*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
ایران امسال ۷ ماهواره به فضا می‌فرستد

ایران امسال ۷ ماهواره به فضا می‌فرستد
شنبه 17 فروردین 1392 - 14:51 | شاخه : | 3554 بازدید | 0 دیدگاه
ایران امسال ۷ ماهواره به فضا می‌فرستد

رئیس سازمان فضایی با معرفی ماهواره هایی که تا پایان سال ۹۲ به فضا پرتاب می شوند، گفت: در سال ۹۲ پرتاب ۷ ماهواره در دستور کار سازمان فضایی قرار دارد که بخشی از ساخت و آماده سازی این ماهواره ها با همکاری مستقیم دانشگاهها و توسط آنها انجام می شود.

حمید فاضلی ماهواره ناهید را ماهواره ای دانست که در سال ۹۲ پرتاب می شود و افزود: تاکنون صفحات ماهواره هایی که توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده بر روی بدنه آن چسبیده بود اما در ماهواره ناهید قابلیت باز شدن صفحات ممکن شده است.

رئیس سازمان فضایی با تاکید بر اینکه "ناهید" تنها ماهواره ای است که صفحات آن به صورت خورشیدی باز می شود، اظهار داشت: فناوری بکار گرفته شده در پرتاب این ماهواره نوعی فناوری اکتسابی منحصر به فرد است و پیش بینی می شود که این ماهواره در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری حضیض و ۳۷۰ کیلومتری اوج قرار گیرد.

ماهواره ناهید ماهواره ای تحقیقاتی در وزن ۵۰ کیلوگرم است که با هدف آزمون عملیات گسترش صفحات خورشیدی و دریافت و ارسال داده در باند KU طراحی و ساخته می شود. این ماهواره با پرتابگر سفیر ب ۱ در مدار بیضوی قرار خواهد گرفت. گسترش صفحات خورشیدی و فیلمبرداری پس از رسیدن به شرایط مطلوب انجام خواهد شد. با ارسال داده های تله متری و تصاویر تهیه شده بخشی از ماموریت ماهواره به انجام می رسد. در زمان مقرر با انجام مانور وضعیتی لازم به سمت زمین نشانه روی کرده و ارتباط در باند KU برای اجرای ماموریت دوم برقرار می شود.

ماهواره فجر در انتظار پرتاب

رئیس سازمان فضایی ایران ماهواره فجر را از دیگر ماهواره های پرتابی در سال ۹۲ ذکر کرد و ادامه داد: ماهواره فجر به عنوان اولین ماهواره با ماموریت انتقال مداری کشور با قابلیت تغییر مدار ۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلومتر بیضوی است که با کمک ماهواره بر سفیر B۱ در سال ۹۲ به فضا پرتاب می شود.

ماهواره های دانشگاهی در دستور کار سازمان فضایی

فاضلی با اشاره به برنامه های سازمان فضایی در زمینه پرتاب ماهواره های دانشگاهی، خاطر نشان کرد: ماهواره های "آت ست""شریف ست"، "طلوع" و "ظفر" نیز در دستور پرتاب قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره "آت ست" ادامه داد: این ماهواره مراحل نهایی ساخت را طی می کند و در سال ۹۲ پرتاب خواهد شد.

مراحل طراحی ماهواره آت ست

به گفته رئیس سازمان فضایی این ماهواره نسبت به ماهواره های ساخته شده در کشور در مدار بالاتری قرار می گیرد ضمن آنکه با دارا بودن وزنی برابر ۸۵ کیلوگرم نسبت به سایر ماهواره ها از وزن بالاتری برخوردار است از این رو سازمان فضایی در تلاش است تا به دانش بومی ساخت ماهواره برهای با وزن بالا دست یابد.

فاضلی در این باره تاکید کرد: دراین راستا هم اکنون ساخت ماهواره بر "سیمرغ" و پس از آن ماهواره بر "ققنوس" را در برنامه داریم که این ماهواره برها محموله های سنگین تری را به فضا پرتاب خواهند کرد.

وی اظهار داشت: ماهواره ظفر که از سوی دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته می شود از جمله برنامه های پرتابی سازمان فضایی که قرار است تا تابستان سال ۹۲ به فضا پرتاب شود. "ظفر" نسخه دوم ماهواره نوید است و تحت عنوان ماهواره ظفر با قابلت بهتر و بیشتر از ماهواره نوید در حال آماده شدن است. ماهواره "ظفر" به عنوان دومین پروژه فضایی دانشگاه علم و صنعت است که به سفارش سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده و با استفاده از فناوری های پیشرفته تر نسبت به ماهواره نوید، قابلیت عکسبرداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از ۸۰ متر را دارد.

رئیس سازمان فضایی گفت: این ماهواره مجهز به دوربین های رنگی است و قادر به تصویر برداری از سطح زمین و پیشرفته تر از ماهواره نوید است . تصاویر ارائه شده از طریق ماهواره ظفر می تواند در پایش ذخایر نفت، معادن، بررسی جنگل ها، بررسی زمین های شور و قلیایی، بررسی امراض و آفات گیاهی و استفاده از تصاویر در جهت بررسی بحرانهای طبیعی به کار برده شود.

وی از پرتاب ماهواره مصباح تا پایان سال ۹۲ خبر داد و یادآور شد: ماهواره مصباح مراحل نهایی خود را طی می کند و پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۲، این ماهواره پرتاب خواهد شد.

مصباح ماهواره مخابراتی در مدار LEO با ارتفاع ۵۰ کیلومتر و طول عمر ۲ تا ۳ سال و با وزن ۶۹ کیلوگرم است. در حال حاضر مدل مهندسی ساخته و آزمون های عملکردی بر روی این مدل اجرا شده است و این پروژه وارد فاز ساخت مدل فضایی شده است.

منبع: مهر



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون