***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
آسمان آذر ماه 1391

آسمان آذر ماه 1391
شنبه 4 آذر 1391 - 02:30 | شاخه : | 4577 بازدید | 0 دیدگاه

نوید کرمی

3 آذر – مقارنه ماه و سیاره اورانوس با جدایی 5 درجهدر این شب ماه در طی مسیرش در صورت های فلکی دایرة البروجی به هفتمین سیاره منظومه شمسی یعنی اورانوس می رسد. البته باید اشاره داشت رویت این سیاره با توجه به جدایی زاویه ایی کمی که از ماه دارد بدون هیچ ابزار رصدی تقریبا غیر ممکن است.

7 آذر – جدایی زاویه ایی 0.6 درجه ایی زهره و زحلپیش از طلوع خورشید و در ضلع شرقی آسمان می توانید شاهد مقارنه زهره و زحل با یکدیگر باشید. زهره با عنوان سومین جسم پرنور آسمان پس از خورشید و ماه با قدر 4- در 0.6 درجه ایی ارباب حلقه های منظومه شمسی با قدر 1 قرار می گیرد. البته پس از دقایقی عطارد نیز از همان مکان طلوع می کند.

8 آذر – ماه گرفتگی نیمسایه در شبی مهتابی مقارنه ماه و مشتری با جدایی 0.6 درجه ماه در نقطه اوج ماه بدر سلطان آسمان شب امشب بی شک ماه خواهد بود. در این شب ماه به بیشترین فاصله خود از زمین معادل 406362 کیلومتری می رسد اما شاید مهمترین پدیده پس از غروب خورشید و در مشرق رخ می دهد و شما با ماه گرفتگی نیمسایه روبرو هستید. هنگامی که زمین میان ماه و خورشید قرار می گیرد مانع رسیدن نور خورشید به سطح ماه می گردد که اگر ماه در سایه کامل زمین قرار گیرد برای مدتی کاملا از دید ناظر زمینی خارج می شود اما در این شب ماه در نیمسایه زمین قرار می گیرد که در نتیجه برای مدتی افت نامحسوسی در نور ماه ایجاد می شود. باید توجه کنید که ماه در حوالی ساعت 2این شب از نیمسایه زمین خارج می شود. اما تا صبح می توانید از مقارنه ماه و مشتری لذت ببرید. امشب را می توان بهترین شب شکار عکاسان نجومی دانست.

13 آذر – مقابله زمین و مشتریامشب برجیس(مشتری) به نقطه مقابله با زمین خواهد رسید؛ یعنی زمین میان خورشید و مشتری قرار می گیرد در نتیجه دو سیاره به کوتاه ترین فاصله ی ممکن از یکدیگر می رسند. تفاوت مقابله ی مشتری در سال 2012 در این است که این دو سیاره تا سال 2021 در هیچ مقابله ایی به چنین فاصله ی کم از یکدیگر نخواهند رسید.

14 آذر – تیر(عُطارد) در بیشترین کشیدگیدر صبح قادر به رویت سیاره عطارد یا تیر هستید که به بیشترین کشیدگی زاویه ایی خود به خورشید رسیده است بدان معنا که این سیاره هرگز از دید ناظر زمینی فاصله ایی بیشتر از این را از خورشید نمی گیرد. این فاصله معادل 21 درجه می باشد. پدیده کشیدگی تنها برای دو سیاره داخلی یعنی عطارد و زهره روی میدهد.

16 آذر – تربیع آخر ماهدر این پدیده تنها نیمی از سطح ماه برای ناظر زمینی روشن است و ماه از آن پس هر شب به سمت باریکتر شدن هلال خود پیش می رود.

17 آذر – مقارنه مشتری با ستاره دبراندر این شب مشتری با قدر 3- به 5 درجه ایی ستاره معروف صورت فلکی ثور یعنی دبران با قدر 1 می رسد.

19 آذر – مقابله سیارک وستا با زمین مقارنه ماه با ستاره سماک اعزلدر این شب سیارک وستا به وضعیت مقابله با زمین می رسد. این سیارک دومین سیارک بزرگ منظومه شمسی محسوب می شود و برای مشاهده آن با قدر 6.5 با استفاده از ابزار رصدی باید امتداد خوشه پروین و مشتری را به طرف افق و در صورت فلکی ثور دنبال کنید.
در این شب ماه نیز با 0.8 درجه ایی ستاره سماک اعزل با قدر ظاهری 1 می رسد.

2آذر – مقارنه ماه و کیوان(زحل) با جدایی زاویه ایی 4 درجهپیش از اذان صبح می توانید در شرق آسمان شاهد مقارنه ی 4 درجه ایی هلال ماه با سیاره زحلی باشید که دارای قدر ظاهری 1 است.

21 آذر – مقارنه ماه و ناهید(زهره)ماه و زهره پیش از طلوح خورشید به فاصله 1.6 درجه ایی از یکدیگر می رسند.

22 آذر- مقارنه ماه و عطارد با جدایی 1.1 درجه ماه در نقطه حضیض با فاصله 357075 کیلومتریهمچنان ماه نوبت به نوبت پیش می رود تا در دقایقی پیش از طلوع خورشید هلال نازکش زیر نقطه درخشانی به نام عطارد قرار گیرد. این سیاره با قدر 0.5- می تواند تصاویری زیبا از همنشینی با هلال نازک ماه داشته باشد که البته برای این امر باید سریع عمل کنید که به محض طلوع خورشید رویت هلال نازک ماه سخت و کم کم ناممکن می شود. ماه در این صبح به کمترین فاصله به زمین می رسد که از اصطلاح حضیض برای این پدیده استفاده می شود و معادل 357075 کیلومتر است.

23 آذر – ماه نو بارش شهابی جوزاییبه مقارنه ی ماه و خورشید با یکدیگر ماه نو می گویند که تمامی سطح روشن ماه پشت به زمین می باشد. ماه نو آغازگر ماه قمری جدیدی خواهد بود. در این شب با نگاه به صورت فلکی دوپیکر می توانید شاهد بارش شهابی جوزایی باشید. کانون این بارش شهابی در اطراف ستاره کاستور می باشد. منشاء این بارش شهابی برخلاف بارش های متداول یک دنباله دار نیست بلکه سیارکی به نام فایتون 320است. بارش جوزایی به علت عبور ذراتی درشتر از جو زمین درخشش بیشتری نیز دارد و یکی از معروفترین و زیباترین بارش های سال است.
انجمن نجوم آماتوری ایران برنامه شب رصدی خود را در این تاریخ به اجرا در خواهد آورد. شما نیز می توانید یکی از شرکت کنندگان این برنامه نجومی کاربردی و جذاب باشید24 آذر – مقارنه ماه و سیاره پلوتو با جدایی 0.2 درجهماه و سیاره پلوتو در غروب این شب به مقارنه با یکدیگر می رسند اما به علت بالا بودن قدر ظاهری پلوتو این رصد با ابزار آماتوری نیز میسر نیست.

25 آذر – مقارنه ماه و مریخ با جدایی 6 درجهپس از غروب خورشید می توانید شاهد مقارنه هلال ماه با سیاره سرخ و پر هیاهوی همسایه ما باشید. در این مقارنه مریخ دارای قدر ظاهری 1 می باشد.

28 آذر – مقارنه ماه و نپتون مقابله سیارک سرس با زمینپس از مقابله سیارک وستا اینبار در این ماه شاهد مقابله سیارک سرس با زمین هستیم. این سیارک به عنوان بزرگترین سیارک منظومه شمسی با قدر 6 در 5 درجه ایی M35 قرار دارد. در این شب نپتون نیز در 6 درجه ایی جنوب ماه و پس از غروب خورشید با قدر 8 با ابزار رصدی قابل رویت خواهد بود.

3آذر – تربیع اول ماه مقارنه ماه و اورانوسدر این شب نیمی از سطح ماه به علت رسیدن به تربیع اول روشن خواهد و در این شب در سمت غرب ماه می توانید سیاره اورانوس را با قدر 6 و جدایی زاویه ایی 5 درجه از ماه مشاهده کنید.

نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه در انجمن نجوم آماتوری ایران، با سابقه همکاری در ترجمه ی اخبار ستاره شناسی با ماهنامه های اطلاعات علمی، دانشمند و صنایع هوافضا ودارای سابقه همکاری با خبرنامه باشگاه نجوم رشت و نگارش تقویم ستاره شناسی می باشند.
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون