*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
گزارشی کوتاه و مصور از نمایشگاه تکنولوژی و محصولات آموزشی-1

گزارشی کوتاه و مصور از نمایشگاه تکنولوژی و محصولات آموزشی-1
سه شنبه 29 فروردین 1391 - 02:30 | شاخه : | 3776 بازدید | 0 دیدگاه

با توجه به دعوت بعمل آمده از انجمن نجوم آماتوری ایران برای حضور در نمایشگاه تکنولوژی و محصولات آموزشی سال 1391 جهت ارایه توانمندیها و دستاوردهای این مرکز کشوری، غرفه این مجموعه در مصلی تهران میزبان علاقمندان دانش و آسمان بود. کودک، نوجوان، جوان و پیر جملگی افرادی بودند که در غرفه داخل سالن انجمن نجوم آماتوری ایران با دریافت پاسخ سئوالات ذهنی خود از علم ستاره شناسی و در کنار تلسکوپ این مرکز در فضای باز نمایشگاه از مشاهده لکه های خورشیدی با استفاده از فیلترها و عینکهای استاندارد لذت می بردند. مهر تابان هم البته از هیچ چیزفرو گذار نکرد وبا نمایان کردن زوج لکه های سیاهی بر روی سطح خود از این دوستداران علم اخترشناسی پذیرایی رصدی جذابی نمود. در حقیقت ازدحام جمعیت در فضای بیرونی نمایشگاه وفقط در کنار تجهیزات انجمن نجوم آماتوری چشم نوازترین صحنه تقسیم عشق نسبت به آسمان با علاقمندان بود که همواره جزو اهداف ترویجی این مرکز کشوری بوده وخواهد بود که شاید تا حد زیادی بتوان گفت این نمایشگاه بار حرکتهای ترویجی وعمومی هفته ستاره شناسی (4 تا 1اردیبهشت) را از دوش فعالان این مرکز برداشت و توانستند با این برنامه های گسترده به استقبال برنامه های روز جهانی ستاره شناسی (شنبه 28 اپریل 2012 برابر با 9 اردیبهشت91) بروند.بجز دوستان قدیمی انجمن نجوم آماتوری ایران، مدیران مراکز آموزشی پایتخت و شهرستانهای کشور نیز درغرفه میهمان این مرکز فراگیر و پیشتاز بودند. مصاحبه ها چه بصورت حضوری و یا تلفنی جهت ارایه توانمندیها در محل نمایشگاه اتپکس 2012 و در غرفه انجمن نجوم آماتوری با مدیریت و یا کارشناسان انجام شد. نمایش تجهیزات متنوع و و استاندارد نجومی، گردونه های آسمان، معرفی دستاوردها وخدمات گسترده که به ارایه تجهیزات محدود نمی گردد، نرم افزارهای ستاره شناسی متعدد به زبان فارسی که از سوی تیم نرم افزاری انجمن نجوم آماتوری به مدیریت و همت آقای مهندس محسن شبانی طی سالیان اخیر به فارسی برگردانده شد و با جلوه ها و مناظر زیبایی از کشورمان همراه است که آخرین آنها استلاریوم بود و با قابلیت کنترل روبوتیک تلسکوپ بوده ودر هفته ستاره شناسی سال 139توسط جناب آقای امیر خوراکیان ریاست محترم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رونمایی و در رویت هلال رمضان و شوال 1432 بر فراز برج میلاد تهران دقت آن آزمایش گردید، به جامعه آموزشی کشورعرضه شد.
انجمن نجوم آماتوری ایران هر چند برای عرضه تجهیزات استاندارد دارای کیفیت
و قیمت مناسب در این بخش ورود نموده است اما صرفاً یک فروشگاه نجومی نبوده وبا خدمات متعدد عضوگیری از سراسر کشور، برگزاری همایشهای متعدد و به مناسبتهای مختلف از جمله بزرگداشت چهره های تاریخ علم کشورما و اساتید امروز جامعه عالم پرور ایران را با موفقیت برگزارنموده است. ضمناً ارایه اخبار خبرگزاریهای رسمی و رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری کشور، انتشار خبرنامه و نشریات داخلی و مناسبتی، برگزاری گشتهای رصدی هدفمند بدور از آلودگی نو و هوای پایتخت با هدف آشنایی نسل جوان با طبیعت زیبا و آثار فراوان تاریخی این سرزمین پهناور، اجرای شامگاههای رصدی در مراکز آموزشی و پارکها و فضایهای عمومی و فرهنگسراها، خدمات شایانی را در گسترش این دانش کهن آسمانی به انجام رسانده است. سیر تحولی و گسترش ایجاد گروهها ومراکز نوین در این زمینه بویژه در شهرهای مختلف کشور و فراهم نمودن جو رقابتی برای ارایه بهینه خدمات و تجهیزات به علاقمندان گوشه ای از اثرات غیر قابل انکاراین حضور پر رنگ و قابل لمس بوده است که برای همیشه در تاریخ نجوم آماتوری ایران ماندگار و ثبت گردیده است. علاقمندی به گسترش هر چه بیشتر این خدمات چه در تهران و به اقصی نقاط کشوربا هدف تمرکز زدایی فعالیتهای نجومی صرفاً از پایتخت و تعامل با گروههای کشورجهت ارایه کیفی بیش ازپیش خدمات در این زمینه است. براساس دیدگاه مدیریت این مرکزاختر شناسی فعال در کشور، دانش ستاره شناسی با ابزار آغاز نمی شود که با فروش یک تلسکوپ و یا هر ابزار نجومی دیگر پایان پذیرد بلکه براساس آموزشهای تئوری و مطالعات آغاز که نزدیک به 4دوره آموزش متنوع ستاره شناسی در این مرکز پاسخگوی نیاز واقعی مخاطبان است و ضرورت آموزشهای عملی که شبهای متعدد رصدی گروه آموزش کاربردی در طول سال آنرا پوشش می دهد. ضمن آنکه عضویت در یک مرکز رسمی و قانونمند همچون انجمن نجوم آماتوری مزین بنام پر افتخار ایران و دارا بودن کارت عضویت و فعال بودن در این مجموعه و استفاده از خدمات متنوع آن، همچون دیگر کشورهای پیشرفته پاسخگوی نیاز مشتاقان آسمان وجذابیتهای آن برای یک آینده روشن خواهد بود.از ویژگیهای حرکت این مرکز استمرار، تنوع و فراگیری برنامه ها بویژه با رویکردهای نو و جامعه هدف گسترده است.جا دارد از خانه ریاضی و اداره کل آموزش و پرورش استان تهران بخاطر همه الطافی که به این مجموعه پر تلاش داشته اند، تشکر و قدر دانی گردد. تصاویر گویای این علاقمندی به مرکزی با فعالیتهای متنوع و مستمر تا حدودی خواهند بود. به علت بالا بودن تعداد تصاویر جذاب بخش معدودی از آنها انتخاب و طی دو گزارش تقدیم حضور مخاطبان این پایگاه پر بیننده اینترنتی می گردد:






















اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون