***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
نخستین سیارات کشف شده در اطراف ستارگان شبیه خورشید

نخستین سیارات کشف شده در اطراف ستارگان شبیه خورشید
دوشنبه 29 آبان 1391 - 02:30 | شاخه : | 2849 بازدید | 0 دیدگاه


مینا افشاری راد
واشنگتناسا : ستاره شناسان برای نخستین بار ، سیاره هایی را که به دور ستارگان شبیه خورشید در یک خوشه شلوغ ستاره ای در گردشند، کشف کردند . این اکتشاف، بهترین مدارک، مبنی بر این که هنوز سیاره ها در محیط های پر ستاره و متراکم و چگال می توانند ایجاد شوند را ارایه می دهد . اگر چه سیاره های نوظهور،  قابل سکونت نیستند، آسمان آن ها ممکن است بیش از آن چه ما از زمین می بینیم ستاره ای باشد .
این سیاره های آسمان پرستاره، دو برابرمشتری گازی هستند که بسیار حجیم نیز هستند و گویهای گازی که با حرارت گویا در حال جوشیدن هستند، زیرا آنها به طور تنگاتنگی دور ستارگان منبعشان می چرخند.  هر مشتری مانند تابان، دور یک ستاره شبیه خورشید متفاوت در خوشه کندو، که مجموعه ای از 100ستاره است می چرخد و اینگونه به نظر می رسد که به دور یک مرکز مشترک هجوم می آورند و در گردشند .
کندو، یک خوشه باز یا یک دسته از ستارگان با هم متولد شده بیرون یک ابر بزرگ از مواد  واقع شده است. به این ترتیب، این ستاره ها یک ترکیب شیمیایی مانندی را تقسیم می کنند. بر خلاف بیشتر ستارگانی که کمی بعد از تولد رها می شوند، این ستاره های جوان به وسیله کشش دو جانبه تقریبا مقیّد به هم باقی می مانند.
ماریو آر. پرز -محقق برنامه فیزیک نجومی برنامه -منشا منظومه خورشیدی- عقیده دارد: " ما به دنبال پیدا کردن سیاره های متنوع بیشتر و بیشتر که می توانند در فضاهای بسیار دور و  شبیه این خوشه های نزدیک هم باشند، هستیم. کهکشان ما، شامل بیش از 100تا از این خوشه های باز است که به طور بالقوه می توانند شرایط فیزیکی برای پروراندن تعداد بسیار بیشتری از این سیاره های غول پیکر را فراهم کنند.
این دو سیاره جدید خوشه کندو، پی آر 0211 بی و پی آر 0201 بی نام دارند . لازم به ذکر آنکه این نامگذاری که توسط یک" بی" دنبال می شود، یک قرارداد برای نامگذاری استاندارد سیاره ها محسوب می شود .
سم کویین دانشجوی فارغ التحصیل ستاره شناسی در دانشگاه ایالت جورجیا در آتلانتا و سرپرست نویسندگان مقاله، در تشریح این نتایج که در روزنامه فیزیک نجومی چاپ شد، می گوید : " اینها نخستین "بی" ها در خوشه کندو هستند.
کویین و تیمش در همکاری با دیوید لتهام در مرکز هاروارد(بخش فیزیک نجوم)، این سیاره ها را به وسیله تلسکوپ 1.5 متری تیلینگست در بخش فرد لورنس ویپل رصدخانه فیزیک نجومی اسمیتسونین در آریزونا برای اندازه گیری مقدار ناچیزگرانش سیاره های در حال گردش و تحریک شده توسط ستاره های میزبانشان، کشف کرده اند. تحقیقات گذشته درباره خوشه ها، از ظهور دو سیاره اطراف ستاره های غول پیکر و حجیم خبر داده بود، اما هیچیک اطراف ستاره هایی هم چون خورشید ما تا کنون پیدا نشده بودند.
کویین ادامه می دهد: " این کشف تبدیل به یک پازل بزرگ برای شکارچیان سیاره ها شده است. ما می دانیم که بیشترین ستاره ها در محیط هایی مانند سحابی شکارچی شکل می گیرند، بنابراین این محیط حجیم، مانع ایجاد سیاره می شود، حداقل تعدادی از ستارگان شبه خورشیدی درخوشه های باز باید سیاره هایی داشته باشند. حالا ما در نهایت می دانیم که آنها به راستی آنجا هستند . "
نتیجه ها همچنین از علاقه تئوری پردازهایی که در تلاشند تا بفهمند چگونه برجیسی های گازی بسیار نزدیک به ستاره هایشان حلقه زده اند، حکایت دارد.
راسل وایت - محقق ارشد بخش بنیانی منظومه خورشیدی ناسا که روی این مطالعات سرمایه گذاری کرده  می گوید:" ستارگان نسبتا جوان خوشه کندو باعث می شوند که این سیاره ها در میان جوان ترین هایی که تا کنون شناخته شده اند، قرار بگیرند و این مهم است چون این موضوع یک جبری را در مورد اینکه سیاره های غول پیکر با چه سرعتی به سمت درون نقل مکان می کنند، ایجاد می کند و دانستن این موضوع که آنها با چه سرعتی به سمت درون جابجا می شوند، نخستین گام برای فهمیدن این است که آنها چگونه این جابجایی را به انجام می رسانند. "
تیم تحقیق گمان می کند که سیاره های بیشتری در خوشه کندو ایجاد شده اند، چون این خوشه پر از فلزات است. ستاره ها در خوشه کندو عناصر سنگین تری همچون آهن که خورشید دارد را دارا می باشد.
طبق نظر وایت، تحقیقات برای سیاره های اطراف ستارگان نزدیک، حاکی از آن است که این فلزات مانند یک کود سیاره ای عمل می کنند که به ایجاد یک محصول انبوه از سیاره های غول پیکر گازی می انجامد . وایت می گوید: نتایجی که ما به دست آوردیم نشان می دهد که این مساله ممکن است درباره خوشه ها هم صدق کند .
لابراتوارنیرومحرکهجتپاسادنا برنامه های اکتشافی فراسیاره ای را مدیریت می کند .
 
نویسندگان :
دی. هارینگتون از واشنگتن
ویتنی کلاوین ازلابراتوارنیرومحرکهجتپاسادنا
برای اطلاعات بیش تر :
http://planetquest.jpl.nasa.govدر زیر تصویری از برداشت هنرمندانه از این خبر را می بینید
ستاره های روشن اطراف یک سیاره گازی غول پیکر در یک خوشه ستاره ای متراکم



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون