***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
چشمانی بدنبال سیاره ناهید

چشمانی بدنبال سیاره ناهید
جمعه 26 خرداد 1391 - 02:30 | شاخه : | 5333 بازدید | 0 دیدگاه

سید عبدالامیر شیرازی دبیر انجمن –
گزارش تیم 2 از فراز قلل استان البرز
گزارشی از ما برای حاضران سال 1496 خورشیدیشاید اگر امروز کپلر، همان دانشمندی که با بررسی حرکت سیارات در منظومه خورشیدی امکان وقوع گذرهای تیر ( عطارد ) و ناهید (زهره ) را از مقابل قرص مهر تابان پیش بینی کرد ، در قید حیات بود، از این همه شور و غوغای برپاخاسته به منظور عبور و گذر زهره به شعف می آمد و بی گمان او نیز جلودار جمعیت مشتاق در سراسر جهان می شد و این کاروان علمی را راهبری می نمود.

و شاید اگر امروز کپلر که خودش هیچگاه نتوانست گذر سیاره ای را نظاره گر باشد، حضور پرشمار علاقه مندان دارای وسایل و تجهیزات مختلف را رویت می کرد به آن ابداع و نظریه اعلام شده اش سخت می بالید و به وجد می آمد.
اما امروز 17 خرداد 1391، مطابق با 6 ژوئن 2012 و مصادف با 15 رجب 1433 – جای خالی کپلر و خلف عالمش هوروکس خالی بود در این گذر زیبای ناهید ازمقابل مهر تابان.

انجمن نجوم آماتوری ایران نیز از طرفی به منظور همراهی با سایر گروههای نجومی کشور که بنا به فراخوان انجمن نجوم ایران ، صورت می گرفت اقدام به ارسال تجهیزات و کارگروه مستقل یکی برای عمومی سازی در کنار برج میلاد تهران و دیگری بر فراز برج میلاد نمود تا صحنه های گذر را برای علاقه مندان شکار و به رویت رسانده و تیم 1 نیز بر فراز برج به پارمتر گیری و ثبت گزارش علمی اقدام کنند. از سوی دیگر بنا بر اهمیت ویژه این رویداد آسمانی با برنامه ریزی و بررسی های قبلی مقرر گردید با تشکیل 2 کارگروه تخصصی و استقرار یکی از آنها در بلند ترین مکان در دسترس برج میلاد تهران و دیگری در محیطی خارج از شهر، اقدام به ثبت لحظه ها و ضبط تصاویر نمایند. محل استقرار کار گروه مستقر در برج میلاد بصورت محدود باطلاع متقاضیان مطبوعات و ارباب جراید و همچنین برخی شبکه های رسانه ملی رسید تا در شرایط ضروری و نیاز به جمع آوری اخبار قادر به ایجاد ارتباط باشند.
لیکن با عنایت به تعیین وظایف گروه تخصصی، سعی گردید تا از دسترسی علاقه مندانی که بطور آزاد و عمومی وارد محوطه برج میلاد می شوند، دور مانده و با تمرکز وظایف را بعمل آورند. البته دوتن از اعضای گروه نجوم رادیویی با همکاری آقای محمد عمارتی بر فراز برج گروه سومی را تشکیل می دادند که به ضبط رادیویی گذر بپردازند.
اما در برنامه ریزی و تدوین روشهای رصدی گذر سیاره زهره مقرر شد ، دیگر کارگروه شماره 2 رصدی انجمن بدوراز هیاهوهای دیدار گذر و فارغ از پاسخگویی به رسانه ها و موج سوالات رصدگران عمومی و با نگاه حرفه ای و تخصصی تر به این رخداد ، مترصد ثبت لحظه ها و ضبط تصاویر بوده و تمرکز اصلی را بر جمع آوری اطلاعات متقن و مستند سازی برای انتقال به سالهای بعد و مشتاقان آینده نماید.

بنا بر این دیدگاه، در لحظاتی که ناهید به ملاقات خورشید می رفت و خالی بر روی خورشید می نهاد که تا یکصد و پنج سال دیگر هیچ نقاش و صورتگری توان منقوش نمودن آنرا بر سیمای خورشید نخواهد داشت ، کار گروه تخصصی با استقرار در سایت منتخب ( یکی از ارتفاعات استان البرز) که بدور از آلودگی و غبار و موانع و مزاحمتهای متفرقه بود ، به تعقیب ناهید پرداخت.

مکانی که دارای مشخصات اولیه به شرح ذیل بود:

لحظه خروج خورشید از پشت ارتفاعات و قابل رویت بودن در منطقه رصدی تیم2

ساعت: 06:21
شروع تصویر برداری: 06:23
مشخصات محل استقرار : 8/11 47 35 شمالی و

3/24 07 51 شرقی

ارتفاع از سطح آبهای آزاد : 2193 متر

به منظور ضبط دقیق و قابل آموزش در کارگاههای پس از گذر و تجزیه لحظه ها ، مقرر شد تا ضمن تنظیم زمان سایت با GPS و علیرغم تصویر برداری ممتد توسط دوربین فیلمبرداری در هر 5 دقیقه، عکاس گروه اقدام به عکسبرداری به تعداد تعریف شده نماید که این موضوع از ابتدای رصد تا ساعت 25 /9 ادامه داشت . گرچه با توجه به امکان موجود، زمان پایان دیدارمی توانست بین ساعت 21/9 تا 22/9 منعکس گردد لیکن عکاسی و تصویر برداری تا ساعت 25/9 ادامه داشت تا پس از تماس چهارم هم هر واقعه ای ضبط گردد.

تماس سوم در رصدگاه تیم2: ساعت 09:06
تماس چهارم(زمان تقریبی پایان گذر): 09:23

نکته قابل توجه در سایت، سرعت بادی بود که تدریجا" افزایش می یافت و از مقابل دوربین ها و تلسکوپ ها وارد واز محیط عبور می کرد. یعنی حدود شرق و شمال شرق که بدلیل ایجاد لرزش در دستگاهها می توانست موجب دغدغه شود . خصوصا" این که سرعت با د از حدود سات 12/8 تقریبا" دوبرابر ابتدای زمان طلوع و از ساعت 50/8 حدود 5/3 برابر شده و کم کم نوساناتی را موجب شده و وظیفه تنظیم و بازدید لحظه ای فیلترها و وسایل را دوچندان می نمود.

دمای محیط سایت از شروع تا پایان 18 تا 22 درجه سانتیگراد بود و با توجه به ابر رقیقی که خیلی هم سریع از مقابل دوربین فیلمبرداری در همان ابتدای طلوع می گذشت ، عملا" فیلمبرداری شفاف از ساعت 23/6 دقیقه میسر گردید در حالیکه در سایر موارد بدلیل مناسب بودن محل استقرار در ارتفاعات ، افق کاملا" باز بوده و هیچگونه مزاحمت و مانعی وجود نداشت.






ناهید که از مقابل خورشید گذشت، یک پیام را بدنبال داشت: " من رفتم و بار دیگر می آیم، آیا آن روز شما هم هستید؟!"
و در پاسخ گفتیم: " کپلر حتی یکسال هم نماند تا شاهد دست آورد علمی خویش باشد، آنوقت ما 105 سال دیگر چگونه می مانیم ؟! "
و از سوی دیگر خورشید که نظاره گر همه است گفت: " از دیروز تا کپلر
و از کپلر تا امروز
و از امروز تا فردا
مانده ام، و حتی اگر شما هم نباشید
می مانم تا تاریخ شاهد خال دیگری بر چهره ام باشد ".

عکسهایی ازگذر که توسط آقای سید شهاب اشرف طبایی عکاس نجومی انجمن با دوربین کانن6دی نصب شده بر روی تلسکوپ آپو شکستی انجمن در همکاری با آقای مهندس عتیقی مسئول تیم 2 تهیه نموده اند:





اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون