سالروز رحلت پيام آور اخلاق و مهربانی حضرت محمد(ص)؛ شهادت سمبل بخشندگي و گذشت امام حسن مجتبي(ع) و شهادت امام رضا(ع) بر دوستداران و رهروان واقعي اين بزرگواران تسليت باد. روابط عمومي
 يكشنبه 28 آبان 1396 | 29 صفر 1439 | 19 نوامبر 2017
دورترین ابرنواختر جهان شکار شد

شنبه 17 فروردين 1392 - 09:16 | شاخه : | 1691 بازدید | 0 دیدگاه
دورترین ابرنواختر جهان شکار شد

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل توانسته‌اند دورترین انفجار ستاره‌ای عظیم را شناسایی کنند که می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر از ذات جهان کمک کند.

ابرنواختر UDS10Wil بیش از 10 میلیارد سال پیش بوجود آمده و نور این انفجار عظیم بیش از 10 میلیارد سال طول کشیده تا به زمین برسد.

این انفجار ستاره‌ای عظیم یک ابرنواختر گونه Ia بوده که به دانشمندان در درک چگونگی گسترش جهان در طول زمان کمک می‌کند.

مقامات ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند که UDS10Wil تنها چهار درصد دورتر از دورترین ابرنواختر کشف شده قبلی توسط تلسکوپ هابل است. اما در هر صورت این جسم 350 میلیون سال دورتر از تمام انفجارات ستاره‌ای شناخته شده تا کنون است.

با درک زمان آغاز انفجار ستارگان بزرگ، دانشمندان می‌توانند به فهم جدیدی در مورد سرعت دستیابی جهان به عناصر لازم برای ایجاد سیارات و دیگر اجسام کیهانی دست یابند.

این پژوهش همچنین می‌تواند با پژوهشهای دیگر که به بررسی عوامل ایجاد کننده این انفجارهای عظیم می‌پردازند، مشارکت کند که از زمان کشف ابرنواخترهای گونه Ia ذهن دانشمندان را درگیر نگهداشته است.

تلسکوپ هابل در سال 1990 به فضا پرتاب شد. انتظار می‌رود که این تلسکوپ بتواند تا حدود پنج سال دیگر به کار خود ادامه دهد و جایگزین آن «جیمز وب» قرار است در سال 2018 به فضا پرتاب شود.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

منبع: ایسنا