***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
گزارش گروه رویت هلال انجمن نجوم آماتوری ایران

گزارش گروه رویت هلال انجمن نجوم آماتوری ایران
چهارشنبه 18 دی 1387 - 22:52 | شاخه : | 4937 بازدید | 0 دیدگاه


 
اثبات عدم رویت پذیری هلال  شوال 1428 در شامگاه پنج شنبه 29 رمضان برابر با 19 مهر 1386با تلاشهای انجام شده ارتفاعات سهند در حاشیه شهر تبریز با فاصله حدود 3کیلومتری جنوب غربی از آن با طول جغرافیایی 37 درجه و صفردقیقه و7 ثانیه وعرض جغرافیایی46 درجه و 8 دقیقه و صفر ثانیه و در ارتفاع 1519 متری از سطح دریا به عنوان رصدگاه گروه انتخاب شد گروه در ساعت 17 روز پنج شنبه به محل رسیده و با استقرار تلسکوپ 1اینچ meade Lx 20و Align کردن آن گروه در ساعت 17:3دقیقه اولین فرمان حرکت تلسکوپ به سمت هلال ماه را صادر و تلسکوپ به سمت ماه حرکت کرد اما از آنجا که این هلال با سن تقریبی 9 ساعت قبل از غروب خورشید غروب می کرد مسلماً قابل رویت نبود . در طول برنامه نیز همانگونه که محاسبات نشان می داد، هلال رویت نشد.
در این برنامه امام جمعه محترم شهر تبریز حضرت آیت الله مجتهد شبستری،حاج‌آقای شربیانی ازنهاد ولی فقیه در دانشگاه ، برخی روحانیون و فرماندهان ارتش درتبریز و جمعی از مسئولان شهر حضور داشتند.صدا وسیمای مرکز تبریز همکاری خوبی برای پوشش تصویری از این استهلال را به انجام رساند.
جناب سروان فرهاد فرهادی زنوز و سروان امیرمحسن کاوانی درفش دو نفر از پرسنل لشگر 21 حمزه تبریز به همراه یک عدد دوربین 120*2و یک عدد زاویه یاب m2 وGps گروه را همراهی و اقدام به پیدا کردن طول و عرض جغرافیایی سایت مورد نظر گروه کردند.
همچنین مشخص شد که در این منطقه 5 درجه غبار غلیظ وجود داشته و در عین حال 1 درجه عوارض طبیعی نیز وجود داشت که همین امر باعث شد علیرغم محاسبات انجام شده در خصوص زمان غروب ، خورشید در حدود2دقیقه زودتر غروب کند.
با توجه به سن پایین هلال و از همه مهم تر غروب ماه قبل از غروب خورشید پیش بینی عدم رویت پذیری این هلال از ابتدای فعالیت شده بود اما با توجه به وظیفه گروه به عنوان اثبات عدم رویت پذیری گروه اقدام شایسته خود را انجام داد.
لازم بذکر است گروه در ساعت 18:15 دقیقه محل رصدگاه را ترک کرد.
خاطر نشان می‌شود اعضای گروه را مهندس مسعود عتیقی مسئول گروه، سید عبدالامیرشیرازی و محمد شریفی جهت کاربا تلسکوپ،محسن شبانی مسئول رایانه،سید اسد رجبی تصویر برداروتهیه کننده گزارش تشکیل می دادند.
در پایان جا دارد از امام جمعه محترم تبریز و حاج آقا توکلی از دفتر ایشان ، نماینده محترم ولی فقیه در دانشگاه، عقیدتی سیاسی وپرسنل پر تلاش لشگر 21 حمزه ارتش بویژه برادر بزرگوار حاج آقا فقیه ریاست محترم عقیدتی سیاسی ، جناب آقای نواداد ریاست محترم صدا وسیمای مرکز تبریز ،فرماندهی محترم پایگاه پدافند نیروی هوایی تبریز امیر سرتیپ مصطفی خوشوقت و سرکار نصرت اله قاسمی فرد ،سربازان این کهن مرز وبوم آقایان امیر رجبی و سعید فلاح نژاد و کلیه عزیزانی که به هر صورت  زمینه  انجام  این برنامه و اجرای طرح رصدی پژوهشی جمعه 2مهر را فراهم آوردند  قدردانی می گردد و امید است تقدیر در خور از این عزیزان صورت پذیرد.
در پایان برخی مختصات و محاسبات مربوط به سایت رصدی و تعدادی از پارامترهای هلال ماه در روز پنج شنبه 19 مهر برابر با 29 رمضان 1428 به پیوست  تقدیم می‌شود:

لحظه غروب خورشید(محاسباتی) :
17:54:35
لحظه غروب ماه(محاسباتی) :
17:43:45
لحظه غروب خورشید(رصدی) :
17:34:30
ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشید :
2- درجه و18 دقیقه
سن هلال :
8 ساعت و28 دقیقه
ابزار:
تلسکوپMeade Lx200Gps 1اینچ به همراه فیلترها و ابزارهای جانبی آن
دوربین دو چشمی 120*2نیروی زمینی ارتش،Gps و زاویه یابM2
 

 
پژوهشی برای بررسی رویت پذیری هلال ماه شوال در روز جمعه 2مهر سال 1386 در حومه تبریزساعت9 صبح روزجمعه2مهر ماه 1386 گروه باتجهیزات موردنیاز ازجمله تلسکوپ Meade Lx 200Gps 10 اینچ، دوچشمی 120*2ارتش ، زاویه یاب، 4دستگاه رایانه همراه ، دوربین عکاسی دیجیتال Canon و دو دستگاه دوربین فیلمبرداری Sony با سه پایه و متعلقات ،از هتل محل اقامت به همراه دو تن از افسران لشکر 21 حمزه تبریز وبا استفاده از دو وسیله نقلیه به سمت رصدگاه روز گذشته که از قبل بررسیو تعیین شده بود حرکت خود را آغاز کرد.
اعضای گروه را مجدداً در این طرح نیز مهندس مسعود عتیقی مسئول گروه، سید عبدالامیرشیرازی و محمد شریفی جهت کاربا تلسکوپ، محسن شبانی مسئول رایانه،سید اسد رجبی تصویر بردار وتهیه کننده گزارش تشکیل می دادند.
تمامی برنامه‌ها از قبل مرور شده و تمامی تقسیمهای کاری در روزهای قبل انجام شده است .حتی در مسیر نیز اعضای گروه با شور هیجان خاص مرحله به مرحله فعالیت خود را در این روز مورد بحث بررسی و مجدد قرار دادند.
علیرغم انجام تمامی اقدامات لازم بازهم اعضای گروه دلهره و نگرانی خاصی در دل دارند که این نگرانی با دلگرمی های مهندس عتیقی برطرف شده و به نوعی احساس غرور و موفقیت تبدیل می شود.
ساعت10:3صبح گروه به محل موردنظر با فاصله حدود 3کیلومتری جنوب غربی تبریز با طول جغرافیایی 37 درجه و صفردقیقه و7 ثانیه وعرض جغرافیایی46 درجه و 8 دقیقه و صفر ثانیه و در ارتفاع 1519 متری از سطح دریا رسید.آسمان کاملاًصاف بود و تک تک اعضای گروه شروع به انجام مسئولیت های خود نمودند در این میان هر کدام از اعضا به دیگری نیز کمک کردند.
ساعت 11 صبح اولین مرحله رصد با استفاده از یکی از کامپیوترها و  Align تلسکوپ شروع شد. تنظیم تلسکوپ  خوشبختانه به هیچ عنوان مشکل نداشته و به راحتی  در اولین مرحله انجام شد و گروه پس از انتخاب چندین جرم همچون سیاره ناهید و.. ، دستور رفتن به سمت ماه را به آن داد.تلسکوپ نیزبه این قسمت از آسمان رفته اما کنتراست پایین زمینه آسمان گروه را از رویت هلال در این زمان باز داشت.گروه حدود 2 ساعت به کار ادامه داد.
ساعت 13:3دقیقه دومین مرحله از کار گروه آغاز و تلسکوپ با توجه به تغییر کامپیوتر،مجدداً تنظیم  شده پس از گرفتن برجیس و برخی اجرام قابل رصد در روز  به سمت ماه روانه شد. اما بازهم گروه از رویت هلال در این زمان باز مانده و گروه اندکی دچار نا امیدی شد اما در همین لحظه برخی از دوستان با اندکی شوخی ، خنده و نشاط را به گروه باز گردانده تا گروه بتواند به کار خود ادامه دهد. دوربین دوچشمی 120*2ارتش که توسط اعضای گروه از شب قبل به سمت ستاره ای با مختصات هلال ماه در روز بعد نشانه رفته بود، ساعت 15:06 به کمک آمد تا از منظر آن، گروه نگاهی دقیق اما با ابزاری متفاوت را به سمت محل قرار داشتن هلال بیاندازد که این مرحله نیز با عدم مشاهده هلال ناکام ماند.
در ساعت 15:3گروه مجدداً  مرحله سوم رصد را با تنظیم دقیق تلسکوپ آغاز کرد و لی این بار هم با توجه به تمامی اقدامات کامل انجام شده هلال رویت نشد.
در این مرحله نیز گروه با توجه به تجربیات قبلی چندین بار سعی در مشاهده هلال داشت که موفق نگردید.با توجه به بررسی انجام شده کمی ابر و افق غرب دارای حدود 5 درجه غبار غلیظ در هنگام عصر گاه شده بود و همین امر باعث شد تا در ساعت 17:45 گروه از اقدام مجدد برای رصد هلال باز بماند و برنامه را پایان دهد.در ساعت 18:3محل رصدگاه را ترک کردیم.
مسلماً رویت یا عدم رویت این هلال نیز حتی اهمیت داشت و از ارزش کار نمی کاهد و همانقدر که در وضعیت جوی،تنظیم تلسکوپ وبهره برداری ازابزارهای جانبی گروه  ما و برخی از گروهها کاملاً موفق بودند ،نشان می داد که بطورمثال هلال قطعاً در منطقه رصدی گروه ویژه رویت هلال انجمن قابل رویت نبوده است . همانگونه که تمامی معیار ها بجز معیار محمد عوده بخش اعظم ایران را خارج از خط رویت پذیری می دانست ولی گروهها در اقصی نقاط کشور به رصد پرداختند ، قرار داشتن تبریز بالاتر از  معیار عوده مانعی برای انجام این پژوهش از دید گروه تلقی نمی شود و درحال و آینده اهمیت پژوهشهای اینچنینی بر کسی پوشیده نخواهد ماند.
سپاس ویژه خود را به امام جمعه محترم تبریز، لشگر 21 حمزه ارتش و پرسنل زحمت کش آن و کلیه دوستان وبزرگانی که ما را در این پروژه پژوهشی همراهی و پشتیبانی نمودند تقدیم می نماییم.

مشروح گزارش تصویری را از اینجا ببینید 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون