*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
گزارش یک همایش با شکوه دیگر از انجمن نجوم آماتوری ایران در سال 91

گزارش یک همایش با شکوه دیگر از انجمن نجوم آماتوری ایران در سال 91
يكشنبه 26 شهریور 1391 - 02:30 | شاخه : | 7499 بازدید | 0 دیدگاه


همایش نجوم پایان فصل تابستان انجمن نجوم آماتوری ایران با شکوه هر چه تمامتر و با حضور خیل مشتاقان در روز شنبه 25 شهریور ماه جاری به اجرا در آمد. این گردهمایی علمی که با همکاری مدیریت محترم فرهنگی منطقه 6 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تالار اجتماعات فرهنگسرای سرو برگزار شد، در حاشیه آن شاهد افتتاح نمایشگاه عکسهای گذر تاریخی امسال سیاره ناهید از مقابل مهر تابان بود. علاقمندان زیادی در بین مخاطبان مشاهده می شدند که به تازگی به جمع آسمانی منجمان آماتور ایران پیوسته اند. گرامیداشت دوازدهمین سال فعالیت رسمی انجمن نجوم آماتوری ایران تنها بها نه ای بود تا ضمن بزرگداشت بیرونی اختر شناس تاریخ علم این سرزمین اهورایی، به افتخار آفرینان المپیاد جهانی نجوم نیز توجه بیشتری شده و از نفرات برتر جشنواره عکس گذر با لوح و هدایای ویژه تقدیر بعمل آید. برنامه ها به شرح ذیل به اجرا در آمد:
- تلاوت قرآن و پخش سرود ملی
– متن مجری در مورد انجمن و اعلام برنامه ها
– پخش کلیپ tفعالیتهای انجمن
– سخنان مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران
- خیر مقدم دبیر جشنواره عکس گذر آقای سید جواد پور ایوانی – قرائت رزومه سخنران اصلی جناب آقای دکتر حسین باهر و سخنرانی ایشان در مورد : شخصیت وآثار ابوریحان
– دعوت ازآقای کامبیزخالقی درمورد شرح کوتاه ومصورسفرچین وارایه طرح رقابت نو نجومی جهانی که از سوی انجمن نجوم اماتوری ایران در سفر ایشان به کشور چین در حاشیه کنفرانس جهانی اتحادیه بین المللی نجوم مطرح و با استقبال بسیاری از حاضران در کشور چین قرار گرفته است همراه با رونمایی ازپیشنهاد این طرح با حضور اقای دکتر باهر، دکتر چاووشی و آقای محمد جواد شریعت زاده برنده مدال نقره المپیاد جهانی نجوم 2012 برزیل
– دعوت از آقای محمد جواد شریعت زاده دانش آموخته انجمن برای شرح کوتاه در مورد المپیاد و تجارب آن (راه موفقیت)
– قرائت متن پیشنهاد ارایه طرح روز ملی نجوم توسط آقای محسن شبانی ریزی و رونمایی از پیشنهاد این طرح با حضور آقای دکتر چاووشی استاد گروه تاریخ علم، آقای رضا امینی نژاد انجمن نجوم استان مرکزی یکی از فعالان عرصه آماتوری در کشور
– ارایه مقاله آماتوری(عکاسی از گذر) توسط آقای سید شهاب اشرف طبایی عضو فعال انجمن
بخشی از سخنان آقای دکتر باهر:
از قم تا رم :
"حکیم ابو ریحان بیرونی"
نامه ای سر گشاده جهت تکمیل لقب "ابوریحان بیرونی"
" به کسی گفته میشود که جامع العلوم زمان خویش باشد و به عبارت دیگر "علامه دهر "scholar"حکیم" یا "
عصر خود باشد ، مانند حکیم عمر خیام نیشابوری ، حکیم ابو علی سینا ، حکیم فخر رازی ...
بدیهی است کسانی را هم که در خط? ویژه ای ، ابتکارات خاصی داشته باشند را حکیم نامیده اند و آنها را به قیاس علامه ، در زمینه خاصی دانستهاند مانند : حکیم ابوالقاسم فردوسی ، حکیم سناءی ، حکیم نظامی ...
در این بخش ، متقدمین باستانی هم به نوابغی که کار عمده ای را در زمینه های ویژه ای انجام داده اند حکیم گفته اند مانند : لقمان حکیم ، بزرکمهر حکیم ....
البته در زمان های متأخر هم به عده ای از پزشکان خود ساخته ، چنین لقبی را میداده اند مانند : حکیم الملک ، حکیم الممالک فراهانی ، حکیم جعفر خان پزشک قمی .
در هر صورت ، به نظر میرسد که اگر برای واژه "حکیم " چهار سطح فوق الذکر را لحاظ کنیم ، ابوریحان بیرونی از جمله نام اوران سطح فوقانی این سطوح می باشد . زیرا این بزرگوار طی هشتاد و هشت سال عمر با برکت خود ، با تلاش شبانه روزی اش ، از طرفی و بر خورداری از وراثت ممدوح و عنایت الهی ، از طرف دیگر ، توفیق آن را داشته است که در التزام رکاب امرائی که لزوماً مطلوب طبع "بیرونی " نبوده است به مکان های مختلف سفر کند و تحقیقات و تتبعات و اختراعات و اکتشافاتی به عمل آورد و حتی برای بقاء آثار خود بعضی از آنها ایشان کرده یا بنامشان نام گذاری نماید .طبق آنچه که از کتب تاریخ معتبر بر می آید ، و بعضاً در رایانه ها و دائر? المعارف ها منعکس است ابو ریحان در زمینه های نجوم ، ریاضی ، زبان سانسکریت و عربی ، هند شناسی ، کانی شناسی ، جامعه شناسی ، نحو? درست فکر کردن و روش تحقیق تحلیلی (تجربی ) بالغ بر 143 کتابنوشته و حتی مواردی را ترجمه کرده است.
کتاب معروف خود "التفهیم " را به دو زبان فارسی و انگلیسی نگاشته و غرموده است که :
این کتابهاب فرزندان من هستند و هر کس دربار? آنها چیزی بنویسد آن نوشته ها هم نوادگان من به شمار می آیند .
با عموم آثار متقدمین خود آشنا بوده و در سطح جهان زمان خویش گسترش داشته است .
با شیخ الرئیس ابئ علی سینا ، ملاقاتها داشته و درباره روش تحقیق تحلیلی خود با آن بزرگوار که گویا به روش تعقلی تمایل بیشتری داشته مباحثاتی نموده است .
علاوه بر نگارش نتایج پژوهش های درباره امور طبیعیمانند کانی شناسی (جواهرات و الماس ) و نیز ادبیات (زبان عربی و سانسکریت ) ، امور اخلاقی در "ماللهند " و نحو? تفکر درست در " آثار الباقیه " و کتب دیگر همچون التفهیم و الجماهیر و مانند اینها ، آن بزرگوار کارای علمی _عملی بسیاری هم داشته است که از آن جمله : (اندازه گیری محیط و قطر کره زمین )می باشد.
پیش بینی خسوف و کسوف های عمده و نیز کشف چندین صورت فلکی و مانند اینها (از آثار نجومی اوست )
این دانشمند اختراعاتی را هم دشته است که از آنجمله : ترازوی بیرونی و محاسبه خانه های شطرنج میباشند.
در نقل قولی که از ایشان شده فرموده است : پیچیدگی کلامش در کتابها به دلیل آن بوده است که برای اهل نظر اسراری را باقی بگذارم تا خودشان کشف کنند.
از مجموعه آنچه که بطور پراکنده و به اجمال نگاشته شد ، ضمن تقدیر از کسانی که قطعه ای از کره ماه را بیاد انشمند نام گذاری کرده اند ، ذیلاً پیشنهاد میگردد که یونسکو :
1. لقب "حکیم " را برای ایشان به رسمیّیت اعلام کند .
2. هر ساله ، میلاد این پدر نجوم آماتوری جهان را جشن بگیرد و به همین منظور از انجمن های نجوم آماتوری
سراسر جهان همایشی ، هر سال در کشور میزبان داوطلبی ، برگزار کند .
3.آثار گمنام و گمشده این حکیم را معرفی کرده و در بخشی از دروس دانشگاهی لحاظ کند .
4. فرهنگ نجوم آماتوری را ، جهت ارتقاء معرفت بشری و کشف روابط آسمان و زمین و آثار متقابل امواج کهکشانی بر روی انسانی و جوامع انسانی ، مورد مطالعه کاربرید قرار دهد.
به امید برقراری صلح عارفانه بشری
 
- شرح نحوه داوری جشنواره گذر توسط آقای سید جواد پور ایوانی دبیر جشنواره با تاکید بر اینکه نگاه انجمن به تقویت اماتورها و گروههای نجومی در مراکز استان و شهرهای مختلف  کشور همواره بوده است که در انتخاب گروه و اماتور نمونه کشور در هر سال این رویکرد بخوبی دیده می شود.
– بخش تقدیرها
آقای رضا امینی نژاد از اراک نفر برتر کشور در جشنواره عکس گذر سیاره زهره انجمن نجوم آماتوری ایران
آقای داوود استیری از تهران مقام دوم جشنوار گذر
آقای سید شهاب اشرف طبایی از تهران عضو فعال انجمن رتبه سوم جشنواره گذر

ضمناً از آقایان دکتر باهر سخنران اصلی، آقای محمد جواد شریعت زاده عضو فعال انجمن و برنده مدال نقره المپیاد جهانی نجوم و آقای محسن شبانی بخاطر تلاشهای در خورایشان در انجمن نجوم آماتوری ایران تقدیر به عمل آمد.

پذیرایی و دعوت برای افتتاح و بازدید از نمایشگاه عکسهای گذرتاریخی زهره
در همین جا لازم است از مدیریت محترم فرهنگی منطقه 6 شهرداری و کارشناسان پر تلاش سرای فرهنگ سرو، دوستان همیشه همراه انجمن نجوم اماتوری ایران بویژه سرکار خانم پریسا علیرضا کارشناس مجری این همایش علمی بخاطر تلاش برای ارایه بهینه مطالب، خانم رضایی عضوفعال و آقایان سید جواد پور ایوانی، محسن شبانی، امیر فراقی، سید شهاب اشرف طبایی، حسین کلهر، علی نوروزی و کلیه کسانی که در اجرای این گردهمایی باشکوه ما را یاری دادند تشکر و قدر دانی نماید.
نمایشگاه عکسهای گذر تا روز پنج شنبه  3شهریور در محل ورودی فرهنگسرای سرو به نشانی خیابان حضرت ولیعصر(عج) بالاتر از پارک ساعی برای عموم قابل بازدید می باشد.
تصاویر توسط جناب آقای حسین کلهر تهیه شده و گوشه ای از این همایش علمی را به تصویر کشیده است:
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون