نشست علمی فصل زمستان با رویکرد بزرگداشت اندیشمندان تاریخ علم در زاد روز گرامیداشت حکیم طوسی از جمله همایش های علمی انجمن نجوم آماتوری ایران است که امسال برگزار می شوند.

عتیقی در مورد عملکرد انجمن نجوم آماتوری در سال 91 گفت : اجرای هفت دوره آموزشی، پنج برنامه شب های رصدی آموزشی و 6 برنامه ترویج علم به همراه اجرای برنامه های نجومی جذاب و مهمی با عنوان بر آستان جانان 91 با حضور گسترده کارشناسان با تجربه علم نجوم در ماه مبارک رمضان سال 1391 خورشیدی از مهمترین برنامه های سال 91 بود .

وی ادامه داد: در مجموع 330 برنامه علمی نجومی در شب های رمضان سال 91 برگزار شد و همچنین تهیه و تکثیر مقالات علمی ویژه هر شب در تیراژ بیش از10 هزارنسخه ، تهیه تلسکوپ های توانمند جدید ویژه این برنامه ها، آماده سازی و ساخت کیت های متنوع ساعت های آفتابی، آماده سازی کلیپ های متنوع از اعماق آسمان با رویکرد نجوم در قرآن و پاسخگویی به سوالات علمی شرکت کنندگان بخشی از خدمات وسیع نجومی در این برنامه ها بود .

عتیقی برگزاری همایش یک روزه گذر تاریخی سیاره ناهید از مقابل مهر تابان، گردهمایی علمی بزرگداشت بیرونی و دوازدهمین سالروز آغاز تلاش فعالان انجمن نجوم آماتوری ایران به همراه تقدیر از آثار برگزیده کشوری جشنواره عکس گذر سیاره ناهید از مقابل مهر تابان را از جمله دیگر برنامه های نجومی سال 91 ذکر کرد.

لینک خبر در خبرگزاری ایرنا : کلیک کنید



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون