سالروز رحلت پيام آور اخلاق و مهربانی حضرت محمد(ص)؛ شهادت سمبل بخشندگي و گذشت امام حسن مجتبي(ع) و شهادت امام رضا(ع) بر دوستداران و رهروان واقعي اين بزرگواران تسليت باد. روابط عمومي
 يكشنبه 28 آبان 1396 | 29 صفر 1439 | 19 نوامبر 2017
نخستين سيارات کشف شده در اطراف ستارگان شبيه خورشيد

دوشنبه 29 آبان 1391 - 02:30 | شاخه : | 1667 بازدید | 0 دیدگاه

مينا افشاري راد
واشنگتناسا : ستاره شناسان براي نخستين بار ، سياره هايي را که به دور ستارگان شبيه خورشيد در يک خوشه شلوغ ستاره اي در گردشند، کشف کردند . اين اکتشاف، بهترين مدارک، مبني بر اين که هنوز سياره ها در محيط هاي پر ستاره و متراکم و چگال مي توانند ايجاد شوند را ارايه مي دهد . اگر چه سياره هاي نوظهور،  قابل سکونت نيستند، آسمان آن ها ممکن است بيش از آن چه ما از زمين مي بينيم ستاره اي باشد .
اين سياره هاي آسمان پرستاره، دو برابرمشتري گازي هستند که بسيار حجيم نيز هستند و گويهاي گازي که با حرارت گويا در حال جوشيدن هستند، زيرا آنها به طور تنگاتنگي دور ستارگان منبعشان مي چرخند.  هر مشتري مانند تابان، دور يک ستاره شبيه خورشيد متفاوت در خوشه کندو، که مجموعه اي از 100ستاره است مي چرخد و اينگونه به نظر مي رسد که به دور يک مرکز مشترک هجوم مي آورند و در گردشند .
کندو، يک خوشه باز يا يک دسته از ستارگان با هم متولد شده بيرون يک ابر بزرگ از مواد  واقع شده است. به اين ترتيب، اين ستاره ها يک ترکيب شيميايي مانندي را تقسيم مي کنند. بر خلاف بيشتر ستارگاني که کمي بعد از تولد رها مي شوند، اين ستاره هاي جوان به وسيله کشش دو جانبه تقريبا مقيّد به هم باقي مي مانند.
ماريو آر. پرز -محقق برنامه فيزيک نجومي برنامه -منشا منظومه خورشيدي- عقيده دارد: " ما به دنبال پيدا کردن سياره هاي متنوع بيشتر و بيشتر که مي توانند در فضاهاي بسيار دور و  شبيه اين خوشه هاي نزديک هم باشند، هستيم. کهکشان ما، شامل بيش از 100تا از اين خوشه هاي باز است که به طور بالقوه مي توانند شرايط فيزيکي براي پروراندن تعداد بسيار بيشتري از اين سياره هاي غول پيکر را فراهم کنند.
اين دو سياره جديد خوشه کندو، پي آر 0211 بي و پي آر 0201 بي نام دارند . لازم به ذکر آنکه اين نامگذاري که توسط يک" بي" دنبال مي شود، يک قرارداد براي نامگذاري استاندارد سياره ها محسوب مي شود .
سم کويين دانشجوي فارغ التحصيل ستاره شناسي در دانشگاه ايالت جورجيا در آتلانتا و سرپرست نويسندگان مقاله، در تشريح اين نتايج که در روزنامه فيزيک نجومي چاپ شد، مي گويد : " اينها نخستين "بي" ها در خوشه کندو هستند.
کويين و تيمش در همکاري با ديويد لتهام در مرکز هاروارد(بخش فيزيک نجوم)، اين سياره ها را به وسيله تلسکوپ 1.5 متري تيلينگست در بخش فرد لورنس ويپل رصدخانه فيزيک نجومي اسميتسونين در آريزونا براي اندازه گيري مقدار ناچيزگرانش سياره هاي در حال گردش و تحريک شده توسط ستاره هاي ميزبانشان، کشف کرده اند. تحقيقات گذشته درباره خوشه ها، از ظهور دو سياره اطراف ستاره هاي غول پيکر و حجيم خبر داده بود، اما هيچيک اطراف ستاره هايي هم چون خورشيد ما تا کنون پيدا نشده بودند.
کويين ادامه مي دهد: " اين کشف تبديل به يک پازل بزرگ براي شکارچيان سياره ها شده است. ما مي دانيم که بيشترين ستاره ها در محيط هايي مانند سحابي شکارچي شکل مي گيرند، بنابراين اين محيط حجيم، مانع ايجاد سياره مي شود، حداقل تعدادي از ستارگان شبه خورشيدي درخوشه هاي باز بايد سياره هايي داشته باشند. حالا ما در نهايت مي دانيم که آنها به راستي آنجا هستند . "
نتيجه ها همچنين از علاقه تئوري پردازهايي که در تلاشند تا بفهمند چگونه برجيسي هاي گازي بسيار نزديک به ستاره هايشان حلقه زده اند، حکايت دارد.
راسل وايت - محقق ارشد بخش بنياني منظومه خورشيدي ناسا که روي اين مطالعات سرمايه گذاري کرده  مي گويد:" ستارگان نسبتا جوان خوشه کندو باعث مي شوند که اين سياره ها در ميان جوان ترين هايي که تا کنون شناخته شده اند، قرار بگيرند و اين مهم است چون اين موضوع يک جبري را در مورد اينکه سياره هاي غول پيکر با چه سرعتي به سمت درون نقل مکان مي کنند، ايجاد مي کند و دانستن اين موضوع که آنها با چه سرعتي به سمت درون جابجا مي شوند، نخستين گام براي فهميدن اين است که آنها چگونه اين جابجايي را به انجام مي رسانند. "
تيم تحقيق گمان مي کند که سياره هاي بيشتري در خوشه کندو ايجاد شده اند، چون اين خوشه پر از فلزات است. ستاره ها در خوشه کندو عناصر سنگين تري همچون آهن که خورشيد دارد را دارا مي باشد.
طبق نظر وايت، تحقيقات براي سياره هاي اطراف ستارگان نزديک، حاکي از آن است که اين فلزات مانند يک کود سياره اي عمل مي کنند که به ايجاد يک محصول انبوه از سياره هاي غول پيکر گازي مي انجامد . وايت مي گويد: نتايجي که ما به دست آورديم نشان مي دهد که اين مساله ممکن است درباره خوشه ها هم صدق کند .
لابراتوارنيرومحرکهجتپاسادنا برنامه هاي اکتشافي فراسياره اي را مديريت مي کند .

نويسندگان :
دي. هارينگتون از واشنگتن
ويتني کلاوين ازلابراتوارنيرومحرکهجتپاسادنا
براي اطلاعات بيش تر :