***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
اطلاعیه مهم انجمن نجوم آماتوری ایران

اطلاعیه مهم انجمن نجوم آماتوری ایران
جمعه 30 تیر 1391 - 02:30 | شاخه : | 3014 بازدید | 0 دیدگاه

روابط عمومی انجمن نجوم آماتوری ایران
مقدمه: در آستانه ورود به دوازدهمین سال خدمات گسترده انجمن نجوم آماتوری ایران در حوزه نجوم آماتوری کشور، از آنجا که سالروز تاسیس انجمن امسال با ماه مبارک رمضان همراه شده است، علیرغم اعلام آمادگی چندین مرکز برای برگزاری نمایشگاه جشنواره عکسهای گذر و اجرای همایش بررسی دستاوردهای این رویداد تاریخی به بهانه سالروز تاسیس، کمیته راهبردی انجمن به دلایل مختلف اجرای این برنامه ها را برای ابتدای شهریور ماه امسال مصوب نمود. که متعاقباً از طریق این وبگاه، خبرگزاریهای رسمی و رسانه های جمعی، پوستر چاپی و مراکز همکار اطلاع رسانی لازم به انجام خواهد رسید. لازم به ذکر است 3 اثر برتر جشنواره عکسهای گذر، انتخاب و با معرفی آثار آنها در این وبگاه، اسامی و جوایز این دوستان طی روزهای آتی اعلام خواهد شد.* مدتی این مثنوی تاخیر شد...اما موضوع دیگر آنکه، متاسفانه حاشیه سازی که از خصیصه های جهان سوم و افکار عقب مانده ای است که بجای کار و تلاش، نقد دیگران را برای بلند قد جلوه دادن خود انتخاب می کنند، این مرکز را وادار نمود تا بعد ازسالها سکوت این بار آنهم با رخصتی از اساتید معظم، مطلب پیش رو برای آگاهی بیشتر جامعه نجوم آماتوری از یک سو و دعوت حاشیه سازان به احترام متقابل از سوی دیگر، تقدیم گردد. پر واضح است اگر قرار بود طی سالیان اخیر به هر کدام از این رفتارهای نابخردانه پاسخی می دادیم، به مثابه این بود که خدای ناکرده حاشیه ساز باشیم؛ ضمن آنکه حفظ حرمت اساتید خود را فرض دانسته و تقریباً در تمامی عرصه ها سکوت را اختیار و گاهاً کلام اعضا را در مواجهه با این رفتارهای کودکانه منعکس می نمودیم. اکنون که جامعه نجوم آماتوری فراز و نشیبهای بسیاری را تجربه نموده و روشنگری می تواند به برخی بیان های احساسی ویا بدون تحقیق جهت گیری صحیحی بخشد، این نوشتار آن هم بدون ذکر مصادیق و بدور از دفاع مستقیم از عملکرد انجمن نجوم آماتوری ایران، بیشتربا رویکرد دفاع از آستان مقدس اساتید کشور ارایه گردیده است.
انشااله در سایه آرامش؛ فعالیتهای خودجوش و مستقل نجوم آماتوری با حفظ احترام متقابل گروههای آماتور، بیش از پیش شاهد حل مشکلات آنهم نه با بیان جنجال آفرینانه افراد مغرض، بلکه  در محیطی صمیمانه ودوستانه و با وجود روحیه انتقاد پذیری مطرح و حل و فصل گردد تا اینگونه شاهد این همه قاضی نمای بی حکم و فاقدعدالت در عرصه اظهارات بی منطق نباشیم. انشااله


بنام عزت بخش* "... عشق یعنی کوشش بی ادعا..."از آنجا که جامعه نجوم آماتوری در سراسر دنیا بصورت یک حرکت خودجوش و مستقل از یکدیگر و گاهاً با برخی همکاریهای مشترک فعالیت می کنند، کشور عزیزمان نیز از این قاعده مستسنی نبوده و پس از کنفرانس سال 1353 عملاً آغاز و در سالهای پایانی دهه5 با فعالیتهای استاد معظم جناب آقای مهندس سرفراز غزنی که ایشان نیز از آماتورهای پیشکسوت آن زمان بوده و با دوره های مکاتبه ای بسیاری علاقمندان به دنیای جذاب ستاره شناسی را تحت آموزش قرار می دادند و البته با بسیاری از مشکلات خاص آن مقطع از تاریخ کشور روبرو و گاهاً ایشان نیز مورد بی مهری نیز قرار می گرفتند، بصورتی گسترده ترادامه یافت. این حرکت با همایشهای سالهای طلایی نجوم در ایران(66-64) با برگزاری کنفرانسهای مهمی در دانشگاه های تبریز، شهید بهشتی و اصفهان و افراد وگروه هایی که جسته گریخته فعالیتهایی داشتند ادامه داشت. خورشید گرفتگی های دهه 7عامل رونق مجددی برای گرد هم آمدن علاقمندان شد و در شرایطی که مرکزیتی بنام نجوم آماتوری بصورت قانونی و با فعالیت مستمر و سراسری وجود نداشت و یا لااقل فعالیتهای اینچنینی کمرنگ بود، انجمن نجوم آماتوری ایران با پرهیز از هرگونه انحصار و در قالب فعالیتهای ترویجی، آموزشی و پژوهشی ایجاد و  رسماً از مبادی ذیربط مجوزهای قانونی لازم را کسب وبا وجود تلاشهای غیر رسمی سالیان میانی دهه 70، رسماً از اول امرداد 138خورشیدی تاسیس گردید.
با فعال شدن این مرکز مجدداً فعالیتهای فرهنگسرا و پیوستن افراد به خیل اعضای جامعه نجوم آماتوری، شکلی به مراتب بهتر گرفت و کشور شاهد الگو گرفتن از این حرکت با تشکیل گروه های رسمی و غیر رسمی بود. باشگاههایی تاسیس و گروه ها و شاخه هایی نیز فعال گردیدند.
اما گویا حاشیه سازی که از خصیصه های درک و منطق پایین در جهان سوم است، قرار نیست اجازه فعالیتهای خود جوش عمومی در این حوزه را بدهد چرا که شاید برخی علاقمند به انحصار در جامعه نجوم آماتوری هستند و منافع مادی و اجتماعی نیز در این انحصار برای ایشان خوشایند است؛ اما علیرغم آنکه از سالیان اولیه فعالیت انجمن نجوم آماتوری ایران متاسفانه شاهد توهینها و افتراهای بسیار بوده و نظر به بیانات مبهم و کلی گوییهای این افراد(که البته همین ابهام نه بخاطر حفظ شخصیت حقوقی و حقیقی افراد فعال جامعه نجومی، بلکه برای دامن زدن بیشتر به دغدغه و تشویش عمومی بوده است) هیچگاه جوابیه رسمی در هیچ محکمه حقوقی و حتی همین وبگاه و یا نشریات این مرکز نداشته و با هدف جلوگیری از ایجاد دغدغه برای علاقمندان آسمان که بجز مشاهده زیبایی خلقت یافتن آرامش در کائنات و شاید تحقیق و پژوهشی در این راستا، تصور دیگری نداشته اند و به  اساتید دلسوز و زحمتکش که هیچگاه درب انجمن نجوم ایران و دانشگاه ها را به روی هیچ فرد و گروهی از جمله انجمن نجوم آماتوری ایران بسته نگه نداشته اند احترام گذارده و افرادی که بعضاً سعی در مخفی کردن خود در پشت این چهره های شاخص و استفاده از الفاضی به ظاهر منتسب به ایشان را داشته اند، مورد شماتت قرار نداده ایم.
اکنون که به درخواست برخی علاقمندان جهت مشارکت با انجمن نجوم ایران، فعالیتهایی صرفاً در حوزه گذر زهره صورت گرفته و تمامی بافته های خیالی و توهین آمیز این افراد را برای جامعه نجومی بر ملا کرده است مجدداً با روشهای مختلف سعی در ایجاد جدایی و تفرقه بین این مرکز با جامعه نجومی را دارند و این در حالی است که فعالیتهای انجمن نجوم آماتوری ایران، مجوزها و سوابق خدمتی آن بر همگان روشن و در سال جهانی ستاره شناسی با شعار وحدت ملی پیشرفت جهانی فعالیتهای این مرکزصورت گرفته و همواره بر کارهای گروهی و صمیمیت و همدلی تاکید دارد و حتی در مبادی که اختلاف نظر وجود داشته باشد، این مهم را عامل پیشرفت و گفتگوی منطقی همراه با ارایه راهکاری مناسب برای نزدیک کردن دیدگاهها دانسته و برای هرگونه حرکت ژورنالیستی و غوغاسالارانه جایگاهی قائل نبوده و نیستیم، لذا ضمن توصیه به کلیه مراکز نجومی کشور برای حفظ احترام متقابل، باز هم از کیان این مرکز به دفاع نپرداخته و صرفاً به افراد حاشیه ساز سودجو، خود محور و قانون گریز، یاد آور می گردد و تاکید می نماید که بسیاری از شما در فقط  وفقط در سایه نام انجمن نجوم ایران و اساتید دلسوز و پرتوان آن، در جامعه نجومی بیش از پیش معرفی شده اید و فرصتهای زیادی را از این طریق بدست آورده و تنها از این طریق حس برتری داشته و در تنها برنامه نجومی رسانه ملی، سالیان متمادی و به اذعان بسیاری صاحب نظران بعضاً بصورت انحصاری به جامعه نجومی به عنوان کارشناس! و اسامی همواره در حال تغییر بعدی به جامعه معرفی و در اذهان به عنوان خادم!!! جا گرفته اید، لذا حال که هویت و شناخت عمومی خود را مدیون این اساتید هستید، دور از انصاف است که به پدران علمی و بزرگواری که در انجمن نجوم ایران در شکل گیری هویت اصلی شما نقش داشته و سالیان زیادی با پشتیبانی مستقیم و غیرمستقیم زمینه فعالیت بیشتر و آسانتر شما را فراهم نموده اند بی احترامی نموده و با الفاظ رکیک و نامناسب سعی در توهین و افترا داشته باشید. پر واضح است که آغاز و پایان دادن فعالیت فردی و گروهی هر شاخه وابسته به تصمیمات مدیران ارشد آن مجموعه  باز می گردد و بهتر است با صبر، منطق، حوصله و متانت کافی با این گونه حذف و اضافه ها مواجه داشته و از حاشیه پردازی و نسبت دادن اتفاقات جاری به این مرکز و سایر گروهها خودداری نمایید.
ضمناً متذکر می گردد که هرچند پاسخ مطالب غیرمنطقی و بدون وجاهت قانونی برخی افراد و وبگاهها را نداده و نخواهیم داد اما شاید این صبوری مسئولین و کارشناسان انجمن نجوم آماتوری ایران در جایی به انتها رسیده و به ناچار در قالب یک دعوی حقوقی نسبت به رفع اتهامات واهی و مبهم منتسب به مدیریت، کارشناسان و فعالان این مرکز اقدام بایسته ای صورت پذیرد که در آن زمان عواقب احتمالی ناشی از اجرای قانون به عهده مقصران اصلی و چه بسا فرعی این حوادث باشد.
مجدداً تاکید میدارد، انشااله در سایه احترام متقابل، حاشیه سازان فضای چند ده میلیونی جمعیتی کشورمان و خیل مشتاقان را بسته نبینند تا جملگی شاهد رشد همکاریها و رفع اختلافات در سایه دانایی محوری و گفتگوی سازنده باشیم.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون