***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
کشف آثاری از ماده سیاه در کیهان

کشف آثاری از ماده سیاه در کیهان
جمعه 16 فروردین 1392 - 17:01 | شاخه : | 4220 بازدید | 0 دیدگاه
کشف آثاری از ماده سیاه در کیهان
دانشمندان می گویند: آشکار ساز اشعه کیهانی که در ایستگاه بین المللی فضایی قرار دارد موفق به کشف اثری از ماده سیاه شده است.

ماده سیاه، ماده اسرار آمیزی است که گفته می شود باعث منسجم نگاه داشتن کیهان شده است اما هرگز به طور مستقیم مشاهده نشده است.

اما اولین نتایج بدست آمده از طیف سنج مغناطیسی آلفا که به AMS معروف است تقریبا به اندازه خود ماده سیاه معمایی است.

دانشمندان آزمایشگاه فیزیک ذرات اروپا واقع در نزدیکی ژنو اعلام کردند: این نتایج اثراتی از پدیده فیزیکی جدیدی را نشان می دهند که می تواند ماده سیاه عجیب و ناشناخته باشد و یا انرژی باشد که از تپ اخترها نشات می گیرد.

نتایج حاصل از این طیف سنج حائز اهمیت هستند چرا که تصور می شود ماده سیاه حدود یک چهارم تمامی مواد موجود در کیهان را تشکیل می دهد.

پرده برداشتن از رمز و راز ماده سیاه می تواند به دانشمندان کمک کند تا ترکیب جهان ما و به ویژه عاملی که موجب نگاه داشتن کهکشان ها می شود را بهتر بشناسند.

ˈساموئل تینگˈ برنده جایزه نوبل فیزیک که ریاست این محققان را بر عهده دارد به همکارانش در سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای معروف به ˈسرنˈ گفت: انتظار دارد که در عرض چند ماه یک پاسخ قطعی در مورد این پدیده غیرمنتظره جدید بدست آورد.

این طیف سنج هفت تنی که دو میلیارد دلار هزینه ساخت آن شده است دو سال پیش به فضا فرستاده شد و دارای یک حلقه آهن ربا 91/0 متری در مرکز خود است که از طریق آن اطلاعات را برای تجزیه و تحلیل به سرن ارسال می کند.

منبع: ایرنا


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون