***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
تصویر «هابل» از کهکشان حلقوی

تصویر «هابل» از کهکشان حلقوی
يكشنبه 18 فروردین 1392 - 14:20 | شاخه : | 3182 بازدید | 0 دیدگاه
تصویر «هابل» از کهکشان حلقوی

رصدهای صورت گرفته توسط تلسکوپ هابل نشان می دهد، کهکشان ZwII۲۸ دارای ساختاری حلقوی و گره مانند است که برخی مناطق آن درخشان تر از سایر بخش هاست.

کهکشان ها دارای اشکال متفاوتی هستند و با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل حباب های بیضوی، بازوهای مارپیچی چرخشی و دیسک های درخشان کهکشان ها رصد شده اند.

با این حال برخی نمونه ها مانند کهکشان های حلقوی از جمله کهکشان ZwII۲۸ دارای جذابیت های بیشتری هستند.

کهکشان های حلقه ای ساختارهای کیهانی مرموزی هستند که تصور می شود در زمان برش از طریق دیسک یک کهکشان بزرگتر شکل گرفته اند؛ اما برخلاف فضای خالی در سایر کهکشان ها، نسبتا شلوغ هستند.

احتمال برخورد فیزیکی دو ستاره حداقل بوده و تأثیرات گرانشی دو کهکشان باعث بروز حالت شکستگی شده اند که موجب بازگشت مواد در دو کهکشان و شکل گیری مجدد در هسته مرکزی احاطه شده توسط ستارگان درخشان می شود.

ابرهای گاز و گرد و غبار موجب ایجاد دوره جدیدی از شکل گیری ستاره در حلقه خارجی می شود که مملو از ستارگان آبی، جوان، داغ و مناطق ظهور ستارگان جدید است.

تا چند سال قبل تصور می شد که این حلقه یک دایره منفرد در آسمان است، اما مشاهدات اخیر توسط تلسکوپ فضایی هابل حاکی از احتمال وجود چندین حلقه در مناطق اطراف است.

حلقه درخشان صورتی و بنفش ZwII۲۸ بدلیل عدم وجود همنشین مرکزی قابل مشاهده، یک کهکشان حلقه ای معمولی محسوب نمی شود؛ این کهکشان دارای ساختاری حلقوی و گره مانند است که برخی مناطق آن درخشان تر از سایر بخش ها است.

منبع:  ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون