***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
آسمان دی ماه 1391

آسمان دی ماه 1391
شنبه 23 دی 1391 - 02:30 | شاخه : | 5765 بازدید | 0 دیدگاه

نوید کرمی
1 دی ماه: انقلاب زمستانیزمانی که خورشید در کمترین فاصله زاویه ایی با افق ناظر در نیمکره شمالی زمین قرار می گیرد به معنای آغاز آخرین فصل سال است و به اصطلاح نجومی آن انقلاب زمستانی می گویند که در ایران بنا بر آیین های باستانی با عنوان شب یلدا و طولانی ترین شب سال جشن گرفته می شود. ساعت 14:42 روز جمعه لحظه رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی و آغاز زمستان خواهد بود. البته متاسفانه امسال و بنا بر شایعه پراکنی های بسیار، این شب که مصادف با 21 دسامبر 2012 بود را شب نابودی جهان نامیدند که از هیچ مستند علمی برخوردار نمی باشد.

2 دی ماه: مقارنه سیارک جونو و خورشیدبه دلیل مقارنه با خورشید قادر به رویت این سیارک نیستید اما می توانیم اشاره ایی داشته باشیم به اهمیت جونو که سومین سیارک شناخته شده محسوب می گردد و توسط کارل هاردینگ ستاره شناس آلمانی در سال 1804 کشف شد.

3 دی ماه: مقارنه ناهید و دل کژدمپیش از طلوع خورشید می توانید شاهد مقارنه سیاره ناهید(زهره) و ستاره پر نور آسمان شب، دل کژدم(قلب العقرب) با جدایی زاویه ایی 6 درجه باشید. سیاره عطارد نیز در همان نزدیکی مثلث زیبایی را با این دو ایجاد خواهد کرد.

5 دی ماه: ماه در اوجدر این شب ماه در بیشترین فاصله خود با زمین یعنی در 406098 کیلومتری زمین جای می گیرد.

6 دی ماه: مقارنه ماه و برجیسدر ساعت های آغازین بامداد این شب ماه و برجیس(مشتری) با جدایی زاویه 0.4 درجه ایی یکدیگر قرار می گیرند.

8 دی ماه: ماه کاملدر این شب تمامی سطح ماه روشن می گردد که در اصطلاح نجومی به این رویداد ماه کامل(بدر) گویند.

1دی ماه: مقارنه پلوتوو مهر تاباندر این روز پلوتو و خورشید به کمترین فاصله زاویه ایی به یکدیگر می رسند. اهمیت پلوتو از آنجاست که تا پیش از سال 2006 آخرین سیاره منظومه شمسی شناخته می شد اما پس از کشف اجرامی دیگر در پس آن و بنا به تعریف جدید اتحادیه بین المللی ستاره شناسی این جرم از لیست سیارات خارج و جزو سیارات کوتوله محسوب می گردد. به علت نزدیکی زیاد این جرم با خورشید در این روز و قدر ظاهری بسیار پایین آن قادر به رصد این پدیده نیستید.

11 دی ماه: سیارک متیس در مقابلهدر این شب سیارک متیس پیش از طلوع خورشید در افق غربی و با قدر ظاهری 6 درجه قادر به مشاهده می باشد. البته برای پیدا کردن چنین اجرامی نظیر سیارک ها باید تا حدودی تبحر در شکارشان و تمیز دادن آن ها از سایر ستارگان داشته باشید. با داشتن این شرایط استفاده از یک دوربین دوچشمی متوسط نیز برایتان کافی است.

12 دی ماه: زمین در حضیض مداریدر این روز زمین در کمترین فاصله مداری خود با خورشید قرار می گیرد. این فاصله معادل 147.1 میلیون کیلومتر است. برای برانگیختن حس کنجکاوی شما می توانم به فصلی که در آنیم اشاره کنم. مگر زمستان نیست؟ پس چرا زمین در کمترین فاصله مداری با خورشید قرار دارد اما هوا از همیشه سردتر است؟ با کمی تحقیق به پاسخ خواهید رسید.15 دی ماه: تربیع آخر ماهدر این شب نیمی از سطح قابل رویت ماه روشن خواهد بود

16 دی ماه: مقارنه ماه و سماک اعزلدر آغاز طلوع ماه در بامداد این شب می توانید شاهد مقارنه ماه و سماک اعزل با جدایی زاویه ایی 0.6 درجه باشید. این ستاره دارای قدر ظاهری یک می باشد که در بالای ماه و در نزدیکی لبه تاریکی سطح آن خودنمایی می کند. کمی پایین تر نیز غول منظومه خورشیدی یعنی برجیس(مشتری) قرار دارد.

17 دی ماه: مقارنه ماه و سیاره کیوانپیش از طلوع خورشید و درشرق می توانید شاهد مقارنه زیبای ماه و سیاره حلقه بر گردن کیوان(زحل) با جدایی زاویه ایی 4 درجه باشید که زحل در این شب دارای قدر ظاهری 0.5 می باشد. زحل به علت داشتن کمربندی گرد خود به ارباب حلقه ها مشهور است.

2دی ماه: ماه در حضیض مقارنه ماه و ناهیددر این شب ماه در فاصله 360048 کیلومتری از زمین قرار می گیرد که کمترین فاصله ی مداری آن با زمین ما محسوب می شود. پیش از طلوع خورشید نیز می توانید شاهد مقارنه زیبای ناهید(زهره) و ماه با جدایی زاویه ایی 3 درجه باشید.

21 دی ماه: ماه نوماه در این روز از دید ناظر زمینی به کمترین فاصله خود به خورشید می رسد و به اصطلاح موجب مقارنه ماه و خورشید می گردد که سطح تیره ماه به سمت زمین قرار خواهد گرفت و حاکی از آغاز ماه قمری جدید است.

23 دی ماه: مقارنه ماه و بهرامپس از غروب خورشید در این روز و در سمت غرب می توانید شاهد مقارنه با جدایی 6 درجه ایی هلال ماه و سیاره سرخ منظومه شمسی، مریخ باشید. در این زمان سیاره سرخ بهرام(مریخ) دارای قدر ظاهری یک می باشد.

24 دی ماه: مقارنه ماه و نپتونباز پس از غروب خورشید و در سمت غرب می توانید شاهد مقارنه ماه با یکی از سیارات دیگر منظومه شمسی باشد. در این شب ماه در 6 در جه ایی شمال نپتون جای می گیرد. نپتون در این شب دارای قدر ظاهری 8 می باشد بنابراین رویت این پدیده بدون ابزار ممکن نیست.

27 دی ماه: مقارنه ماه و اورانوسدر این روز پس از غروب خورشید و پیش از ساعت 22 می توانید شاهد مقارنه ماه و سیاره اورانوس با جدایی زاویه ایی 5 درجه باشید. اورانوس در این شب دارای قدر ظاهری 6 می باشد. استفاده از دوربین دوچشمی الزامی است.

28 دی ماه: مقارنه خارجی تیرتربیع اول ماهدر این روز سیاره تیر و یا همان عطارد مشهور در مسیر حرکتی خود به گرد خورشید از دید ناظر زمینی ناپدید شده و به پشت خورشید می رود که به اصطلاح نجومی آن مقارنه خارجی می گویند. از سویی دیگر ماه نیز در اولین تربیع خود در این شب خواهد بود به این معنی که نیمی از سطح قابل رویت ماه از دید ناظر زمینی روشن است.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون