***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
اولین و آخرین دیدار با دنباله دار پن استارز

اولین و آخرین دیدار با دنباله دار پن استارز
يكشنبه 20 اسفند 1391 - 02:30 | شاخه : | 3092 بازدید | 0 دیدگاه
اولین و آخرین دیدار با دنباله دار پن استارز
همانگونه که قبلاً از طریق برخی رسانه ها و خبرگزاری رسمی کشورمان وعده نموده بودیم، در آسمان اسفند ماه 91  رصد گران ایرانی فرصت  بسیار  خوبی برای  مشاهده  دنباله دار  جذاب  پن استارز Pan-STARRS بدست ?ورده اند که  به عبارتی اولین و آخرین فرصت برای دیدار با دنباله دار خواهد بود. این جرم جذاب حتی در آسمان شهرها(در صورت پاکی هوا و عاری بودن افق غربی از غبار) به راحتی قابل رصد خواهد بود. خرداد سال 139دنباله داری کشف شد که امروزه به نام علمی C/2011 L4 و یا Pan-STARRS شناخته میشود.
دنباله دار پن استارز در زمان کشف پایین تر از مدار سیاره کیوان و یا همان زحل حلقه بر گردن با قدر 19 (روشنایی) قرار داشت. پنج شنبه 17 اسفند 91 این دنباله دار نیمکره جنوبی آسمان را ترک کرده و میهمان آسمان شمالی زمین شده است. بعد از دنباله دار هولمز که در سالیان نه چندان دور قبل در آسمان با چشم غیر مسلح قابل رویت بود این دومین دنباله داری است که با این مقدار روشنی که برابر با روشنایی ستاره سماک رامح است در آسمان در مقابل چشمان رصد گران خودنمایی می کند. انتظار می رود این دنباله دار در اسفند ماه سال جاری به حدود قدر 1 تا 2 رسیده و به راحتی با چشم غیر مسلح مشاهده شود. 3دقیقه بعد از غروب خورشید فرصتی برای مشاهده پن استارز در سمت کمتر از 27درجه(شمال ساعت گرد) خواهد بود.دنباله دار پن استارز روز سه شنبه 15 اسفند به کمترین فاصله با زمین در 285 میلیون کیلومتری قرار گرفت.

شامگاه سه شنبه 22 اسفند نیز این جرم  جذاب همنشین هلال زیبای شامگاهی جمادی الاول 1433 خواهد شد و در سمت چپ هلال ماه در صورت فلکی ماهی(حوت) خودنمایی می کند. همانگونه که گفته شد این اولین و آخرین دیدار ما با دنباله دار پن استارز خواهد بود چرا که دوره گردشی آن به گرد خورشید هر 11هزار سال است! انتظار می رود تا روزهای اولیه سال 1392 و در ایام نوروز شرایط خوبی برای رصد این جرم غول آسا وجود داشته باشد و به مرور ارتفاع آن از افق غربی بیشتر خواهد شد و پس از آن به مروز به سمت افق باز خواهد گشت. این جرم هم اکنون پایین تر ازمدار سیاره تیر(عطارد) قرار دارد. لازم به ذکر است سال 1392 نیز دنباله دار دیگری با چشم غیر مسلح چشمان غواصان آسمان را خیره خواهد کرد. انجمن نجوم آماتوری ایران برنامه ویژه رصدی را بمنظور عکاسی و مشاهده این جرم نادر که بازگشتی تا دهها هزار سال دیگر نخواهد داشت، برای روز پنج شنبه 24 اسفند برنامه ریزی نموده است. علاقمندان جهت کسب اطلاع و ثبت نام در این برنامه شب رصدی جذاب و بیاد ماندنی می توانند  با تلفن 02166922627 گروه آموزش کاربردی تماس حاصل نمایند.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون