*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
پخش زنده فرود"کنجکاوی"،(ماموریت جسورانه ناسا به سیاره بهرام) در میدان تایمز

پخش زنده فرود"کنجکاوی"،(ماموریت جسورانه ناسا به سیاره بهرام) در میدان تایمز
سه شنبه 31 امرداد 1391 - 02:30 | شاخه : | 6026 بازدید | 0 دیدگاه

مینا افشاری راد
علیرغم آنکه مدتی از فرود جستجوگر کنجکاوی بر روی سیاره سرخ گذشته است اما نظر به اهمیت نوع مو.اجهه کشورهای پیشرفته با این اقدامات، مطلب ذیل تقدیم میگردد:
واشنگتن : صفحه نمایش توشیبا در میدان تایمز نیویورک، بزرگ ترین محل ساحل شرقی برای مشاهده پوشش خبری ماموریت " کنجکاوی " ، پیشرفته ترین جوینده سیار سیاره ای ، وقتی که روی سطح مریخ بهرام سرخ رو در ساعت 1:31 بامداد به وقت محلی در 6 آگوست فرود می آید برای عموم مردم خواهد شد .
صفحه نمایش توشیبا ، پوشش تلویزیونی ناسا که در تاریخ 5 آگوست ، از ساعت 11:3بعد از ظهر به وقت محلی شروع شده و تا حدود ساعت 4 بامداد به وقت محلی روز بعد ، ادامه خواهد داشت را پخش خواهد کرد. این برنامه از مرکز کنترل ماموریت در آزمایشگاه نیرومحرکه جت ناسا (JPL ) در پاسادنا ، کلیف ، پخش و کنترل می شود . این جسم سیار در یک دوره دقیق ، با فرود کنار یکی از کوه های کوهستان مارتیان ، برای شروع دو سال ماموریت بی نظیر اکتشافی علمی است.
جان گرانس فلد ( John Grunsfeld ) ، دستیار مدیر پروژه ماموریت علمی ناسا ، می گوید : در شهری که هیچ گاه نمی خوابد ، میدان تاریخی تایمز ، برای نیویورکی ها مکانی برای شرکت و حضور در این فرود تاریخی خواهد بود . وقتی که شما به همه حوادث تاریخی مهم فکر می کنید ، به میدان تایمز هم فکر می کنید و من نمی توانم هیچ آغاز بهتری از بزرگداشت و برگزاری جشن به مناسبت تهیه خبرهایی از بهرام نیست .
رسیدن " کنجکاوی " به سطح بهرام آسان نخواهد بود . در طول یک دوره بحرانی پایا ، فقط حدود 7 دقیقه ، فضاپیمای MSL که حامل " کنجکاوی " است ، باید سرعتش را از حدود 1320متر در ساعت ( حدود 590متر در ثانیه ) برای دنبال کردن این جسم سیار و فرود آن روی سطح سیاره در حدود 1.7 متر در ساعت ( یک متر در هر ثانیه ) کم کند . برای یک فرود موفق ، صدها حادثه باید درست و دقیق اتفاق بیفتند ( زمان بندی بسیاری از این حوادث حتا گاهی در حدود قسمتی از یک ثانیه است ) . همه این ها به وسیله این فضاپیما ، به صورت خودگردان کنترل می شوند .
صفحه نمایش دوتایی LED توشیبا ، که به زیبایی زیر توپ خیابان سال نو در میدان تایمز قرار گرفته ، به تماشاگران اجازه خواهد داد که این گزارش را از مرکز کنترل ماموریت ، شامل رسید اولین سیگنال ( علامت ) از بهرام که در پی یک فرود موفقیت آمیز ، تماشا کنند . ادی تمیستوکل ( Eddie Temistokle ) ، مدیر ارشد ارتباطات و مسولیت های اجتماعی یکی شده شرکت توشیبا در آمریکا ( senior manager of corporate of communications and corporate social responsibility for Toshiba America Inc ) : خوشحالیم که صفحه نمایش توشیبا ، به همه مردم ، یک تصویر و نمای واحد از این دستاورد علمی ( فرود جسم سیار " کنجکاوی " روی مارس ) ، تقدیم خواهد کرد .
تماشاگران در میدان تایمز می توانند بخشی از صدای پوشش ناسا ، همزمان با سایر شنونده ها در سراسر دنیا ، با گوش دادن به ایستگاه رادیویی Third Rock Radio بشنوند . این اولین بار است که این ایستگاه رادیویی پوشش زنده یک پدیده در ناسا را فراهم می کند . Third Rock Radio را می شود از صفحه اصلی ناسا و روی موبایل های هوشمند و تبلت ها با کاربرد Tuneln هم شنید .
در چند هفته اولیه بعد از فرود ، کنترل کننده های ماموریت در JPL ، جسم سیار را تحت یک سری وارسی و فعالیت هایی برای توصیف عملکرد آن روی بهرام ، قرار می دهند ؛ در حالی که تحقیقات علمی آرام آرام انجام می گیرد . " کنجکاوی " سپس تحقیقاتش را درباره این که آیا یک ناحیه با یک تاریخ مرطوب داخل دهانه آتش فشان گیل ، یک محیط مناسب برای زندگی میکروبی را عرضه داشته است یا خیر .
این ماموریت به وسیله JPL برای هیات مدیریه ماموریت علمی ناسا در واشینگتن ، اداره می شود . " کنجکاوی " در JPL طراحی ، توسعه و سوار ( سر هم بندی ) شده است .
مراکز ناسا در سراسر کشور ، شامل ستاد فرماندهی در واشینگتن ، برای حوادث فرود ، آماده و باز خواهند بود . بسیاری از مراکز علمی هم چنین برای تمرکز روی حوادث مربوط به فرود " کنجکاوی " باز خواهند بود .
نویسنده :
Sara Ramsey ، ستاد فرماندهی واشنگتن
برای اطلاعات بیشتر :
http://www.nasa.gov/home/hqnews/2012/jul/HQ12-257_MSL_Times_Square.html
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون