***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
ماموریت جدید بعدی ناسا برای بررسی اعماق سیاره بهرام

ماموریت جدید بعدی ناسا برای بررسی اعماق سیاره بهرام
شنبه 8 مهر 1391 - 01:30 | شاخه : | 3014 بازدید | 0 دیدگاه

مینا افشاری راد
واشنگتناسا یک ماموریت جدید انتخاب کرده که قرار است در سال 2016 به اولین بررسی محیط داخلی در اعماق سیاره بهرام بپردازد تا دانشمندان متوجه شوند که چرا سیر تکاملی سیاره سرخ نسبت به زمین به عنوان یکی از سیاره های سنگی منظومه خورشیدی تا به این حد متفاوت است؟

این ماموریت جدید ، که اینسایت (در دید) نام دارد و ابزارهایی را روی سطح سیاره سرخ قرار خواهد داد تا تحقیق کند که هسته بهرام به چه شکل است؟ جامد است یا مایع(مانند هسته زمین) و این که چرا پوسته سیاره بهرام به طبقات و صفحه های زمین شناسی تقسیم نشده است؟ (مانند صفحات پوسته زمین که شناور بوده و جریان آهسته ای دارند) معلومات مشروح و دقیق از درون بهرام در مقایسه با زمین به دانشمندان کمک خواهد کرد تا بهتر دریابند که چگونه سیارات خاکی و زمینی شکل گرفته و تکامل می یابند؟

مدیر ناسا، چارلز بولدن، می گوید : اکتشاف و شناسایی در سیاره مریخ بالاترین اولویت را برای ناسا دارد و انتخاب اینسایت ما را برای فاش کردن رازهای سیاره سرخ و تکیه بر زمینه هایی برای ماموریت انسانی آینده در آن جا ادامه خواهیم داد متقاعد و مطمئن می سازد؛ فرود موفقیت آمیز اخیر جستجوگر " کنجکاوی " علاقه عمومی مردم را به اکتشاف فضایی زیاد کرده و اعلان امروز نشان می دهد که ماموریت های هیجان انگیزتری برای بهرام در نظر گرفته شده است .

ماموریت اینسایت (در دید) به وسیله دبلیو. بروس دانرت در لابراتوار نیرو محرکه جت ناسا در پاسادنا،کلیف رهبری و هدایت می شود . تیم علمی اینسایت شامل آمریکا و همکاران محقق بین المللی آن از تعدادی دانشگاه های دیگر ، آژانس های دولتی و صنعتی هستند. آژانس فضایی فرانسه مرکز ملی مطالعات فضایی اِتُد یا سی ان ای اس و مرکز هوافضای آلمان یا دی ال آر در ساخت و تهیه ابزارهای اینسایت، که قرار است در سپتامبر 2016 میلادی(شهریور 1395) روی سطح مریخ برای آغاز یک ماموریت علمی 2 ساله فرود آید، همکاری می کنند.

اینسایت دوازدهمین انتخاب در مجموعه ماموریت های اکتشافی ناسا است که در سال 1992 ایجاد شد. حامیان برنامه دیسکاوری، ماموریت های اکتشافی سیستماتیک منظومه خورشیدی با حداقل هزینه و با تمرکز زیاد بر اهداف علمی را دنبال می کنند. ناسا، درخواست پیشنهادهایی برای ماموریت اکتشافی در ژوئن 201داد و 28 پروژه دریافت کرد؛ که اینسایت یکی از 3 مورد انتخاب شده در می 2011 برای سرمایه گذاری و به دنبال آن هدایت مقدماتی طراحی مطالعات و آنالیزها بود. 2 پیشنهاد دیگر برای ماموریت هایی به یک دنباله دار و تایتان قمر کیوان(زحل) بود .

اینسایت بر اساس تکنولوژی فضاپیمای استفاده شده در ماموریت فرود آمده بسیار موفق ققنوس که در سال 2007 به سیاره سرخ پرتاب شد و وجود آب نزدیک سطح در ناحیه های قطبی مریخ را تشخیص داد، ساخته می شود . یکی کردن سیستم های تثبیت کننده در ماموریت تیم اینسایت، نشان می دهد که محتوای ماموریت کم خطر بوده و بودجه می تواند در حد مقادیر تعیین شده برای ماموریت های اکتشافی بماند. هزینه این ماموریت، به جز پرتاب و سرویس های مرتبط حدود 425 میلیون دلار در سال 201بوده است .

جان گرانسفلد، معاون مدیر ماموریت علمی در مرکز نظارت ناسا می گوید: برنامه دیسکاوری، دانشمندان را قادر به استفاده از روش های ابتکاری برای پاسخ به
پرسش های بنیادین درباره ساختار منظومه خورشیدی، در طبقه بندی ماموریت هایی با حداقل هزینه می کند. اینسایت به ماهیت درون و ساختار بهرام خواهد رسید. ما به وسیله مشاهدات و رصدهای بسیار به وسیله مدارگرد و یا در سطح قادر به دستیابی به این نتایج شده و خواهیم شد .

اینسایت، 4 وسیله را حمل خواهد کرد . جی پی ال یک وسیله ای را برای تعیین محور چرخش یا بازوی رباتیک و 2 دوربین که گسترش نظارت بر سطح مریخ را فراهم خواهد کرد. سی ان ای اس یک کنسرسیوم بین المللی را هدایت می کند که در حال ساخت یک ابزار برای اندازه گیری موج های مرتعشی که درون سیاره در جریان هستند. مرکز هوافضای آلمان در حال ساخت یک کاوشگر گرمایی زیرسطحی برای اندازه گیری جریان حرارتی از داخل است .

مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در هانتسویل، برنامه دیسکاوری را برای آژانس مدیریت ماموریت علمی در واشنگتن مدیریت می کند .
 
نویسنده :
واین باون از مرکز نظارت واشنگتن
 
برای اطلاعات بیشتر درباره برنامه دیسکاوری :
http://discovery.nasa.gov/news/index.cfml?ID=1072


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون