***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
جدید ترین ماموریت سیاره بهرام ناسا ، گذشته و آینده را به هم وصل می کند

جدید ترین ماموریت سیاره بهرام ناسا ، گذشته و آینده را به هم وصل می کند
سه شنبه 31 امرداد 1391 - 02:30 | شاخه : | 3107 بازدید | 0 دیدگاه

مینا افشاری راد
عضو فعال -
واشنگتن: جدید ترین ماموریت به سیاره سرخ ناسا ، که در 5 آگوست(یکشنبه 15 امرداد91) فرود آمد، نقش حمایتی از ماموریت های فرستاده شده قبلی به سیاره بهرام در سال های پیش را خواهد داشت و به ماموریت های برنامه ریزی شده برای دهه های آینده نیز کمک خواهد کرد .
داگ مک کوییسشن ( Doug McCuistion ) ، مدیر برنامه اکتشاف بهرام در مرکز فرماندهی ناسا در واشنگتن می گوید :" کنجکاوی " یک گام شاخص به جلو برای شناخت هرچه بهتر سیاره همسایه مان مریخ است ، اما این ماموریت به تنهایی قابل استناد و تکیه نیست . این گام، قسمتی از یک برنامه هماهنگ و تقویت شده برای شناسایی بیشتر سیاره سرخ است . این تغییر و انتقال ماموریت های برنامه های علمی ، به تاریخ آب سیاره و پتانسیلی که برای برنامه زندگی گذشته و حال می تواند داشته باشد ، تاکید دارد .
زمانی که در 5 آگوست ، فضاپیمای آزمایشگاهی علمی ناسا ، جسم سیار " کنجکاوی " را روی سطح بهرام قرار دهد ، ناسا از چرخنده ادیسه بهرام استفاده خواهد کرد ، که از سال 2001 ، به عنوان یک تقویت برای تایید سریع فرود به تیم پرواز در حال سرویس دهی می باشد . زمین از دید " کنجکاوی " زیر افق بهرام خواهد بود ، بنابراین جسم سیار جدید در ارتباط رادیویی مستقیم با زمین نخواهد بود . دو چرخنده جدید تر ، انتقال و عبورهای " کنجکاوی " را ضبط خواهند کرد ، اما این اطلاعات روی زمین تا ساعت ها بعد ، قابل دسترس نخواهند بود .
زمانی که " کنجکاوی " کنار یک کوهستان در یک دهانه آتش فشان در تاریخ 6 آگوست ، حدود ساعت 31 : 1 بامداد فرود می آید ، نخستین ماموریت دو ساله این جسم سیار یک تنی ، روی سطح بهرام آغاز خواهد شد . با این که ، یکی از ده ابزار علمی این جسم سیار ، یابنده و ارزیاب پرتو افکنی ( RAD ) ، قبلن 221 روز را با جمع آوری داده ثبت کرده است ، یعنی از زمانی که این فضاپیما ، سفرش به بهرام را در 26 نوامبر سال 2011 شروع کرد .
دان هسلر ( Don Hassler ) ، محقق اصلی RAD کنجکاوی ، از موسسه تحقیقات جنوب غربی در بولدر ، کولو می گوید : رصدهای ما قبلن در برنامه ریزی برای ماموریت های انسانی استفاده شده اند .
این وسیله ، تابش میله ای از پنج حادثه فوران شعله های پرانرژی ذره ای خورشید از خورشید به فضای بین ستاره ای را ضبط کرد . تابش از پرتوهای کیهانی بی نهایت بزرگ ، ناشی از انفجارهای ابرنواخترها و دیگر حوادث بسیار دور ، بیشتر تابش کل در گردش نسبت به مقداری که از حوادث ذره ای خورشیدی تجربه شده را شرح داد .درون این فضاپیما ، RAD تابش بالغ بر یک کمک و همکاری مهم به یک تابش دارای دوره محدودی که با وجود استحفاظ سخت ، نظیر چیزی که فضانوردان را در ایستگاه فضایی بین المللی احاطه می کند
ماموریت اصلی " کنجکاوی " ، بررسی این است که آیا ناحیه مورد مطالعه آن ، تا به حال محل مناسبی برای زندگی میکروبی بوده است یا خیر ؛ برای انجام آن ، " کنجکاوی " یک بار ترابری علمی با وزنی 15 برابر وسایل علمی در جسم های سیار بهرام نورد گذشته را با خود حمل می کند . هدف فرود ، ناحیه ای حدود 12 مایل در 4 مایل ( 2کیلومتر در 7 کیلومتر ) ، که " کنجکاوی " در یک ناحیه صاف ایمن ، بین سراشیبی های با ایمنی کمتر لبه دهانه آتش فشان گیل و قله مرکزی دهانه آتش فشان ، که به طور عام ، تیزی کوه می گویند ، می نشیند . هدف ، رسم و اشاره به فاصله قابل راندن لایه ها در تیزی کوه ، جایی که مواد معدنی شکل گرفته در آب از مدار دیده شده اند .
جان گراتزینگر ، دانشمند پروژه " کنجکاوی " ، از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا ( Caltech ) در پاسادنا ، می گوید : مقداری مواد ته نشین شده درست در ناحیه فرود دیده می شوند ، انگار که به وسیله آب ، ته نشین شده اند . ما یک مکان بسیار مناسب برای فرود داریم که همین مساله یک امتیاز " کنجکاوی " نسبت به ماموریت های قبلی محسوب می شود ، تیم علمی درباره شناسایی تیزی ( قله ) کوه و ناحیه اطراف آن که شامل بیضی فرود است ، بسیار خوش بین هستند .
مهندسان این ماموریت یک مانور جرثقیل آسمانی طراحی کرده اند که روی یک سیم نایلونی از کوله یک موشک پایین می آید ، چون این جسم سیار برای استفاده سیستم پیشرفته کیسه هوایی که برای جسم های سیار قبلی بود ، بسیار سنگین است . آدام استلتزنر ، رهبر تیمی که این سیستم را ارتقا داده اند ، از آزمایشگاه نیرو محرکه جت ناسا ( JPL ) در پاسادنا می گوید : ما می دانیم که این یک دیوانگی به نظر می رسد ! اما این واقعن نتیجه انتخاب های دقیق است . با طراحی پوسته هوا که " کنجکاوی " را برای ایجاد بلندی و قابلیت راندن محصور می کند ، مهندسان توانستند یک سیستم ، که بتواند این جسم سیار را به طور دقیق و تا جای ممکن به درستی فرود بیاورد بسازند ، برای جلوگیری از این که مانند یک سنگ روی سطح سیاره سقوط کند .
نویسندگان :
Dwayne Brown/Steve Cole ، ستاد فرماندهی واشینگتن
Guy Webster ، آزمایشگاه نیرو محرکه جت ناسا
برای اطلاعات بیشتر درباره این ماموریت و این خبر :
http://www.nasa.gov/home/hqnews/2012/aug/HQ_12-264_MSL_3_Days.html
http://www.nasa.gov/mars


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون