*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
آسمان شهریور ماه 1391

آسمان شهریور ماه 1391
دوشنبه 6 شهریور 1391 - 02:30 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 4256 بازدید | 0 دیدگاه
در فصل تابستان سه ستاره پر نور آسمان شب می توانند شما را در رصد بهتر آسمان و یافتن صورت های فلکی مختلف یاری دهند. این ستارگان عبارتند از: دنب در صورت فلکی دجاجه، نسرواقع در صورت فلکی شلیاق و نسرطایر در صورت فلکی عقاب. موقعیت این اجرام مثلث تابستانی را تشکیل می دهد.
این سه ستاره پرنور مثلثی فرضی در کره آسمان به نام مثلث تابستانی می سازند که علت شهرت این سه ستاره قرارگیری آن ها در نیمه شب های تابستانی در بالای سر ناظر زمینی است که ایجادگر تصویری بارز از مثلثی در دل تاریکی آسمان است. برای تعیین میزان درخشندگی یک جسم سماوی از دید ناظر زمینی از واژه ایی به عنوان قدر ظاهری استفاده می شود که این کمیت عددی هر چه کمتر باشد نشان از درخشندگی بالای آن جرم دارد. برای مثال به ترتیب ستاره نسرواقع با قدر ظاهری صفر، ستاره نسرطایر با قدرظاهری 0.75 و ستاره دنب با قدر ظاهری 1.25 از درخشانترین ستارگان حاظر در آسمان شب های تابستان محسوب می شوند که نظر هر بییننده ایی را در وهله ی اول به خود جلب می کنند. با رویت این ستارگان و استفاده از اطلس آسمان به راحتی قادر به شناسایی سایر صور فلکی موجود و حتی اجرام غیرستاره ایی حاظر در شب رصدی خود هستید.
به علت استفاده ساکنین جزایر پلی نزی از این سه ستاره برای مسیریابی در اقیانوس آرام و به بخصوص دریانوردی به جزایر هاوایی به آن ها مثلث راهنما یا مثلث مسیریاب نیز گفته می شود.
یکی از نکات جالب خصوصا برای عکاسان آسمان شب عبور نوار کهکشان راه شیری از میان مثلث تابستانی است که زیبایی دائمی به این نقطه از آسمان هدیه کرده است.
این شبها بلافاصله پس از غروب خورشید در جنوب غربی و غرب آسمان قادر به مشاهده دو سیاره مریخ (بهرام)و زحل(کیوان) با قدر ظاهری یک و تنها در فاصله 7 درجه ای یکدیگر خواهید بود که این دو سیاره با چشمان غیرمسلح به سادگی قابل مشاهده اند. توجه داشته باشید برای رصد این دو سیاره تنها تا ساعت 21:45 دقیقه فرصت دارید و پس از آن این دو جرم نیز بعد از خورشید غروب می کنند.
حدود ساعت بامداد  سیاره مشتری با قدر ظاهر 2.3– از مشرق طلوع خواهد کرد که نه تنها با چشمان غیر مسلح به سادگی قابل رویت است بله با در اختیار داشتن یک دوربین دوچشمی با بزرگنمایی 8 برابر نیز قادر به مشاهده 3 قمر از 4 قمرمعروف گالیله ایی آن خواهید بود.قمر گانیمید به علت عبور از مقابل مشتری قابل رویت توسط دوچشمی نیست. در این شبها خوشه ی پروین نیز در فاصله 15 درجه ایی و در بالای این غول بزرگ منظومه ی شمسی ما، یعنی مشتری جای دارد.
در طی شبهای این هفته همچنین قادر به مشاهده ماه و رصد عوارض سطح آن در جنوب آسمان هستید. در این شب 84 درصد سطح ماه روشن می باشد. علاوه بر ماه در سمت جنوب شرقی دو سیاره اورانوس و نپتون به ترتیب با قدر ظاهری 8 و 6 برای دارندگان دوربین های دوچشمی می توانند اجرام جذابی برای رصد باشند.
اگر از آن دسته افرادی هستید که خستگی کار و فعالیت روزانه اجازه بیداری شب را به شما نمی دهد، طی این روزها در بامدادن  فرصت را دارید تا پیش از طلوع خورشید به رصد سیاره مشتری(برجیس) و زهره (ناهید) و پس از ساعت 6 صبح به رصد عطارد (تیر)در افق شرقی آسمان و بدون استفاده از هیچ ابزار رصدی بپردازید.
نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون