***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
گذر زهره در آسمان ایلام

گذر زهره در آسمان ایلام
يكشنبه 4 تیر 1391 - 02:30 | شاخه : | 27074 بازدید | 0 دیدگاه

مریم محمدی- ، ایلام
قبل از واقعه گذر دوست خوبمان جناب آقای احمد مراد خانی مسئول کمیته اجرایی مرکز علوم و ستاره شناسی روژاوا ایلام وعده از برگزاری یک برنامه عمومی برای این پدیده تاریخی از طریق همین وبگاه داده بودند که گزارش حاضر حاصل تلاش دوستان مرکز مذکور می باشد.

مرکز علوم وستاره شناسی روژاوا شب16خرداد برنامه ایتحت عنوان به پیشواز گذر زهره و روز 17خردادماه ازساعت 6تا 10صبح رصد عمومی این پدیدهرو با استقبال عموم مردم برگزار کر.
شاید خیلی ها تا ساعاتی قبل از گذر،از چرایی مهم بودن آن اطلاع چندانی نداشتند، اما آنجا که صحبت به ندیدن 105سا له میرسید،احساسات را قلقلک میداد که "چرا من نیز در آینده بیانگر گذری این چنین نباشم؟"ایلام شهری است که علاقمندان به نجوم در آن بی شمارند،اما مکان خاصی را برای فعالیت های رصدی خود سراغ نداشتند،کم نبودند کسانیکه به علت کمبود امکانات، می خواستند بی تفاوت از کنار گذر ناهید بگذرند.روژاوا یک ماه پیش مرکز علوم و ستاره شناسی خود را آماده ساخت و خواست گام را به گونه ای بردارد که در ذهن مردمانش ماندگار بماند.
روژاوا در زبان کردی بمعنای غروب خورشید است واین بار طلوع خود را همزمان با طلوعی متفاوت ازخورشید قرارداد. گذرزهره همان پدیده ای بود که رصدآن ازماهها قبل به عنوان آغاز رسمی فعالیتهای این مرکز انتخاب شده بود. لذا با تدارک یک برنامه منسجم علمی-عمومی در شب16 خرداد ماه به عنوان پیشواز گذر زهره این کار آغاز گردیده و از اولین دقایق طلوع خورشید در روز 17 خرداد برنامه رصد این پدیده نادر بوسیله تلسکوپهای مجهز به فیلتر و عینک های مخصوص رصدخورشید با استقبال همشهریان ایلامی به انجام رسید.
این اولین بار در شهرمان بود که رصدی عمومی در قالب یک تیم علمی تشکیل می شد. تلسکوپ را به میان چشم های کودکان و بزرگسالانی بردیم که یا نامش را شنیده بودند و یا بر صفحه ی جادویی تلویزیون دیده بودند! خواستیم تنها ما اندک جامعه ی آماری شهرمان نباشیم که فردا روز فرزندانمان ادعا کنندگذشتگانشان گذر ناهید بر خورشید را دیده اند!
برنامه ریزی ما دقیق بود،اما آنچه از آن هراس داشتیم پدیده ی معمول گرد و غبار بود که چند سالی است آسمان شهرمان را مورد هجوم خود قرار می دهد!و چه ناگوار بود اگر گذر را از دست می دادیم.
خورشید طلوع کرد و ما که به علت شرایط جغرافیایی کشورمان در این گذر تماس اول و دوم را از دست داده بودیم، چند ساعت باقیمانده از گذر برایمان لحظه به لحظه، ثانیه به ثانیه شدند.
هر لحظه مشتاق دیدن بودیم و بر دلتنگیمان افزوده می شد که 105 سال نزدیک به شروع شدن است!
استقبال از برنامه به حدی بالا بود که نه تلسکوپ و نه عینک هایمان جوابگوی اشتیاق مردم نبودند،آنها که تشنه ی دانستن بودندانگاربرنامه ما زلزله ای در حس کنجکاویشان بر پا کرده بود،سؤال بود و سؤال که پرسیده می شد. کسانیکه میدانستند اهمیت این گذر فقط به خاطر این نیست که تا 105 سال دیگر رخ نمی دهد و فقط این یکی از جنبه های گذر است، از ما می خواستند جنبه های علمی را که دانشمندان از این گذر دریافت می کنند بدانند.
و ما ذوق زده ازسطح سؤالاتی که پرسیده می شد بودیم
ما انسانهای خوشبختی بودیم که توانستیم گذر ناهید را مشاهده کنیم، کودکانی که دیروز آمدند، فردا روز مادران و پدرانی خواهند شد که به یادگار از این روز برای کودکانشان حرفها خواهند داشت.
همه ی ما، حتی ابزارهایمان از لحظه ای که ناهید از خورشید گذشت گرانبها شدیم، برای گرانبها شدن دیگر نیاز به گذر زمان نبود.از لحظه ای که 105 سال آغاز شد ما به تاریخی پیوستیم که در طول عمر چندین و چند ساله ی زمین، هشتمین بار بود که این پدیده با ابزارهای نجومی رصد می شد.
105 سال دیگر خواهد رسید، روزگاری که ما شاید نباشیم و آیندگانی که شاید نوشته های امروز ما،دیده ها و ثبتهای مابرای آنان امیدواریم راهگشایی کند.












اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون